RETRO RÁDIÓ

Kamu szankció: Így trükközik Nagy-Britannia az orosz olajjal

Gaál József
Szerző
Gaál József
Létrehozva2022. 11. 21. 20:00

A szigetország először morálisan elfogadható olajat csinál a csúnya, gonosz orosz olajból, majd gondolkodás nélkül megvásárolja azt.

Napokkal az orosz-ukrán háború kirobbanása után Nagy-Britannia úgy döntött, hogy – bár a legfontosabb olaj- és földgázforrássa az orosz – leválik az oroszországi energiaimportról. Papíron ez sikerült is, ugyanis a brit statisztikai hivatal (Office for National Statistics, ONS) által közzétett adatok szerint a szigetország június óta egyáltalán nem vásárolt Oroszországból származó energiahordozókat. Ezzel szemben viszont a valóság az, hogy London továbbra is tonnaszám importálja orosz olajat, csak épp egy „könyvelési trükk” miatt ez nem jelenik meg a hivatalos nyilvántartásban. 

A Sunday Times hétvégén megjelent oknyomozó cikke szerint Nagy-Britannia 200 millió font összértékben, 39 orosz olajszállítmányt vásárolt február óta, csak azokat más országokból származó importként regisztrálták a hatóságok. Ezt úgy sikerült elérni, hogy az olajat egyszerűen átszivattyúzták nemzetközi vizeken egyik tankerhajóból a másikba, így ugyanis az orosz nyersanyag elveszíti az orosz jellegét, és kikerül a szankciók hatálya alól.

Líbiai tankerbe szivattyúznak orosz olajat Görögország partjainál (Fotó: Angelos Tzortzinis / AFP)

Fontos megjegyezni, hogy bizonyos áruk átrakodása bevett gyakorlat a tengeri kereskedelemben, ha ugyanis egy hajó a méretei miatt nem tud kikötni valahol, kénytelen kisebb hajóknak átadnia a rakományát. Ezt a módszert azonban előszeretettel használják arra is, hogy bizonyos árukat – például az olajszállítmányokat – a tényleges eredetük feltüntetése nélkül szállíthassák tovább. A hatályos nemzetközi szabályok értelmében ugyanis a „befogadóhajó” származási országát fel lehet tüntetni a átrakodott árú forrásaként is. Magyarra fordítva tehát az Oroszországban kitermelt olajat Németországból származónak lehet elkönyveltetni, ha azt egy német hajó szállítja tovább egy brit kikötőbe.

A hajóról-hajóra történő átrakodás egy igazán hasznos módszerré vált a rakomány rendeltetési helyének és eredetének elhomályosítására. Ezt a gyakorlatot az irániak kezdték el, a venezuelaiak tökéletesítették, most pedig az oroszok átveszik és folytatják

– fogalmazott a Timesnak Michelle Wiese Bockmann, a Lloyd's List hajózási szaklap energetikai és hajózási elemzője. A szakértő elmondása szerint március óta világszerte mintegy 267 hajóról-hajóra történő átrakodás történt orosz olajjal, melyek közül 39 szállítmányt biztosan Nagy-Britannia vásárolt meg.

Az EU-ban és Nagy-Britanniában egyébként december 5-én lép életbe a tengeri orosz olajimportra vonatkozó kereskedelmi embargó. Tengerészeti szakértők szerint ettől a dátumtól kezdve ugrásszerűen meg fog nőni a hajók közötti átrakodások száma, hogy egyes nyugati országok, illetve nagyvállalatok továbbra is hozzájuthassanak az olcsó orosz olajhoz.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.