tóth gabi
Mi tehetné örökre emlékezetessé az idei futamot a Hungaroringen? Roncsderbi ne legyen, de négyfős holtversenyt megnéznénk!
Szinte nem múlik el úgy szezon a Forma–1-ben, hogy Max Verstappen vagy Lewis Hamilton (esetleg más) ne döntené meg az autóverseny-sorozat egyik-másik rekordját. Legutóbb például a majd’ három év után Silverstone-ban futamot nyert Hamilton javított Michael Schumacher egyik csúcsán, az ugyanazon pályán aratott 9. győzelmével. Hogy a vasárnapi (15.00, tv: M4 Sport) Magyar Nagydíjon is sikerül-e valakinek történelmet írnia, majd a Hungaroringen kiderül.
Mi mindenesetre a Motorsport Total segítségével összegyűjtöttük az F1 legnehezebben – esetenként egyáltalán nem – megdönthető rekordjait, amelyeknek még a beállítása is igazán nagyot szólna.
A legkevesebben, mindössze hárman 1996-ban, a monacói célba értek be (még ha hivatalosan hét pilótát is értékeltek). Az esőben kaotikussá vált versenyen Olivier Panis, David Coulthard és Johnny Herbert bírta végig mind a 75 kört.
A legnagyobb előnnyel – a mögötte következőt is kétszer lekörözve – Jackie Stewart (1969, Spanyol Nagydíj) és Damon Hill (1995, Ausztrál Nagydíj) nyert F1-es versenyt.
Alaposan föl kell kötnie a gatyáját, aki a maiak közül három Hungaroring-kört verne a többiekre.
Minden idők legrövidebb F1-futama a 2021-es Belga Nagydíj volt. Eső miatt a 15 óra kezdés helyett 18.17-kor rajtolt el a mezőny, majd a biztonsági autó mögött megtett első kör után félbeszakították a „versenyt”, és nem is indították újra. Verstappent kihirdették győztesnek, a pontokat felezték.
A legszorosabb időmérőt az 1997-es jerezi versenyhétvége hozta: Michael Schumacher, Jacques Villeneuve és Heinz-Harald Frentzen ezredmásodpercre azonos időt (1:21,072) autózott.
A Villeneuve, Schumacher, Frentzen rajtsorrendet a gyors körük időpontja alapján határozták meg.
Minden idők legbravúrosabb előretörését John Watson produkálta 1983-ban, Long Beachen: a 22. helyről startolva nyerte meg a nyugat-amerikai nagydíjat. Ez a rekord nincs veszélyben Mogyoródon, hiszen csak 20 fős a mezőny.
A leghosszabb F1-futam a 2011-es Kanadai Nagydíj volt, amely az özönvízszerű eső miatt elrendelt megszakítással együtt 4 óra 39 másodpercig tartott. Az akkori maximális időtartamot, a 4 órát azóta 3-ra redukálták, azaz a rekord megdönthetetlen.
Max Verstappen egyedüliként még fiatalkorúként versenyzett az F1-ben: a 2015-ös debütálásakor csak 17 éves, 5 hónapos és 15 napos volt, közúti jogosítványa sem volt még.
Azóta 18-ra emelték a minimális korhatárt – de kivételek számára akad kiskapu...
Hamilton második, 2014-es vb-címét az abu-dzabi szezonzárón ünnepelhette. Az volt az egyetlen verseny, amikor duplázták a megnyert pontszámokat, így győztesként 50-et kasszírozhatott. Ma a sprintfutamos hétvégéken, a leggyorsabb körért járó pluszpontokkal is 34 a maximum.
A legtöbbször – pályafutása során 135-ször – Andrea de Cesaris esett ki az F1-pilóták közül.
Nem biztos, hogy ő volt minden idő legbénább résztvevője (ezt jelzi, hogy másban is rekorder: 9 különböző csapattal nyert vb-pontot), de az autók ma már sokkal üzembiztosabbak is.
A legdurvább rajtbüntetést Jenson Button kapta 2015-ben, Mexikóban: az időmérőn részt sem vett, a futamon sportbírói engedéllyel indult pilóta McLarenjében annyi alkatrészt kellett cserélni, hogy elvileg összesen 70 rajthelyes büntetést kapott. Azóta eltörölték az ilyen halmazati büntetést.
Hirdetés: Ha kedvet kapott a fogadáshoz, keresse fel a Szerencsejáték Zrt. Tippmix Pro oldalát, ahol azonnal fogadhat, játszhat, nyerhet.