tóth gabi
Döntenünk kell, a kényelmet vagy a biztonságot választjuk...
Kétségtelen, hogy a fapados járatok megjelenésével egyre népszerűbbé vált az utóbbi pár évtizedben a repülés, így a régi berögzülés, miszerint ezt csak a gazdagok engedhetik meg maguknak, már rég nem igaz. Sőt, van, hogy ez a legkifizetődőbb és legkényelmesebb utazási mód. Persze nem mindegy, hogy a legolcsóbb helyet választjuk, vagy szánunk egy-két plusz forintot a kényelmünkre – illetve az sem árt, ha ismerünk egy-két bennfentes trükköt. És hát ki lenne a leginkább képben, mint maguk a pilóták?
Egy brit pilóta, Patrick Smith most elárulta, hova nem ülne semmiképp sem: hátulra. Úgy véli, érdemes ráfizetni azt a kis extrát, hogy megválaszthassuk az ülőhelyünket, és ha így teszünk, ne a gép hátulját válasszuk, ugyanis – magyarázza – ott érezni a legjobban a turbulenciát, azaz a gép hátsó része rázkódik a legjobban, am egy cseppet sem kényelmes, főleg hosszabb távon.
Tegyük hozzá: nem olyan egyértelmű, hová érdemes ülni. Való igaz, hogy hátrébb kényelmetlenebb, ugyanakkor egyes szakértők szerint jóval biztonságosabb. Vance Hilderman, a téma szakértője szerint a legsúlyosabb repülőgépbalesetek esetén a gép hátuljában, ott is a középső ülőhelyeken (azaz az egyébként legkényelmetlenebbnek tartott helyeken) van a legnagyobb esélyünk a túlélése. Igaz, a kisebb baleseteknél a gép közepét tartják a legbiztonságosabbnak, a szárny miatt ugyanis ott van a legjobban megerősítve a géptest. Igaz, itt, a szárnyban van az üzemanyag is, így ezek a helyek csupán addig biztonságosak, amíg nem robban fel a gép.