3°C
6°C

Auguszta névnapja

RETRO RÁDIÓ

Black Friday: íme a hatóságok tanácsai, amikkel elkerülhetők az átverések

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2025. 11. 28. 15:15

A hivatalos fekete péntek idén november 28-án van, de ezt megelőzően és ez után is sorra érik egymást a karácsonyi leárazások. Mutatjuk a hatóságok szerint mire érdemes figyelni a Black Friday akciók időszakában.

Az adventi időszakban az akciók mellett megszaporodnak a csalási kísérletek, a hamis weboldalak és az adathalász támadások is. Annak érdekében, hogy megóvjuk magunkat a csalódástól és persze attól, hogy megkárosítsanak, a következőkre érdemes figyelni a Black Friday akciók időszakában a hatóságok szerint.

Tart a Black Friday akciók időszaka.
A hatóságok szerint ezeket a tanácsokat érdemes megfogadni a Black Friday akciók időszakában.

Ez tanácsolja az NMHH a Black Friday akciók időszakára

A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság szerint ezt az 5 dolgot érdemes megfontolni, betartani a leárazások időszakában:

  • Ellenőrizzük a weboldalt, ahol vásárolni készülünk és lehetőleg csak megbízható, ismert webshopból vásároljunk.
  • Ne kattintsunk gyanús linkekre és ha e-mailben vagy SMS-ben kapunk akciós ajánlatot, ellenőrizzük a feladót. A csalók gyakran sürgetnek: „Siess, mert lejár az akció!” – ez legyen intő jel.
  • Használjunk biztonságos fizetési módot és aktiváljuk a kétlépcsős azonosítást (SMS-kód, mobilbank), valamint ha lehet, használjunk virtuális bankkártyát.
  • Ellenőrizzük a webshop elérhetőséget és az ÁSZF-jét. Ha nincs feltüntetve cégadat, telefonszám, vagy gyanúsan tökéletesek a vélemények, inkább lépjünk tovább.
  • Soha ne adjuk meg banki adatainkat e-mailben vagy telefonon! A bank soha nem kér PIN-kódot, CVV-t vagy CVC-t sehol.

Ezt tanácsolja a rendőrség erre az időszakra

Black Friday alatt ugrásszerűen nő az online csalások száma, ezért is fontos, hogy tartsuk számon a csomagjainkat. A nagy rendelési dömpingben ugyanis könnyű figyelmetlenül átvenni olyan csomagot, amit nem is mi rendeltünk. A rendőrség szerint az is fontos, hogy soha ne vegyünk át csomagot más helyett, amíg nem bizonyosodunk meg róla, hogy valóban ő vásárolta. Így elkerülhetjük a visszaéléseket és a kellemetlen meglepetéseket. Ha pedig gyanús, hogy átvertek, vagy már meg is károsítottak minket, a következőt tegyük:

  • ne töröljünk semmit, mentsük el az e-maileket, üzeneteket, bankszámlaadatokat,
  • jelentsük be azonnal a bankunknak,
  • forduljunk a rendőrséghez személyesen vagy a 112-es segélyhívón,
  • ha pedig online piactéren vásároltunk, értesítsük a platform üzemeltetőjét is.

Ezek a Nemzetgazdasági Minisztérium tanácsai

A Nemzetgazdasági Minisztérium és a szakmai irányítása alatt álló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság a Black Friday ideje alatt is mindent megtesz annak érdekében, hogy a fogyasztók megbízható információkhoz jussanak és jogaikat érvényesíteni tudják, miközben a lehető legnagyobb szigorral, határozottan fellép a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szemben. Ugyanakkor megfontolt és tudatos fogyasztói döntésekkel számtalan fogyasztói probléma megelőzhető. Például

  • a vásárlások előtt célszerű előre listát készíteni azokról a termékekről, amelyekre valóban szükségünk van, így elkerülhetők a felesleges kiadások,
  • érdemes mindig ellenőrizni a termék eredeti árát, illetve a kedvezmény valódiságát, hiszen előfordulhat, hogy egy akciós ajánlat olyan „áthúzott” árat tüntet fel, amelyet a kereskedő valójában soha nem alkalmazott,
  • célszerű kerülni az előre utalást,
  • a számlák, nyugták, valamint a jótállási dokumentumok megőrzése kiemelt jelentőséggel bír, mivel ezek hiánya jelentősen megnehezíti a későbbi panaszkezelést.

Ezek a fogyasztóvédelmi hatóság további tanácsai

Az NKFH blogja, a juzermanuel.hu szerint fontos, hogy felismerjük a kamu akciókat: érdemes több forrásból tájékozódni és használni az árfigyelő oldalakat, böngészni a termék korábbi árait, és megnézni más webáruházak árait is. A rejtett költségekről sem szabad megfeledkezni: számoljunk a szállítási, kezelési és csomagolási díjakkal, valamint az esetleges fizetési költségekkel is (pl. utánvét összege), amik szintén webáruházanként változhatnak. Így egy elsőre „verhetetlennek” tűnő ajánlat könnyen drágábbá válhat, ha hozzávesszük a többi díjat is. Vásárlást követően pedig nem árt, ha tisztában vagyunk a fogyasztói jogainkkal:

  • online rendelésnél 14 napon belül indokolás nélkül elállhatunk a vásárlástól,
  • ha hibás terméket kapunk, élhetünk a szavatossági vagy jótállási jogainkkal, vagyis kérhetünk javítást, cserét, árleszállítást, vagy elállhatunk a szerződéstől,
  • kereskedői válasz hiányában pedig jogosultak vagyunk a megfelelő hatóságokhoz fordulni (kormányhivatal, békéltető testület, GVH, Európai Fogyasztói Központ).
Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.