tóth gabi
Hiába ápol kimagaslóan jó kapcsolatokat az elektromos autókat gyártó Tesla és a Kínai Kommunista Párt, a járműveikkel kapcsolatban még így is felmerülnek bizonyos nemzetbiztonsági aggályok.
Egy önkormányzati rendelet értelmében tilos lesz a következő két hónapban Tesla típusú autókkal behajtani a Pekingtől 260 kilométerre keletre található Pejtajho tengerparti üdülővárosba - írja a londoni székhelyű Reuters hírügynökség.
Noha a döntést hivatalosan nem indokolták meg, szakértők szerint az tilalomra azért van szükség, mert valamikor a közeljövőben fogják megtartani a Kínai Kommunista Párt (KKP) éves vezetői találkozóját Pejtajhoban, és a pártelit attól fél, hogy a legkülönfélébb csúcstechnológiával felszerelt Teslák "kémkedhetnek" utánuk. Ezt a feltételezést egyébként az is megerősíti, hogy napokkal ezelőtt Csengtu városában is megtiltották a Teslák használatát bizonyos negyedekben, amikor Hszi Csin-ping kínai elnök a városba látogatott. Továbbá az, hogy a Népi Felszabadító Hadsereg nemrég megtiltotta a Tesla-tulajdonosoknak, hogy az autóikat katonai bázisokon és laktanyák közelében parkolják le.
Kínai részről feltehetően azért merül fel a kémkedés vádja a Teslákkal kapcsolatban, mert az önvezető funkció továbbfejlesztése érdekében a legtöbb modell megoszt bizonyos valós idejű adatokat - például a kocsikba szerelt kamerák képeit - a céggel. Az adatmegosztást természetesen ki lehet kapcsolni az autókban, de a tulajdonosok közül ezt csak kevesen teszik meg.
Egy tavalyi panelbeszélgetésen egyébként Elon Musk kijelentette, hogy "a Tesla nem használja a járművei kameráit arra, hogy kémkedjen Kína után". Sőt, a döntéshozók megnyugtatásaérdekében egy kínai adatközpont megépítését is bejelentette, ahol kizárólag a belföldön futó autók adatait tárolják és dolgozzák fel, így azokat nem továbbítják amerikai központokba.
Fontos megjegyezni, hogy a Tesla kifejezetten jó kapcsolatokat ápol a kínai kormánypárttal. Egy évekkel ezelőtti megállapodás értelmében például a Tesla lehetett az első külföldi autógyártó vállalat az országban, amely egy teljes mértékben saját tulajdonú autógyárat tudott építeni Kínában anélkül, hogy állami tulajdonú vállalattal kellett volna céget alapítania.