tóth gabi
A tömeges migráció egyre nehezebb helyzetbe hozza az osztrák iskolarendszert is.
Az egyik legolvasottabb osztrák hírportálnak, a Heute-nak panaszkodott egy osztrák tanárnő az iskolákban tapasztalható áldatlan állapotokról. A pedagógus szerint az elmúlt években jelentősen romlott a helyzet, mára pedig szinte egy lehetetlen küldetéshez lenne hasonlítható az, amit elvárnak tőlük.
A neve elhallgatását kérő fiatal tanárnő Bécs egyik problémás negyedének számító iskolájában tanít. A környék igazán az elmúlt években lett problémás, 2015 óta ugyanis több ezer muszlim migráns költözött a kerületbe.
A tanárnő azzal kezdte, hogy ő egy normális általános iskola második osztályában tanít 22 gyermeket, de közülük hatan (!) is osztályismétlők, vagyis az osztály több mint negyede. A pedagógus kiemelte, hogy
egyetlen gyereknek sem a német az anyanyelve és körülbelül csak ezen diákok fele született Ausztriában.
A nő arról is beszélt, hogy az osztályban többen egyetlen betűt sem ismernek, így még a saját nevüket sem tudják leírni. Az egykor motivált és elhívatott tanárnő mára belefásult a helyzetbe, mivel véleménye szerint a problémák belátható időn belül nem fognak megoldódni.
A tanárnő megjegyzi, hogy természetesen sokszor nem a gyerekek, hanem a szülők a hibásak a kialakult helyzetért. Sok bevándorló családban ugyanis felesleges dologként tekintenek a tanulásra és a különféle képzésekre, így a gyermekeiktől el sem várják, hogy rendesen tanuljanak.
A fiatal nő végül arról beszélt, hogy lényegében három ember feladatát végzi egyszerre. Egyfelől segíti a gyerekek beilleszkedését az osztrák társadalomba, másrészt osztályfőnök, harmadrészt pedig sokszor még nyelvtanár is.