kulcsár edina
Négy darab száztonnás hidraulikus nyomó 3,6 méteres mozgatásokkal tolja a helyére a hidat, amit a parton épített fel a Hódút és a Strabag.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Zrt. pénteken nyilvános fotózást szervezett a sajtó számára a Győr mellett épülő Mosoni-Duna-hídnál. A város keleti elkerülőjéhez (813-as út) készülő, 395 méter hosszú, kosárfüles ívhíd acélszerkezetét a parton kialakított szerelőtéren készítették el.
A hidat a pillérek és jármok felett sínekből kiépített betolópályákon, hat darab szerelőtéri csúszkával tolják a helyére. A mindössze 3,6 méteres mozgatásokkal kivitelezett tolást egy ezertonnás hidraulikus nyomó végzi, a folyamat 15-20 napig tart.
A betoláshoz a mederbe négy darab segédjárom kerül, míg a híd eleje egy betolócsőrt kap. Egy-egy 3,6 méteres tolás végén a hidat egy sajtó megemeli, ekkor a tehermentesült csúszkát visszahúzzák 3,6 méterrel, végül a csúszkára visszaengedik a hidat.
Az új Mosoni-Duna-híd híd kétszer egy forgalmi sávval, kerékpárúttal és járdával jön létre. A mederhídnak 180 méteres nyílása lesz, jobbról és balról egy-egy feszített, vasbetongerenda-tartós ártéri híd kapcsolódik hozzá.
Az ívhíd 2000 tonna acélból készül, a szereléshez, betoláshoz szükséges szerkezetek súlya meghaladja az 1200 tonnát. Az építkezésnél összesen bedolgozandó vasbeton mennyisége megközelíti a 4300 köbmétert, 108 gerenda alkotja a felszerkezetet.
A híd a Győrt keletről elkerülő 813-as főút harmadik ütemében épül meg, aminek kivitelezését az idei év elején kezdte meg a Hódút Kft. és a Strabag konzorciuma. Az összesen 13,4 km hosszú győri elkerülő első két ütemét már korábban átadták. A 813-as az M1-es autópályát fogja összekötni a szlovákiai Nagymegyer felé vezető 14-es főúttal, ezzel napi ötezer járműtől mentesíti Győrt.