RETRO RÁDIÓ

Változás történt a lakcímbejelentésekkel kapcsolatban - mostantól így lehet megtenni!

MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2025. 02. 07. 07:45

Február 1-jén módosult az ezzel kapcsolatos ügyintézés rendje, ami érinti a kártya kiállítását és az adatmódosításokat is. Mutatjuk, hogy mostantól hogyan és mennyi pénzért lehet a lakcímbejelentést intézni!

Mutatjuk, hogy eddig hogyan lehetett, sőt kellett bejelenteni a lakcímünkkel, tartózkodási helyünkkel kapcsolatos változásokat és azt is, hogy február 1-től ez mely pontokon módosult. Íme minden tudnivaló a lakcímbejelentéssel kapcsolatban!

lakcím, lakcímkártya, jogosítvány, személyi igazolvány
Február 1-jén változott a lakcímekkel kapcsolatos ügyintézés. / Fotó: Cseh Gábor / Vas Népe

Mikor kell a lakcímbejelentéssel kapcsolatban ügyet intézni?

Akkor, ha valaki elköltözik egy új lakásba vagy albérletbe. Utóbbi esetben ez csak opcionális lehetőség. A fő szabály az, hogy a költözéssel összefüggő lakcímbejelentést a beköltözéstől vagy kiköltözéstől számított 3 munkanapon belül meg kell tenni. Aki a tartózkodási helyét bejelenti, annak a tartózkodási hely megszüntetését is be kell jelentenie.

Hogyan lehetett eddig elintézni a lakcímbejelentést?

  • Elektronikusan a magyarorszag.hu-n az Ügyintézés indítása gombra kattintva,
  • személyesen bármelyik járási (fővárosi kerületi) hivatalban (okmányirodában, kormányablakban), 
  • valamint az új lakcím esetén az illetékes jegyzőnél.

Elektronikusan csak bizonyos estekben intézhető a lakcímbejelentés

Elektronikus úton a lakcímbejelentés csak akkor lehetséges, ha

  • mi vagyunk a lakás kizárólagos tulajdonosai vagy egyedüli haszonélvezői,
  • nem saját tulajdon/haszonélvezet estén van hozzájárulási nyilatkozatunk a tulajdonostól (online letölthető, csatolható: a magyarorszag.hu-n a Dokumentumok menüpontban található a „Szállásadói hozzájáruló nyilatkozat elektronikus lakcímbejelentéshez”)
  • van bérleti szerződésünk.

Mire van szükség az elektronikus ügyintézéshez?

DÁP mobilalkalmazás vagy Ügyfélkapu+. Emellett egy érvényes személyi igazolványra vagy más személyazonosító fényképes okmányra is szükség lesz. Miután kitöltöttük a megfelelő dokumentumokat, a lakcímkártya postai úton 8 napon belül meg is érkezik (ha mindent rendben találnak, különben 60 nap is lehet), aki pedig személyesen intézi a dolgot, annak a helyszínen odaadják az új kártyát.

Íme egy videó a lakcímbejelentés eddigi menetéről

Mi változott ezekhez képest február 1-től?

Az új jogszabály értelmében a jegyzők hatásköre megszűnik a lakcímbejelentési ügyekben, így 2025. február 1-jétől már kizárólag a járási hivatalok intézhetik ezeket az eljárásokat. A személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya) kiállításának díja pedig 3700 forint lett (eddig ingyenes volt). Ha valaki postán kéri a kézbesítést, az további 2000 forintba kerül. Fontos még azt is tudni a portfolio.hu szerint, hogy bármelyik járási hivatalban lehet lakcímbejelentést tenni, de az érintett lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes járási hivatalban lehet csak módosítani az adatokat (pl. névváltozás esetén).

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.