kulcsár edina
Nagy-Britanniában újabb lépést tettek a "szép új világ" felé, ahol a jelek szerint az lehet a cél, hogy soha semmiben ne lehessen biztos senki. Ezúttal azokat a reklámokat tiltották be, amelyek "hagyományos férfi és nõi szerepeket" jelenítenek meg. Például tilos reklámban mutatni a konyhában tüsténkedõ háziasszonyt.
A genderitisz nevű, a politikusok és a hatóságok körében egyre gyorsabban terjedő kór ezúttal a reklámokat szabályozók körében ütötte fel a fejét. Mint a PestiSrácok.hu írja, a "hagyományos" női és férfi szerepek megjelenítése a haladó döntéshozók szerint ártalmas gender-sztereotípiákat ébreszthet a gyanútlan fogyasztókban.
Az új szabályozás szerint a reklámoknak az Egyesül Királyságban ezentúl
Annak aki ezt nem értené, példaként olyan helyzeteket mutatnak be, amelyben egy férfi nem tud pelenkát cserélni, vagy amikor egy nő egyszerűen egy konyhában van. Ez utóbbi állítólag azt sugallja, hogy a nőnek a konyhában a helye.
Arról nincs hír, milyen kutatások támasztják alá a "komoly lelki sérülések" és a "széles körű agresszió" veszélyét, ha ugyanis ezek valóban fenyegetnének, miért nem lelki sérült és agresszív mindenki, aki az elmúlt évtizedekben ilyen reklámokat nézett.
A törvény múlt pénteken lépett hivatalosan érvénybe. Szabálysértés esetén a panaszokat egy Advertising Standards Authority (Reklámügyi Sztenderdek Hivatala) nevű szervezet fogja ellenőrizni. Ennek nem áll hatalmában ugyan büntetéseket kiszabni, de a brit médiacégeket a működési szerződésük kötelezni fogja arra, hogy együttműködjenek a hatósággal.
A hivatal már korábban betiltotta azokat a reklámokat, amelyek azt sugallják a nőknek, hogy egészségtelenül, vékonyan kell élniük, de azt mondják, nem fognak olyan sztereotípiákat betiltani, amelyek azt sugallják, hogy a nők takarítanak, vagy, hogy a férfiak ház körüli javítási munkákat végeznek.
A Hivatal saját bevallása szerint az olyan tartalmakat szeretné csak eltávolítani, amik árthatnak másoknak, vagy kontrasztot teremthetnek a “törődő nők” és a “bátor férfiak” között.