
Black Friday: íme a hatóságok tanácsai, amikkel elkerülhetők az átverések
A hivatalos fekete péntek idén november 28-án van, de ezt megelőzően és ez után is sorra érik egymást a karácsonyi leárazások. Mutatjuk a hatóságok szerint mire érdemes figyelni a Black Friday akciók időszakában.
Az adventi időszakban az akciók mellett megszaporodnak a csalási kísérletek, a hamis weboldalak és az adathalász támadások is. Annak érdekében, hogy megóvjuk magunkat a csalódástól és persze attól, hogy megkárosítsanak, a következőkre érdemes figyelni a Black Friday akciók időszakában a hatóságok szerint.

Ez tanácsolja az NMHH a Black Friday akciók időszakára
A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság szerint ezt az 5 dolgot érdemes megfontolni, betartani a leárazások időszakában:
- Ellenőrizzük a weboldalt, ahol vásárolni készülünk és lehetőleg csak megbízható, ismert webshopból vásároljunk.
- Ne kattintsunk gyanús linkekre és ha e-mailben vagy SMS-ben kapunk akciós ajánlatot, ellenőrizzük a feladót. A csalók gyakran sürgetnek: „Siess, mert lejár az akció!” – ez legyen intő jel.
- Használjunk biztonságos fizetési módot és aktiváljuk a kétlépcsős azonosítást (SMS-kód, mobilbank), valamint ha lehet, használjunk virtuális bankkártyát.
- Ellenőrizzük a webshop elérhetőséget és az ÁSZF-jét. Ha nincs feltüntetve cégadat, telefonszám, vagy gyanúsan tökéletesek a vélemények, inkább lépjünk tovább.
- Soha ne adjuk meg banki adatainkat e-mailben vagy telefonon! A bank soha nem kér PIN-kódot, CVV-t vagy CVC-t sehol.
Ezt tanácsolja a rendőrség erre az időszakra
Black Friday alatt ugrásszerűen nő az online csalások száma, ezért is fontos, hogy tartsuk számon a csomagjainkat. A nagy rendelési dömpingben ugyanis könnyű figyelmetlenül átvenni olyan csomagot, amit nem is mi rendeltünk. A rendőrség szerint az is fontos, hogy soha ne vegyünk át csomagot más helyett, amíg nem bizonyosodunk meg róla, hogy valóban ő vásárolta. Így elkerülhetjük a visszaéléseket és a kellemetlen meglepetéseket. Ha pedig gyanús, hogy átvertek, vagy már meg is károsítottak minket, a következőt tegyük:
- ne töröljünk semmit, mentsük el az e-maileket, üzeneteket, bankszámlaadatokat,
- jelentsük be azonnal a bankunknak,
- forduljunk a rendőrséghez személyesen vagy a 112-es segélyhívón,
- ha pedig online piactéren vásároltunk, értesítsük a platform üzemeltetőjét is.
Ezek a Nemzetgazdasági Minisztérium tanácsai
A Nemzetgazdasági Minisztérium és a szakmai irányítása alatt álló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság a Black Friday ideje alatt is mindent megtesz annak érdekében, hogy a fogyasztók megbízható információkhoz jussanak és jogaikat érvényesíteni tudják, miközben a lehető legnagyobb szigorral, határozottan fellép a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szemben. Ugyanakkor megfontolt és tudatos fogyasztói döntésekkel számtalan fogyasztói probléma megelőzhető. Például
- a vásárlások előtt célszerű előre listát készíteni azokról a termékekről, amelyekre valóban szükségünk van, így elkerülhetők a felesleges kiadások,
- érdemes mindig ellenőrizni a termék eredeti árát, illetve a kedvezmény valódiságát, hiszen előfordulhat, hogy egy akciós ajánlat olyan „áthúzott” árat tüntet fel, amelyet a kereskedő valójában soha nem alkalmazott,
- célszerű kerülni az előre utalást,
- a számlák, nyugták, valamint a jótállási dokumentumok megőrzése kiemelt jelentőséggel bír, mivel ezek hiánya jelentősen megnehezíti a későbbi panaszkezelést.
Ezek a fogyasztóvédelmi hatóság további tanácsai
Az NKFH blogja, a juzermanuel.hu szerint fontos, hogy felismerjük a kamu akciókat: érdemes több forrásból tájékozódni és használni az árfigyelő oldalakat, böngészni a termék korábbi árait, és megnézni más webáruházak árait is. A rejtett költségekről sem szabad megfeledkezni: számoljunk a szállítási, kezelési és csomagolási díjakkal, valamint az esetleges fizetési költségekkel is (pl. utánvét összege), amik szintén webáruházanként változhatnak. Így egy elsőre „verhetetlennek” tűnő ajánlat könnyen drágábbá válhat, ha hozzávesszük a többi díjat is. Vásárlást követően pedig nem árt, ha tisztában vagyunk a fogyasztói jogainkkal:
- online rendelésnél 14 napon belül indokolás nélkül elállhatunk a vásárlástól,
- ha hibás terméket kapunk, élhetünk a szavatossági vagy jótállási jogainkkal, vagyis kérhetünk javítást, cserét, árleszállítást, vagy elállhatunk a szerződéstől,
- kereskedői válasz hiányában pedig jogosultak vagyunk a megfelelő hatóságokhoz fordulni (kormányhivatal, békéltető testület, GVH, Európai Fogyasztói Központ).







