RETRO RÁDIÓ

Káosz a rajtnál? Betanított majmok helyett pilótákat az F1-be!

pr
Szerző
pr
Létrehozva2015. 08. 23. 08:15

Sokan totális zûrzavartól, balesetektõl és szégyentõl tartanak a Belga Nagydíjon. Mások szerint most kiderülhet, hogy ki az igazi pilóta. Bernie Ecclestone meg belerúgott egy kiadósat a mérnökökbe és a versenyzõkbe is.

Drámai fordulat jön a Forma–1-ben? Sokak szerint igen, ugyanis a vasárnapi Belga Nagydíjon alkalmazzák először az új rajtszabályokat. Az F1 vezérei nyilván torkig vannak azzal, hogy egyre többen beszélnek dögunalmas versenyekről. Ezért nemrég bekeményítettek, és eldöntötték, hogy megnehezítik a pilóták dolgát.

A július végi Magyar Nagydíj volt az utolsó, ahol a csapatok a felvezető körben elmondhatták a sofőröknek, pontosan mit kell tenniük a rajtnál, hogyan kell kezelniük a kuplungot. Spában ilyen segítségre már nem számíthatnak a versenyzők. 

 

Mi változik?

  • megszüntették a rajtautomatika használatát
  • a versenyzők a rajt előtt nem kaphatnak rádiós tájékoztatást
  • a mérnökök nem segíthetik a kuplung ideális fogáspontjának beállítását
  • a pilótáknak egyedül kell boldogulniuk a rajtnál
  •  

     

    Mi a változtatások célja?

    Elsősorban az, hogy ne csak a kormány legyen a sofőrök kezében, hanem tényleg az ő képességeiken múljon a rajt. A szabályalkotó guruk ettől arra számítanak, hogy az indulás után több lesz a kavarodás, a versenyek pedig kevésbé lesznek kiszámíthatóak.

    Még egyszerűbben: a cél tehát az, hogy az egyszeri honpolgár a vasárnapi ebéd elfogyasztása után ne aludja át a fotelben ülve a futam jelentős részét.

     

    Akik teljes káosztól tartanak

    A módosítás fogadtatása finoman szólva is vegyes. A Mercedes például aggódhat, hiszen két pilótája, Lewis Hamilton és Nico Rosberg pocsékul rajtolt a Hungaroringen. Toto Wolff, a Merci csapatfőnöke azt mondta, a technológiában egy lépést tettek hátra a szórakoztatás érdekében.

    A vb-pontversenyt vezető Hamilton egyáltalán nem boldog a döntéstől.

    „Lehet, hogy nem változnak a rajtok, de az is lehet, hogy katasztrofálisak lesznek. Én arra tippelek, hogy először nem fog működni, és újabb változásokra lesz szükség”idézi a gphirek.hu a brit versenyzőt.

    Több mérnök is úgy érzi, káosz lesz a belga futam rajtjánál. Az F1-es versenyautókat ugyanis nem úgy tervezték, hogy ennyire jelentős szerep háruljon a pilótákra. A csapatokat ráadásul az is kiakasztotta, hogy a szabálymódosítás szezon közben történt, így nem tudtak rá rendesen felkészülni.

    A Force India csapatmenedzsere a változtatások lélekromboló hatásáról is beszélt:

    A versenyző már előre tudni fogja, hogy rosszul rajtol majd, de képtelen lesz bármit is tenni ez ellen.

    Többen felvetették: az új rajthelyzetben balesetek, valamint veszélyes kipörgések is történhetnek. Mások pedig attól tartanak, hogy lesznek olyan versenyzők, akik a szokatlan helyzetben egyszerűen lefulladnak az induláskor, és szégyen-szemre ott maradnak a rajtrácson.

     

    Akik örülnek

     

    Hamilton csapattársa, egyben első számú üldözője, Nico Rosberg viszont örül a döntésnek. Úgy véli, a pilótáknak mostantól nagyobb feladatuk lesz a rajtnál, ami jót tehet a versenyeknek is. A gphirek.hu szerint így értékelt:

    „A pilótán múlik majd, hogy jól vagy rosszul rajtol. Szerintem ez mindenképpen jó, hiszen változatosabbá teheti az indulásokat. A rajt fontos szakasza a versenyeknek, és az utóbbi időben is többször láthattuk, hogy megkavarhatja a versenyeket."

    A Williams versenyzője, Valtteri Bottas is örül a változtatásnak. „Arra számítunk, hogy a versenyzők számára sokkal nagyobb kihívást jelentenek majd a rajtok, ami szerintem jó dolog”mondta az f1vilag.hu-nak.

    Hozzátette, kezdetben ő is izgalmasabb rajtokra számít, de a sofőrök idővel úgyis hozzászoknak az újításhoz. Bottas attól sem tart, hogy ne tudnának elindulni a rajtrácsról.

     

    És aki csak majmokat lát az autókban

    Hosszú idő után megszólalt az ügyben Bernie Ecclestone, az F1 első embere is. Bár ne tette volna, hiszen azonnal vérig sértette a pilótákat!

    „A mérnökök hibája, hogy jelenleg a Formula-1-et olyan sorozatként tartják számon, ahol gyakorlatilag betanított majmokat is beültethetnél a távolról vezérelt autókba. Az új rajtprocedúra az első lépés visszafelé, a helyes irányba” idézi a formula.hu a Mogyoródon Sarka Katát szorongató Bernie bácsit.

    A kérdés tehát adott: totális káosz vagy izgalmasabb verseny? Vasárnap 14 órakor kiderül, hogy kinek volt igaza. 

    Ripost hírek

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.