kulcsár edina
Ezúttal a világ legnagyobb élelmiszeripari vállalatát támadták be.
Az ukrán Nemzeti Korrupciómegelőzési Ügynökség (NACP) felvette a Nestlét a háború nemzetközi szponzorainak listájára, mert a multinacionális vállalat továbbra is üzleti tevékenységet folytat Oroszországban. A svájci székhelyű Nestlé a világ legnagyobb köztulajdonban lévő élelmiszeripari vállalata, amely 187 országban van jelen, élelmiszerek széles választékát állítja elő, és több mint 2000 márka tartozik a portfóliójába.
A KitKat, a Nescafé, a Nesquik és a Nestea márkákról ismert Nestlé 2022 márciusában bejelentette, hogy leállítja oroszországi tevékenységét, azzal a kikötéssel, hogy továbbra is ellátja az országot alapvető fontosságú termékekkel, például csecsemőtápszerrel. Korábban megjelent sajtóhírek szerint azonban a cég nem teljesítette maradéktalanul az ígéretét, és az orosz boltok polcai továbbra is tele vannak a Nestlé népszerű termékeivel.
Egy, a Nestlé honlapján található, dátum nélküli nyilatkozat szerint a vállalat kiáll Ukrajna népe és 5500 ottani alkalmazottjuk mellett. Eddig a Nestlé több mint 20 millió svájci frank értékben juttatott el termék- és pénzadományokat helyi humanitárius szervezeteknek Ukrajnában és a szomszédos országokban a háború miatt elmenekült személyek megsegítésére.
A NACP szerint 2022-ben a Nestlének hét gyára működött Oroszországban, amelyekben 7000 ember dolgozott. Mint írják, a Nestlé még nem tette közzé a 2022-es pénzügyi számait, amivel a nemzetközi nyomás alól próbált kibújni.
- olvasható az ukrán kormányügynökség közleményében, melyben azzal vádolják a svájci multit, hogy titokba még technikai berendezéseket is importál Oroszországba, hogy tovább fejlessze ottani tevékenységét.
Egy, a Forbes által kiadott rangsor szerint a Nestlé a szankciók közepette Oroszországban maradt legnagyobb nyugati cégek közül az első tízben van, 2022-ben több mint 2 milliárd dolláros bevételt jelentett az országból.
Lényegét tekintve az ukrán kormány "háborús szponzorok listája" egyfajta megszégyenítő mechanizmus, amellyel Kijev megpróbál reputációs károkat okozni az Oroszországban jelentős üzleti érdekeltséggel rendelkező vállalatoknak. A listán közel 40 nemzetközi márka szerepel, köztük a PepsiCo, a Mars, az Unilever, a Xiaomi, a Bacardi, a Procter & Gamble, az Yves Rocher és az Alibaba (az AliExpress tulajdonosa).