4°C
7°C

Gabriella névnapja

RETRO RÁDIÓ

Black Friday egész novemberben? – Mutatjuk a veszélyeket

Létrehozva2025. 11. 18. 08:30

Egyre több a trükkös árazás, a félrevezető reklám és a valódi spórolást nélkülöző ajánlat. A Black Friday-t megelőzően bemutatjuk, hogyan ismerhetjük fel a kamuleárazásokat, és miként kerülhetjük el a leggyakoribb csapdákat.

Bár a Black Friday akciók hivatalosan csak egyetlen napon lennének, mára gyakorlatilag egész novemberre kiterjednek a leárazások. A boltok természetesen az elektronikai termékektől a háztartási eszközökig mindenre óriási kedvezményeket ígérnek, miközben a karácsonyi vásárlási láz már egyre nagyobb tempóban pörög az embereknél. De sok szakértő szerint mindez csak a látszat és novemberben különösen elszaporodnak a hamis akciók és az átverős ajánlatok. 

Black Friday deals advertising is seen at the storefront
Black Friday: az akciós termékekért sokszor vérre menő csata megy – A kép illusztráció!

Black Friday: senki nem akar lemaradni a többiektől

Sokszor előfordul, hogy a kereskedések egy része már hetek­kel a hivatalos dátum előtt meghirdetik a „világra szóló” kedvezményeit, és  

a valós akciók mellett rengeteg olyan ajánlat is megjelenik, amelynek valójában semmi köze a valódi árengedményekhez.

A vásárlók ilyenkor könnyen bedőlhetnek a hatalmas piros százalékjeleknek, főleg akkor, ha karácsonyi ajándékot szeretnének jó áron beszerezni. 

A leggyakoribb trükk: előre megemelik az árakat  

A Black Friday egyik legtipikusabb átverése, hogy az üzletek még az akciók előtt megemelik a termékek árát, majd a „leárazás” napján a korábbinál magasabb összeget tüntetik fel eredeti árként. Így úgy tűnik, mintha akár 40–50 százalékos kedvezményt is adnának. A valóságban azonban sokszor csak néhány százalékról vagy semmilyen árengedményről nincs szó. 

Az elektronikai cikkeknél különösen gyakori ez a gyakorlat, ugyanis a novemberi roham idején rengetegen keresnek televíziót, laptopot, okostelefont, így a kereskedők is jobban építenek a kedvezmények által okozott pszichológiai nyomásra. Ráadásul a vásárlók ilyenkor sokszor figyelmetlenebbek, hajlamosak csak a nagy kedvezmény százalékát nézni, nem pedig az ártörténetet

Minsk, Belarus - Nov 27, 2021: Photo of an adult handsome thinking brunet man with stubble in a white sweatshirt chooses a tv in an electronic store in a shopping mall. Shop concept
Sokan a műszaki termékeket keresik ilyenkor, hiszen általában ezek nagy összegű termékek – A kép illusztráció!

Korlátozott készlet: amikor valójában nincs is mit megvenni 

A másik tipikus trükk, amikor a boltok olyan termékeket hirdetnek hatalmas kedvezménnyel, amelyekből csak minimális, akár pár darab van készleten. Így bár a vásárló megpróbálná megrendelni a kiválasztott terméket, de mire a kosárhoz ér, a rendszer már azt írja: „A termék elfogyott.” Így a termék ugyan sok embert bevonzott, de reálisan alig jutott valaki az akciós darabokhoz. 

Egyes üzletek pedig kizárólag olyan modelleket tesznek akciós címkével, amelyek már kifutó termékek, esetleg régi sorozatok, így a valóságban nem is jelent valódi megtakarítást a különbség. 

Ebben a hónapban sokan túl is vásárolják magukat 

A Black Friday mára globálisan is egész novemberre kinőtte magát. Ilyenkor özönlenek a hirdetések, néhol early (azaz: korai) Black Friday akciók is felbukkannak. Az akcióözön persze nemcsak a kedvezményekről szól, hanem arról is, hogy a kereskedők hogyan alakítgatják át a fogyasztási szokásainkat. 

A vásárlási láz sokakat sodor túlfogyasztásba. A pszichológiai trükkök segítségével – amely lehet egy visszaszámláló egy limitált akciónál, vagy egy villámleárazásnál – pedig ösztönös döntést váltanak ki a vásárlóknál. Emellett persze a fenntarthatósági szempontok is egyre fontosabbak, és sok szakértő figyelmeztet minket arra, hogy a novemberi vásárlási hullám ebből a szempontból is jelentős terhelést jelent. 

Tényleg jó üzletet kötöttél? – Így ellenőrizd, hogy valódi-e az akciós termék 

A vásárlóknak tehát minden eddiginél tudatosabbnak kell lenniük, akár online, akár boltban vásárolnak. Íme néhány trükk, amivel elkerülheted az átveréseket.  

  • Nézd meg az árak előzményeit! Számos árfigyelő oldal és böngészőbővítmény mutatja, mennyi volt a termék ára az elmúlt hetekben. Ha november elején hirtelen megugrott, jó eséllyel „kamuleárazásról” van szó. 
  • Ne csak a százalékot figyeld! Egy 50%-os akció sokszor jobban hangzik, mint egy 20%-os — de ha az eredeti ár fiktív volt, a valódi kedvezmény minimális. 
  • Gyanúsan nagy a kedvezmény? Csak óvatosan! Főleg az ismeretlen webáruházak esetében. Ha egy 150 ezres telefon 60 ezerért kapható, az gyanús. Könnyen lehet, hogy a termék hamis, vagy meg sem érkezik. 
  • Mindig ellenőrizd az oldalt, ahol vásárolsz! A csalók is ráugranak a Black Fridayre. Ha a weboldal furcsán néz ki, hibás a magyar nyelv, vagy nincs mögötte valós cégadat, akkor jobb elkerülni. 
  • A boltban is legyél résen! A fizikai üzletekben sem ritka, hogy az akciós polcra olyan termék kerül, amely drágább, mint pár hete volt. 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.