
Az Oszakai Világkiállításon mutatták be a magyar játékot, amivel babrálhat a gyerek a pad alatt az iskolában
A Pomi névre keresztelt játékos fidget eszköz az iskolai stresszre és a figyelemzavaros tanulási környezetre keresi a megoldást. Az Oszakai Világkiállítás magyar pavilonjában mutatták be.
Az Oszakai Világkiállításra pályázatot hirdetett az Építési és Közlekedési Minisztérium. A felhívás idén is arra ösztönözte a fiatalokat, hogy a művészet, építészet vagy design eszközeivel reflektáljanak a világ változásaira. A legjobb pályaműveket bemutatják Oszakában, a magyar pavilonban, ahol külön tematikus heteken keresztül kapnak lehetőséget a bemutatkozásra.

A tervező, Nagy Sára Fruzsina a tavaszi, diplomázó félévében készítette el Pomit, egy padban lakó, halk és babrálható eszközt, amely a „Tanulás és játék” tematikus hét koncepciójához tökéletesen illeszkedett. A különleges játékról a Hely.hu-nak beszélt az alkotó.
Kiderült: a tervezés nem a tervezőasztalon, hanem a valóságban indult: a VI. kerületi Derkovits Gyula Általános Iskola tanáraival, szülőkkel és első osztályos diákokkal közösen formálódott az ötlet.
Világossá vált, hogy a gyerekek számára komoly kihívás a figyelem fenntartása és a stressz kezelése. Kortárs, empatikus választ kerestem erre
– mesélte Sára.
A Pomi célja, hogy hidat képezzen tanulás és játék között. Egyfajta „modern padlakó”, amely négyféle halk mechanizmussal segíti a diákokat az elmélyült figyelem kialakításában. Ez a kis eszköz ötvözi a biztonságot adó „átmeneti tárgy” funkcióját a korszerű figyelem- és stresszkezelési megoldásokkal.
A tervező a félév során valódi tanórákon vett részt, ahol testközelből láthatta, hogyan igyekeznek a pedagógusok játékos és élményszerű tanulási környezetet teremteni. Ebből a közegből nőtt ki a Pomi egy olyan tárggyá, amely segít megalapozni a tanulás érzelmi és mentális hátterét.
A tanárok elkötelezettsége és a gyerekek őszinte visszajelzései adták meg a projekt igazi szívét és szellemiségét
– fogalmazott a portálnak Sára.
A Pomi jelenleg is fejlesztés alatt áll: több prototípus készült már, amelyeket közvetlenül a gyerekekkel teszteltek. A következő cél az, hogy a padba illeszkedő, egy darabból nyomtatható változat is elkészüljön, tehát ragasztás nélkül, könnyen gyártható és használható formában.
A mesterséges intelligencia korában, ahol a tanulás egyre inkább digitálissá válik, különösen fontos az olyan eszközök megalkotása, amelyek az érzelmi biztonságot és mentális jelenlétet támogatják, pont úgy, ahogyan Pomi teszi.
Az Oszakai Világkiállítás választ adhat az örök dilemmára
Mindig is vitatott kérdés volt, hogy szabad-e a gyerekeknek az iskolában „babrálni” valamivel, különösen tanóra közben, a pad alatt. Egyes pedagógusok és szülők szerint ez elvonja a figyelmet és a fegyelmezetlenség jele, míg mások úgy vélik, hogy az ilyen tevékenységek – ha jól irányítottak – segíthetik a koncentrációt és a szorongás csökkentését. A fidget-eszközök megjelenése óta még élesebb lett a vita: vajon ezek hasznos segédeszközök vagy csak újabb figyelemelterelő kütyük? A kérdés különösen aktuális az olyan alsó tagozatos tanulók esetében, akiknél még intenzíven fejlődik az önszabályozás és a figyelem. A Pomi épp ezt a dilemmát helyezi új megvilágításba: nem tiltani, hanem tudatosan használni próbálja a gyerekek természetes mozgás- és impulzuskésztetését.
A világkiállításon bemutatni egy projektet nemcsak rangos szakmai elismerés, hanem kivételes lehetőség is arra, hogy egy fiatal tervező munkája eljusson a nemzetközi közönséghez. Az Oszakai Világkiállítás – amely a világ egyik legnagyobb és legszélesebb spektrumú tematikus kiállítása – olyan fórumot teremt, ahol innovatív ötletek, társadalmi kérdésekre reflektáló művészeti és designmegoldások találkoznak. A magyar pavilonba való meghívás nemcsak szakmai siker, hanem lehetőség arra is, hogy a tervező kapcsolatba lépjen nemzetközi partnerekkel, visszajelzést kapjon más kultúrák közönségétől, és elinduljon egy hosszú távú alkotói karrier útján.






