tóth gabi
Sokan totális zûrzavartól, balesetektõl és szégyentõl tartanak a Belga Nagydíjon. Mások szerint most kiderülhet, hogy ki az igazi pilóta. Bernie Ecclestone meg belerúgott egy kiadósat a mérnökökbe és a versenyzõkbe is.
Drámai fordulat jön a Forma–1-ben? Sokak szerint igen, ugyanis a vasárnapi Belga Nagydíjon alkalmazzák először az új rajtszabályokat. Az F1 vezérei nyilván torkig vannak azzal, hogy egyre többen beszélnek dögunalmas versenyekről. Ezért nemrég bekeményítettek, és eldöntötték, hogy megnehezítik a pilóták dolgát.
A július végi Magyar Nagydíj volt az utolsó, ahol a csapatok a felvezető körben elmondhatták a sofőröknek, pontosan mit kell tenniük a rajtnál, hogyan kell kezelniük a kuplungot. Spában ilyen segítségre már nem számíthatnak a versenyzők.
Mi változik?
Mi a változtatások célja?
Elsősorban az, hogy ne csak a kormány legyen a sofőrök kezében, hanem tényleg az ő képességeiken múljon a rajt. A szabályalkotó guruk ettől arra számítanak, hogy az indulás után több lesz a kavarodás, a versenyek pedig kevésbé lesznek kiszámíthatóak.
Még egyszerűbben: a cél tehát az, hogy az egyszeri honpolgár a vasárnapi ebéd elfogyasztása után ne aludja át a fotelben ülve a futam jelentős részét.
A módosítás fogadtatása finoman szólva is vegyes. A Mercedes például aggódhat, hiszen két pilótája, Lewis Hamilton és Nico Rosberg pocsékul rajtolt a Hungaroringen. Toto Wolff, a Merci csapatfőnöke azt mondta, a technológiában egy lépést tettek hátra a szórakoztatás érdekében.
A vb-pontversenyt vezető Hamilton egyáltalán nem boldog a döntéstől.
„Lehet, hogy nem változnak a rajtok, de az is lehet, hogy katasztrofálisak lesznek. Én arra tippelek, hogy először nem fog működni, és újabb változásokra lesz szükség” – idézi a gphirek.hu a brit versenyzőt.
Több mérnök is úgy érzi, káosz lesz a belga futam rajtjánál. Az F1-es versenyautókat ugyanis nem úgy tervezték, hogy ennyire jelentős szerep háruljon a pilótákra. A csapatokat ráadásul az is kiakasztotta, hogy a szabálymódosítás szezon közben történt, így nem tudtak rá rendesen felkészülni.
A Force India csapatmenedzsere a változtatások lélekromboló hatásáról is beszélt:
A versenyző már előre tudni fogja, hogy rosszul rajtol majd, de képtelen lesz bármit is tenni ez ellen.
Többen felvetették: az új rajthelyzetben balesetek, valamint veszélyes kipörgések is történhetnek. Mások pedig attól tartanak, hogy lesznek olyan versenyzők, akik a szokatlan helyzetben egyszerűen lefulladnak az induláskor, és szégyen-szemre ott maradnak a rajtrácson.
Hamilton csapattársa, egyben első számú üldözője, Nico Rosberg viszont örül a döntésnek. Úgy véli, a pilótáknak mostantól nagyobb feladatuk lesz a rajtnál, ami jót tehet a versenyeknek is. A gphirek.hu szerint így értékelt:
„A pilótán múlik majd, hogy jól vagy rosszul rajtol. Szerintem ez mindenképpen jó, hiszen változatosabbá teheti az indulásokat. A rajt fontos szakasza a versenyeknek, és az utóbbi időben is többször láthattuk, hogy megkavarhatja a versenyeket."
A Williams versenyzője, Valtteri Bottas is örül a változtatásnak. „Arra számítunk, hogy a versenyzők számára sokkal nagyobb kihívást jelentenek majd a rajtok, ami szerintem jó dolog” – mondta az f1vilag.hu-nak.
Hozzátette, kezdetben ő is izgalmasabb rajtokra számít, de a sofőrök idővel úgyis hozzászoknak az újításhoz. Bottas attól sem tart, hogy ne tudnának elindulni a rajtrácsról.
Hosszú idő után megszólalt az ügyben Bernie Ecclestone, az F1 első embere is. Bár ne tette volna, hiszen azonnal vérig sértette a pilótákat!
„A mérnökök hibája, hogy jelenleg a Formula-1-et olyan sorozatként tartják számon, ahol gyakorlatilag betanított majmokat is beültethetnél a távolról vezérelt autókba. Az új rajtprocedúra az első lépés visszafelé, a helyes irányba” – idézi a formula.hu a Mogyoródon Sarka Katát szorongató Bernie bácsit.
A kérdés tehát adott: totális káosz vagy izgalmasabb verseny? Vasárnap 14 órakor kiderül, hogy kinek volt igaza.