3°C
6°C

Auguszta névnapja

RETRO RÁDIÓ

Kiderült a nagy Black Friday-csapda, így védekezz ellene!

Létrehozva2025. 11. 27. 20:30

Itt az akciós nap! Téged is beránt a Black Friday-csapda?

A szakértők szerint a végtelen leárazások időszaka valójában egy globális pszichológiai kísérlet. Most pedig megfejtették, mi is áll a Black Friday-csapda hátterében. 

Nagy Black Friday-csapda, így maradj biztonságban vásárlás
A nagy Black Friday-csapda: így maradj biztonságban vásárlás közben (Fotó: Freepik)

Black Friday-csapda – tudd meg, miért vásárolunk többet ilyenkor

A Black Friday nem sok esélyt ad a józan döntéseknek, ugyanis a leárazások dopaminlöketet váltanak ki, ami ösztönösen gyors döntésre és azonnali vásárlásra sarkall. A kognitív torzítások, köztük a hiányhatás és a horgonyhatás, észrevétlenül csapdába ejtenek.

Az Evidence Network által közzétett kutatás szerint a téli időszakban érnek célba leginkább a marketingüzenetek, ugyanis a rossz idő és a bezárkózás miatt a vásárlás sokkal több dopaminlöketet vált ki belőlünk, mint a nyári melegben. 

A sötét, hideg hónapokban többen keresik a gyors hangulatjavítási módszereket, a marketing pedig tudatosan épít a vásárlás okozta dopaminlöketre. Mindezt súlyosbítja, hogy a digitális fizetés eltüntette a költekezés fájdalmát: bankkártyával vagy mobilappal nem olyan fájdalmas a pénz távozása, mint amikor valóban készpénzt adunk oda, ezért akár két buszmegálló között is távozhat a fizetésünk a bankszámlánkról

– nyilatkozta dr. Makai Gábor klinikai szakpszichológus a Life.hu-nak.

A szakpszichológus szerint, ha valaki észreveszi, hogy túl sok felesleges dologra költi a pénzét, érdemes egy percre megállnia:

A ravasz kereskedők rájöttek, hogy az emberekre nagyon jól lehet hatni a lemaradástól való félelemmel. Ilyenkor fontos megkérdezni magadtól, hogy megvennéd-e ezt akkor is, ha nem Black Friday lenne. Ha ezek után kicsit is bizonytalan vagy, menj ki levegőzni vagy csinálj bármit, ami kiszakít a transzból. Már ez a kis szünet is visszahozhatja a racionális gondolkodást.

A marketingesek pontosan tudják, nem az a lényeg, tényleg spóroltunk-e az adott vásárlással, hanem az, hogy úgy érezzük, mintha spóroltunk volna. Ilyenkor az üzletek szeretik használni a horgonyeffektust, vagyis az akciós ár mellett feltüntetik az eredeti árat is, így a termék sokkal olcsóbbnak tűnik. A marketingesek a hiánytól való félelmünket is előszeretettel használják fel ellenünk. (pl.: „Már csak 3 darab maradt!”)

Azonban a dopaminszint a vásárlás után lezuhan, s jön a vásárlás utáni megbánás. A Stanford neuroökonómiai kutatásai szerint ez az agy egyfajta tanulási folyamata, ugyanis így jegyzi meg, hogy legközelebb ne vásároljunk feleslegesen csak azért, mert valami akciós volt. A fő probléma az, hogy a legtöbben ezt a következő kampányig elfelejtik.

Így kerülheted el a Black Friday okozta bosszúságokat:

  • Várj 24 órát, ennyi idő alatt a dopamin hatása elhalványul
  • Határozd meg a költségkereted, és tartsd is magad hozzá!
  • Tedd fel magadnak háromszor a kérdést: Valóban szükséged van rá?
  • Kapcsold ki a push értesítéseket!
  • Fektess inkább élményekbe!

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.