
Változás történt a lakcímbejelentésekkel kapcsolatban - mostantól így lehet megtenni!
Február 1-jén módosult az ezzel kapcsolatos ügyintézés rendje, ami érinti a kártya kiállítását és az adatmódosításokat is. Mutatjuk, hogy mostantól hogyan és mennyi pénzért lehet a lakcímbejelentést intézni!
Mutatjuk, hogy eddig hogyan lehetett, sőt kellett bejelenteni a lakcímünkkel, tartózkodási helyünkkel kapcsolatos változásokat és azt is, hogy február 1-től ez mely pontokon módosult. Íme minden tudnivaló a lakcímbejelentéssel kapcsolatban!

Mikor kell a lakcímbejelentéssel kapcsolatban ügyet intézni?
Akkor, ha valaki elköltözik egy új lakásba vagy albérletbe. Utóbbi esetben ez csak opcionális lehetőség. A fő szabály az, hogy a költözéssel összefüggő lakcímbejelentést a beköltözéstől vagy kiköltözéstől számított 3 munkanapon belül meg kell tenni. Aki a tartózkodási helyét bejelenti, annak a tartózkodási hely megszüntetését is be kell jelentenie.
Hogyan lehetett eddig elintézni a lakcímbejelentést?
- Elektronikusan a magyarorszag.hu-n az Ügyintézés indítása gombra kattintva,
- személyesen bármelyik járási (fővárosi kerületi) hivatalban (okmányirodában, kormányablakban),
- valamint az új lakcím esetén az illetékes jegyzőnél.
Elektronikusan csak bizonyos estekben intézhető a lakcímbejelentés
Elektronikus úton a lakcímbejelentés csak akkor lehetséges, ha
- mi vagyunk a lakás kizárólagos tulajdonosai vagy egyedüli haszonélvezői,
- nem saját tulajdon/haszonélvezet estén van hozzájárulási nyilatkozatunk a tulajdonostól (online letölthető, csatolható: a magyarorszag.hu-n a Dokumentumok menüpontban található a „Szállásadói hozzájáruló nyilatkozat elektronikus lakcímbejelentéshez”)
- van bérleti szerződésünk.
Mire van szükség az elektronikus ügyintézéshez?
DÁP mobilalkalmazás vagy Ügyfélkapu+. Emellett egy érvényes személyi igazolványra vagy más személyazonosító fényképes okmányra is szükség lesz. Miután kitöltöttük a megfelelő dokumentumokat, a lakcímkártya postai úton 8 napon belül meg is érkezik (ha mindent rendben találnak, különben 60 nap is lehet), aki pedig személyesen intézi a dolgot, annak a helyszínen odaadják az új kártyát.
Íme egy videó a lakcímbejelentés eddigi menetéről
Mi változott ezekhez képest február 1-től?
Az új jogszabály értelmében a jegyzők hatásköre megszűnik a lakcímbejelentési ügyekben, így 2025. február 1-jétől már kizárólag a járási hivatalok intézhetik ezeket az eljárásokat. A személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya) kiállításának díja pedig 3700 forint lett (eddig ingyenes volt). Ha valaki postán kéri a kézbesítést, az további 2000 forintba kerül. Fontos még azt is tudni a portfolio.hu szerint, hogy bármelyik járási hivatalban lehet lakcímbejelentést tenni, de az érintett lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes járási hivatalban lehet csak módosítani az adatokat (pl. névváltozás esetén).






