kulcsár edina
A szigetország először morálisan elfogadható olajat csinál a csúnya, gonosz orosz olajból, majd gondolkodás nélkül megvásárolja azt.
Napokkal az orosz-ukrán háború kirobbanása után Nagy-Britannia úgy döntött, hogy – bár a legfontosabb olaj- és földgázforrássa az orosz – leválik az oroszországi energiaimportról. Papíron ez sikerült is, ugyanis a brit statisztikai hivatal (Office for National Statistics, ONS) által közzétett adatok szerint a szigetország június óta egyáltalán nem vásárolt Oroszországból származó energiahordozókat. Ezzel szemben viszont a valóság az, hogy London továbbra is tonnaszám importálja orosz olajat, csak épp egy „könyvelési trükk” miatt ez nem jelenik meg a hivatalos nyilvántartásban.
A Sunday Times hétvégén megjelent oknyomozó cikke szerint Nagy-Britannia 200 millió font összértékben, 39 orosz olajszállítmányt vásárolt február óta, csak azokat más országokból származó importként regisztrálták a hatóságok. Ezt úgy sikerült elérni, hogy az olajat egyszerűen átszivattyúzták nemzetközi vizeken egyik tankerhajóból a másikba, így ugyanis az orosz nyersanyag elveszíti az orosz jellegét, és kikerül a szankciók hatálya alól.
Fontos megjegyezni, hogy bizonyos áruk átrakodása bevett gyakorlat a tengeri kereskedelemben, ha ugyanis egy hajó a méretei miatt nem tud kikötni valahol, kénytelen kisebb hajóknak átadnia a rakományát. Ezt a módszert azonban előszeretettel használják arra is, hogy bizonyos árukat – például az olajszállítmányokat – a tényleges eredetük feltüntetése nélkül szállíthassák tovább. A hatályos nemzetközi szabályok értelmében ugyanis a „befogadóhajó” származási országát fel lehet tüntetni a átrakodott árú forrásaként is. Magyarra fordítva tehát az Oroszországban kitermelt olajat Németországból származónak lehet elkönyveltetni, ha azt egy német hajó szállítja tovább egy brit kikötőbe.
A hajóról-hajóra történő átrakodás egy igazán hasznos módszerré vált a rakomány rendeltetési helyének és eredetének elhomályosítására. Ezt a gyakorlatot az irániak kezdték el, a venezuelaiak tökéletesítették, most pedig az oroszok átveszik és folytatják
– fogalmazott a Timesnak Michelle Wiese Bockmann, a Lloyd's List hajózási szaklap energetikai és hajózási elemzője. A szakértő elmondása szerint március óta világszerte mintegy 267 hajóról-hajóra történő átrakodás történt orosz olajjal, melyek közül 39 szállítmányt biztosan Nagy-Britannia vásárolt meg.
Az EU-ban és Nagy-Britanniában egyébként december 5-én lép életbe a tengeri orosz olajimportra vonatkozó kereskedelmi embargó. Tengerészeti szakértők szerint ettől a dátumtól kezdve ugrásszerűen meg fog nőni a hajók közötti átrakodások száma, hogy egyes nyugati országok, illetve nagyvállalatok továbbra is hozzájuthassanak az olcsó orosz olajhoz.