Létrehozva: 2015.08.23.

Káosz a rajtnál? Betanított majmok helyett pilótákat az F1-be!

Sokan totális zûrzavartól, balesetektõl és szégyentõl tartanak a Belga Nagydíjon. Mások szerint most kiderülhet, hogy ki az igazi pilóta. Bernie Ecclestone meg belerúgott egy kiadósat a mérnökökbe és a versenyzõkbe is.

Drámai fordulat jön a Forma–1-ben? Sokak szerint igen, ugyanis a vasárnapi Belga Nagydíjon alkalmazzák először az új rajtszabályokat. Az F1 vezérei nyilván torkig vannak azzal, hogy egyre többen beszélnek dögunalmas versenyekről. Ezért nemrég bekeményítettek, és eldöntötték, hogy megnehezítik a pilóták dolgát.

A július végi Magyar Nagydíj volt az utolsó, ahol a csapatok a felvezető körben elmondhatták a sofőröknek, pontosan mit kell tenniük a rajtnál, hogyan kell kezelniük a kuplungot. Spában ilyen segítségre már nem számíthatnak a versenyzők. 

 

Mi változik?

  • megszüntették a rajtautomatika használatát
  • a versenyzők a rajt előtt nem kaphatnak rádiós tájékoztatást
  • a mérnökök nem segíthetik a kuplung ideális fogáspontjának beállítását
  • a pilótáknak egyedül kell boldogulniuk a rajtnál
  •  

     

    Mi a változtatások célja?

    Elsősorban az, hogy ne csak a kormány legyen a sofőrök kezében, hanem tényleg az ő képességeiken múljon a rajt. A szabályalkotó guruk ettől arra számítanak, hogy az indulás után több lesz a kavarodás, a versenyek pedig kevésbé lesznek kiszámíthatóak.

    Még egyszerűbben: a cél tehát az, hogy az egyszeri honpolgár a vasárnapi ebéd elfogyasztása után ne aludja át a fotelben ülve a futam jelentős részét.

     

    Akik teljes káosztól tartanak

    A módosítás fogadtatása finoman szólva is vegyes. A Mercedes például aggódhat, hiszen két pilótája, Lewis Hamilton és Nico Rosberg pocsékul rajtolt a Hungaroringen. Toto Wolff, a Merci csapatfőnöke azt mondta, a technológiában egy lépést tettek hátra a szórakoztatás érdekében.

    A vb-pontversenyt vezető Hamilton egyáltalán nem boldog a döntéstől.

    „Lehet, hogy nem változnak a rajtok, de az is lehet, hogy katasztrofálisak lesznek. Én arra tippelek, hogy először nem fog működni, és újabb változásokra lesz szükség”idézi a gphirek.hu a brit versenyzőt.

    Több mérnök is úgy érzi, káosz lesz a belga futam rajtjánál. Az F1-es versenyautókat ugyanis nem úgy tervezték, hogy ennyire jelentős szerep háruljon a pilótákra. A csapatokat ráadásul az is kiakasztotta, hogy a szabálymódosítás szezon közben történt, így nem tudtak rá rendesen felkészülni.

    A Force India csapatmenedzsere a változtatások lélekromboló hatásáról is beszélt:

    A versenyző már előre tudni fogja, hogy rosszul rajtol majd, de képtelen lesz bármit is tenni ez ellen.

    Többen felvetették: az új rajthelyzetben balesetek, valamint veszélyes kipörgések is történhetnek. Mások pedig attól tartanak, hogy lesznek olyan versenyzők, akik a szokatlan helyzetben egyszerűen lefulladnak az induláskor, és szégyen-szemre ott maradnak a rajtrácson.

     

    Akik örülnek

     

    Hamilton csapattársa, egyben első számú üldözője, Nico Rosberg viszont örül a döntésnek. Úgy véli, a pilótáknak mostantól nagyobb feladatuk lesz a rajtnál, ami jót tehet a versenyeknek is. A gphirek.hu szerint így értékelt:

    „A pilótán múlik majd, hogy jól vagy rosszul rajtol. Szerintem ez mindenképpen jó, hiszen változatosabbá teheti az indulásokat. A rajt fontos szakasza a versenyeknek, és az utóbbi időben is többször láthattuk, hogy megkavarhatja a versenyeket."

    A Williams versenyzője, Valtteri Bottas is örül a változtatásnak. „Arra számítunk, hogy a versenyzők számára sokkal nagyobb kihívást jelentenek majd a rajtok, ami szerintem jó dolog”mondta az f1vilag.hu-nak.

    Hozzátette, kezdetben ő is izgalmasabb rajtokra számít, de a sofőrök idővel úgyis hozzászoknak az újításhoz. Bottas attól sem tart, hogy ne tudnának elindulni a rajtrácsról.

     

    És aki csak majmokat lát az autókban

    Hosszú idő után megszólalt az ügyben Bernie Ecclestone, az F1 első embere is. Bár ne tette volna, hiszen azonnal vérig sértette a pilótákat!

    „A mérnökök hibája, hogy jelenleg a Formula-1-et olyan sorozatként tartják számon, ahol gyakorlatilag betanított majmokat is beültethetnél a távolról vezérelt autókba. Az új rajtprocedúra az első lépés visszafelé, a helyes irányba” idézi a formula.hu a Mogyoródon Sarka Katát szorongató Bernie bácsit.

    A kérdés tehát adott: totális káosz vagy izgalmasabb verseny? Vasárnap 14 órakor kiderül, hogy kinek volt igaza. 

    Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
    Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
    Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
    -

    További cikkek