kulcsár edina
Parázs tudományos vita folyik arról, hogy szükség lesz-e évenkénti emlékeztető oltásra a koronavírus ellen. A kérdéssel kapcsolatban egyelőre senki sem tud biztosat mondani, a nagy gyógyszergyártók azonban máris kijelentették: kelleni fog a vakcina! Nem tudni, ezt miből gondolják, de az biztos, hogy ők járnának a legjobban ezzel a forgatókönyvvel.
A londoni székhelyű Reuters hírügynökség több mint egy tucat járványügyi szakértőt és virológust szólított meg, akik azt állítják, hogy a koronavírus elleni vakcinák első két dózisa hosszútávú védelmet biztosít a fertőzéssel szemben, tehát a nagy gyógyszergyártók vélhetően a profit reményében kommunikálják azt, hogy évenkénti emlékeztető oltásokra lesz szükség a különböző vírusvariánsok elleni, általános védettség fenntartásához.
Albert Bourla, a Pfizer vezérigazgatója április közepén jelentette be, hogy a Pfizer-BioNTech koronavírus elleni vakcinájából valószínűleg kelleni fog egy harmadik adag az első kettő beadása utáni egy évben.
A cégvezető szerint a legvalószínűbb forgatókönyv a következő lehet: „a teljes immunizáció után az embereknek 6-12 hónappal kellhet egy emlékeztető vakcina, majd minden évben szükség lehet az oltásra a folyamatosan változó vírusmutációk miatt.”
Bourla nyilatkozata után egy héttel nagyon hasonló véleményt fogalmazott meg Stephane Bancel, a Moderna első embere, aki azt állította, hogy „már idén ősszel szükség lehet emlékeztető oltásokra.”
A nagy gyógyszergyártók álláspontjával azonban nem mindenki ért egyet a tudományos világban. Az amerikai Centers for Disease Control (CDC), vagyis a Betegségmegelőzési és Járványügyi Központ korábbi igazgatója, dr. Tom Frieden szerint „nulla, azaz nulla bizonyíték van arra vonatkozóan, hogy szükség lesz később emlékeztető oltásokra, a gyógyszergyártók részéről pedig teljes mértékben etikátlan ilyen kijelentéseket tenni, mert fogalmunk sincs, mi ennek a valószínűsége.”
Pontosan ugyanezen a véleményen van az Egészségügyi Világszervezet is, ugyanis a WHO Immunizációs, Vakcinák és Biológiai Osztályának igazgatója, Katherine O’Brien azt mondta, hogy a „szakértők számára nem állnak rendelkezésre olyan adatok, melyek alapján döntést lehetne hozni arról, szükség van-e emlékeztetőre oltásra vagy sem.”
O’Brien azonban azt is hozzátette, hogy a WHO egy szakértői testületet állított fel az oltóanyagok hosszútávú hatékonyságának vizsgálatára, és szükség esetén javasolni fogják az emlékeztető oltásokat, de egyelőre itt még nem tartanak.
Az emlékeztető oltások ellen felszólaló tudósok aggodalmukat fejezték ki amiatt is, hogy nem az egészségügyi szakemberek alakítják az emberek gondolkodását a vakcinákról, hanem a nagy gyógyszergyártó cégek vezetői, akik üzleti kérdésekben ugyan kompetensek, de a virológiához és járványtanhoz valószínűleg már nem értenek. Arról nem is beszélve, hogy a nemzeti kormányok asszisztálnak a gyógyszeripari óriásvállalatok narratívájához, hiszen sorra kötik az újabbnál újabb szerződéseket velük, holott egyáltalán nem biztos, hogy szükség lesz ezekre a vakcinákra. Ebben a hónapban az Európai Unió, Nagy-Britannia és Izrael is új COVID-19 oltóanyag-készleteket rendelt meg a Pfizertől, az Egyesült Államok pedig napokon belül bejelentheti ugyanezt.
A felmerülő kritikákra dr. William Gruber, a Pfizer oltási klinikai kutatással és fejlesztéssel foglalkozó részlegének alelnöke úgy reagált, hogy ők a „legrosszabb eshetőségre készülnek”, ezért beszélnek az évenkénti emlékeztető oltás lehetőségéről.
Fontos megjegyezni, hogy pénzpiaci elemzők szerint a Pfizer körülbelül 26 milliárd dolláros árbevételre számíthat a koronavírus elleni vakcinák eladásából 2021-ben. Ha pedig valósággá válik a cég „emlékeztető oltásokra” vonatkozó jóslata, akkor 2025-ig már 157 milliárd dollár bevételt generálhatnak kizárólag vakcinákkal. Tehát ennek fényében is érdemes véleményt alkotni a gyógyszeripari óriás kommunikációs és üzleti stratégiájáról.