
Gyarapodnak a csalók a Vinteden – így használnak ki Téged!
Hamis értékelések, privát üzenetek, megtévesztő e-mailek. A rendőrség több száz büntetőeljárást indított Vinted csalók ellen. Már a bankoknak is más szemmel kell ránézniük a csalásokra.
Egyre több magyar felhasználó esik áldozatul a Vinted online piacterén terjedő csalásoknak. Nemhiába hisz a csalók módszerei egyre kifinomultabbak: az adathalász üzenetektől a hamis panaszokon át az előreutalást kérő szélhámosokig terjed a csalók széles spektruma. A felhasználók most mindenkit óvatosságra intenek.

Az adathalászat a leggyakoribb
Az utóbbi hónapokban megszaporodtak az olyan visszajelzések, amelyek szerint csalók rendszeresen megpróbálnak hozzáférni a Vinted-felhasználók banki adataihoz.
A módszer egyszerű: a feltételezett „vásárló” egy barátságos hangvételű üzenetben érdeklődik a meghirdetett termék iránt, majd különböző okokra hivatkozva egy - a hivatalos piactér oldalához hasonló - linket küld, majd ezen a hamis oldalon keresztül próbálja megszerezni a felhasználó belépési adatait és bankszámláját.
A rendőrség a vinted.hu ügyében több száz büntetőeljárást indított csalás, illetve információs rendszer felhasználásával elkövetett csalás gyanúja miatt – tette közzé a Délmagyar.
„Viszonylag új vagyok a Vinteden, még nem vettem semmit, és csak egy ruhát adtam el, de máris megtalált egy kamu profil, ami pozitív értékelést írt rólam, és elkérte az e-mailemet, valószínűleg adathalászat miatt” – panaszkodott egy Reddit-felhasználó. Ebből látszik, hogy a csalók sokszor privát üzenetben lépnek kapcsolatba az áldozattal, és e-mail cím vagy más személyes adat megadására próbálják rávenni.
Nekem valaki azt írta, hogy nem látja a termék képeit az applikációban, úgyhogy küldjem el neki Messengeren. Aztán jött is tőle egy gyanús link és hogy szeretné elkérni az adataimat. Ilyenkor már egyértelmű volt, hogy csalás
– osztotta meg tapasztalatait egy másik.
Ezek az esetek azt is megmutatják, hogy a csalók gyakran az új, tapasztalatlan felhasználókat veszik célba. Fontos megjegyezni, hogy a Vinted hivatalos álláspontja szerint minden kommunikációnak és tranzakciónak az alkalmazáson belül kell történnie.

Bár az adathalászat a leggyakoribb, számos más típusú csalás is szép számmal előfordul a platformon. Egyes eladók például az applikáció szabályait megkerülve próbálnak előreutalást kérni a termékért– ezzel teljesen kivonva a Vinted biztonsági rendszerét az adásvételből. Máskor pedig pont, hogy a vevők élnek vissza a rendszer rugalmasságával.
Jártatok már úgy, hogy elküldtetek egy ruhát, ami vadonatúj volt, aztán a vevő közölte, hogy szakadt, és így visszaküldte tönkretéve? Teljesen biztos vagyok benne, hogy a ruha hibátlan volt
– panaszolta egy felhasználó.
Visszatérő csalási forma az is, amikor a vevő azt állítja, hogy nem kapta meg a csomagot – miközben az már az alkalmazás szerint is kézbesítették.
Tegnap átvette a csomagot, reggel pedig jött az üzenet, hogy lemondta a vásárlást, mert nem kapta meg a terméket
– írta egy másik károsult.
Az internetes csalások problémájának súlyosságát mutatja, hogy már a Kúria is foglalkozott a Vinteden történt online csalásokkal. Egy pár hónapja született döntés értelmében a bankoknak mostantól nincs lehetősége arra, hogy ne utalják vissza az ügyfelek pénzét, ha a csalás egyértelműen nem az ő hibájukból történt.
Hogyan védekezz a csalók ellen?
- Soha ne add meg az email címed vagy banki adataid az appon kívül!
- Ne kattints semmilyen külső linkre, amit egy ismeretlen felhasználó küld!
- Ne egyezz bele az előreutalásba – mindig az appon belül bonyolítsd le a fizetést és szállítást!
- Ha valami gyanúsat tapasztalsz, jelentsd a profilt azonnal a Vintednek!






