kulcsár edina
A döntés mögött álló Nigériai Reklámszabályozó Tanácsot egyelőre egyetlen nemzetközi szervet sem vádolta meg rasszizmussal.
Október elsejétől csak és kizárólag helyi modellekkel és szinkronszínészekkel lehet majd reklámozni Nigériában, ami azt jelenti, hogy a 200 milliós ország reklámpiacáról gyakorlatilag teljesen kitiltják a fehér bőrű és külföldi művészeket - írja The Times konzervatív brit napilap online kiadása. A portál beszámolója szerint a Nigériai Reklámszabályozó Tanács (ARCON) döntésének célja - ami az egész világon egyedülálló -, hogy lehetőséghez juttassa a nigériai modelleket és színészeket, valamint hogy a helyi reklámipar támogatásával gazdasági növekedést idézzen elő.
Cikkében a Times arról számolt be, hogy a nigériai reklámipar nagy mértékben támaszkodik külföldi, azon belül is elsősorban brit akcentussal beszélő fehér modellekre és szinkronszínészekre. Hogy a nem nigériai modelleket háttérbe szorítsák, a szövetségi kormány már korábban is tett intézkedések. Az elmúlt években például a külföldiekkel reklámozó multiknak 100 ezer nairát (250 eurót) kellett fizetniük minden olyan külföldi modell után, akikkel együtt dolgoztak.
- fogalmazott Steve Babaeko, a nigériai reklámszövetség vezetője, aki szerint az olyan multinacionális vállalatok, mint a Coca-Cola vagy az LG, a globális reklámkampányaikra támaszkodnak Nigériában, amelyekben szinte csak fehér emberek szerepelnek. A szakértő hozzátette, hogy a szabályozás csak a nemzeti érzelmeket fejezi ki, és egy 200 milliós országnak képesnek kell lennie őshonos modellekkel reklámoznia.
A Nigériai Reklámszabályozó Tanács (ARCON) elnöke, Olalekan Fadolapo azzal érvel a szabályozás mellett, hogy a reklámoknak rezonálnia kell a helyi emberekkel. "Mégis milyen színbe tűntetne fel minket, ha továbbra is külföldi művészeket használnák?" - kérdezte, hozzátéve, hogy más afrikai országok de facto már betiltották a külföldi modelleket a reklámokban, de a hivatalos tiltásra eddig csak Nigériában került sor.