kulcsár edina
A Boeing 737 MAX típusú gépet kivonták a forgalomból, miután két repülőgép-katasztrófa is történt egymás után tavaly. A cégen belüli üzenetek pedig sokat elárulnak arról, hogy a dolgozók mit gondoltak a modellről.
Nyilvánosságra hozott a Boeing repülőgépgyártó vállalat több száz olyan belső üzenetet, amelyben a cég alkalmazottai élesen bírálják a két súlyos katasztrófa miatt a forgalomból világszerte kivont 737 MAX típusú gép fejlesztését.
Egy 2018 februárjában – nyolc hónappal az első tragikus indonéziai baleset előtt – történt üzenetváltásban a Boeing egyik alkalmazottja azt kérdezte egy kollégájától, hogy ő engedné-e utazni a családját egy MAX-szimulátorral kifejlesztett repülőn, mert ő nem. A kolléga azt felelte, hogy ő sem. Egy másik üzenetben úgy fogalmaztak: a MAX típust majmok által felügyelt bohócok tervei alapján fejlesztették ki.
Tavaly márciusban vonták ki átmenetileg a forgalomból a Boeing 737 MAX repülőgépeket, miután 2018 októberében lezuhant az indonéziai Lion Air légitársaság ilyen típusú gépe, majd öt hónappal később balesetet szenvedett az etióp légitársaság egy ugyanilyen repülője is. A két katasztrófában 346 ember vesztette életét.
A csütörtökön – a Boeing közlése szerint a transzparencia érdekében – közzétett üzenetek egy része arra világít rá, hogy a repülőgépgyártó vállalat kifejezetten törekedett arra, hogy a pilóták költséges és időigényes szimulátoros képzése ne legyen előfeltétele a 737 MAX típusú gépek forgalomba állításának. A cég egészen az utóbbi napokig ragaszkodott ahhoz, hogy a számítógépes alapú képzés elegendő a pilótáknak az új típusra való átmenet biztosítására, arra hivatkozva, hogy a 737 MAX nagyon hasonlít elődjére, a 737 NG típusra. Az üzenetek szerint a Boeing kész volt ebben a kérdésben vállalni a konfrontációt bármilyen felügyeleti szervvel, amely kötelezővé akarta volna tenni a pilótáknak a szimulátoros képzést.
A 737 MAX pilótáit – mielőtt a gépeket kivonták a forgalomból – mindössze egy egyórás számítógépes tréningen készítették fel az új típusra.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) úgy vélte: a nyilvánosságra került üzenetek nem vetnek fel új biztonsági aggályokat, bár némelyik tartalma és stílusa igencsak elkeserítő – írja az MTI.