tóth gabi
A migráció komoly problémákat okoz az osztrák iskolákban. A bécsi általános iskolákban tanuló diákok közül több mint tízezren nyelvproblémák miatt nem tudják a lépést tartani a tanárukkal.
Egyre kritikusabb a helyzet az osztrák iskolákban. A migrációs nyomás szinte lehetetlen helyzetbe sodorta a tanárokat és az egész oktatást is. Egy friss felmérés szerint a legutóbbi tanév végén a Bécsben tanuló általános iskolás diákok közül 10,500-an nem beszéltek elég jól németül ahhoz, hogy a tanrenddel lépést tudjanak tartani. Ez az összes bécsi általános iskolás korú tanuló 14,8 százaléka.
A jelentés arra a különösen riasztó részadatra is felhívja a figyelmet, hogy a 10,500 diák 45 százaléka már Ausztriában született. A probléma azonban az, hogy mivel otthon a családban nem német az anyanyelv, hanem a bevándorló szülők nyelvét beszélik, így a német nyelv tanulása háttérbe szorul. Ráadásul a migráns szülők jelentős részének nem is fontos, hogy a gyermekük jól teljesítsen az iskolában, fontosabb sokkal számukra, hogy gyermekeik megőrizzék azt a kultúrát, ahonnan érkeztek.
A 2015 óta tartó migrációs válság mellett probléma az is, hogy óriási számban érkeztek ukrán menekült családok az osztrák iskolákba. 2022 óta négyezer diákot vettek fel valamelyik osztrák tanintézménybe. A heute.at nevű osztrák hírportál arról ír, hogy az oktatás vezetői szerint nincs elég pénz és szakszemélyzet arra, hogy a nyelvproblémával küzdő diákok számára különórákat biztosítsanak.
Egy másik szakember pedig azt mondja, hogy már az óvodákban jóval nagyobb figyelmet kellene szentelni a nyelvtanulásra. A bécsi óvodákba járó gyermekek 60 százalékának ugyanis nem német az anyanyelve.