kulcsár edina
Kevesebb, mint két és fél év után meggondolta magát a márka.
Az amerikai Coca-Cola Company több üdítőital márka védjegyének bejegyzését is kérelmezte csütörtökön az orosz szellemi tulajdonokkal foglalkozó állami ügynökségnél (Rospatent) - írja a TASSZ orosz állami hírügynökség. Szakértők szerint a világ legnagyobb üdítőital gyártójának lépese egyértelműen azt vetíti előre, hogy a márka hamarosan visszatér az orosz piacra, ahonnét 2022 márciusában vonult ki, röviddel az orosz-ukrán háború kitörése után.
Mint ismert, az Ukrajna ellen indított háború miatt számtalan amerikai és európai nagyvállalat vonult ki Oroszországból, szimbolizálva ezzel a Kijev melletti kiállásukat. A Coca-Cola Company az orosz invázió 13. napján jelentette be oroszországi tevékenységének felfüggesztését.
Az atlantai székhelyű cég a hírek szerint most három márka – a Coca-Cola, a Fanta és a Sprite – bejegyeztetését szeretné elérni Oroszországban. Az orosz törvények értelmében a védjegyek automatikusan törlődnek, ha három évig nem használják őket. Tekintettel arra, hogy a Coca-Cola, a Sprite és a Fanta 2022-ben kilépett az orosz piacról, a jogi védelmük jövőre megszűnhet, az amerikai cég pedig szeretné biztosítani márkáinak jogait.
A Coca-Cola egyébként 1980 óta van jelen Oroszországban, miután a Moszkvában megrendezett olimpiai játékok során a népszerű üdítőt bemutatták az nagyközönségnek. Az ital nagyüzemi gyártása 1992-ben kezdődött meg az országban, közvetlenül a Szovjetunió összeomlása után.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Coca-Cola 2022-es oroszországi kivonulása igencsak felemásra sikerült, az amerikai vállalat ugyanis megduplázta tavaly a nyereségét az orosz piacon. Ezt úgy sikerült elérnie, hogy helyi termelését meghagyta, miközben a saját márkás termékeivel valóban kivonult a piacról. Ezt bizonyítja, hogy a Koka-Kola Eichbisi Evraziya névre keresztelt LLC Multon Partners továbbra is száz százalékban a Coca-Cola HBC Holdings B.V. holland cég tulajdonában van.
Ez igen csak figyelemreméltó teljesítmény, különösen annak fényében, hogy a Coca-Cola elvileg már nem is folytat tevékenységet Oroszországban. Tehát annak ellenére, hogy a Coca-Cola remekül imitálta a távozását, továbbra is piacvezető tudott maradni az orosz piacon több termékével is, habár a Coca-Colát hivatalosan átnevezték Dobry Colára.
A Dobry Cola márka 2022-ről 2023-ra 2,8%-ról 25%-ra növelte piaci részesedését, ezzel pedig az ország legnépszerűbb üdítőitalává vált.
Az új márkanév tehát továbbra is a Coca-Cola orosz vállalatához tartozik, így az új márkanévnek a meglehetősen gyengére sikerült megtévesztésen túl, üzletileg semmi értelme nem volt. A Dobry és Coca-Cola egyénként ízében is kísértetiesen hasonlít egymásra, talán annyi a köztük lévő különbség, mint amennyi egyébként is megvan a különböző országokban forgalmazott Coca-Cola termékek között.