tóth gabi
Napokon belül valóra válthat a kínai kormány egyik legrégebb óta dédelgetett álma.
Hamarosan kihívót kaphat az utasszállító repülőgépek gyártásának piacán egyeduralkodónak számító amerikai Boeing és a francia Airbus kettőse, miután a teljes egészében kínai tervezésű és fejlesztésű C919-es típusú keskenytörzsű repülőgép a kereskedelmi üzemeltetés engedélyezésnek utolsó szakaszába lépett - írja a Londoni székhelyű Reuters hírügynökség.
A portál beszámolója szerint a kínai állami tulajdonban lévő Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) repülőgépgyártó vállalat egy közleményben azt írta, hogy az eddig legyártott hat darab C919 repülőgép sikeresen befejezte a tesztelési feladatokat, így a Kínai Polgári Légiközlekedési Hatóság gyakorlatilag bármelyik pillanatban engedélyezheti a repülőgépek kereskedelmi célú használatát. Ha ez megtörténik, az mérföldkőnek számítana Kína azon törekvésében, hogy önálló szereplőként jelenjen meg a utasszállító repülőgépek piacán.
A Boeing 737 MAX és az Airbus 320neo típuscsaládok közvetlen konkurensének tervezett C919-es repülőgépek programját még 2008-ban indította el a kínai kormány, de az ütemterv végül korántsem úgy alakult, ahogy azt előre elképzelték. Számos technikai probléma, valamint az amerikai exportellenőrzés szigorítása miatt projekt kivitelezése évekkel megcsúszott. Végül a tervezés és a gyártás folyamata csak 2011-ben kezdődött, az első prototípus pedig 2015-ben készült el.
Az első C919-esek várhatóan augusztusban kerülnek majd átadásra az állami China Eastern Airlines számára. A légitársaság még 2021 márciusában adott le egy öt darab repülőről szóló megrendelést a COMAC-nak.
Fontos megjegyezni, hogy noha a C919-es repülőket teljes egészében Kínában szerelik össze kínai tervek alapján, egyes alkatrészeket, például a repülésirányító berendezéseket, vagy épp a sugárhajtóműveket importálják a gépekhez.