kulcsár edina
Évtizedek óta nem látott infláció sújtja Európát. Ráadásul az életünk nem évről-évre vagy hónapról-hónapra drágul, hanem szinte napról-napra.
A márciusi infláció 40 éves rekordértéket ért el Németországban. Az emberek jó ideje már nem csak a nélkülözhető luxuscikkek árain érzik a drágulást, hanem a minden napos, alap élelmiszerárak esetében is. Rengeteg ember hiába keres a boltok polcain étolajat vagy lisztet, az sok helyen hiánycikk. Több német áruházlánc is úgy döntött végül, hogy a lengyelektől és az ukránoktól importál étolajat, amit a méregdrága fuvardíjak miatt öt euróért, azaz körülbelül 1900 forintért árulnak.
A legolvasottabb német napilap, a Bild egy kisgyermekes müncheni család esetét mutatja be. A háromfős bajor család kipróbálta, hogy egy hét késéssel ugyanazokat a dolgokat veszik meg a helyi Aldiban. Arra voltak kíváncsiak, hogy az egy hét alatt érezhető-e jelentős drágulás. Érezhető! A lap cikke szerint a szokásos heti nagy bevásárlás során került a bevásárlókocsiba alma, banán, répa, spenót, darált marhahús, sajt és halrudacska is. Az első héten 150 eurót, majd hét nappal később már ugyanezekért az árucikkekért közel 164 eurót fizettek a kasszánál. Ez lényegében azt jelenti, hogy egy három tagú német család heti szinten 10 százalékkal többet költ élelmiszerekre. Az édesanya a tapasztalatok kapcsán megszólalt a német lapnak:
Ez sokkoló. A férjem az egyetlen közülünk, aki dolgozik, én otthon vagyok a babánkkal. Ha felszorzom ezt a többlet költséget éves szintre, rosszul leszek. És akkor még nem vettünk sem pelenkát, sem ruhákat és nem is tankoltunk.
Magyarországon jó pár alapélelmiszer esetében vezetett be árstopot a kormány. Ennek értelmében az üzletek kénytelenek a tavaly október 15-ei szinten árulni például az étolajat, a kristálycukrot vagy a búzalisztet is. Az árstop hivatalosan május elsejéig biztosan érvényben marad, de Orbán Viktor miniszterelnök egy nemzetközi sajtótájékoztató keretében arról beszélt, hogy szeretnék meghosszabbítani az árstopot, a részletekről a napokban tárgyal a kabinet.
Olyan elképesztően rohamos a drágulás mértéke Németországban, hogy a Lidl áruházlánc nem tudja beleírni az akciós reklámújságaiba, hogy mennyibe fog kerülni náluk a következő héten a zöldség vagy a gyümölcs. Azt feltüntetik, hogy mik lesznek majd akcióban és várhatóan mennyivel, de a fix árakat majd az aktuális napi ár határozza meg. Az akciós újságok átfutási ideje több hét, így legalább 4-5 héttel előre kell(ene) tudnia az üzletláncnak, hogy pontosan mi mennyibe fog kerülni. Ez pedig a mai viszonyok között lehetetlen.