Bige László minimum 100 milliót adott Magyar Péternek

INSIDER
INSIDER

Szerző Ripost

Létrehozva: 2025.02.22.
Módosítva: 2025.02.22.

Lehetetlen KRESZ-teszt: ha nem tudod a választ, inkább add vissza a jogsidat!

Ha nem tartod be helyesen a szabályt, akár több tízezer forintos bírságot is kaphatsz.

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat, amivel minden sofőrnek tisztában kell lennie. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben ugyanis kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz.

Ha nem tartod be helyesen a szabályt, akár több tízezer forintos bírságot is kaphatsz. / Fotó: Pexels

A világítás használata kulcsfontosságú, komoly baleseteket előzhet meg, de az új KRESZ pontosítani is fogja, mikor és hol kell felkapcsolni a lámpákat. Autónkon többféle világítást is választhatunk, amiket megfelelően kell alkalmazni a környezetünk adta körülményekhez viszonyítva. Szóval adott, hogy van tompított fényszóró, távolsági fényszóró, menetfény és ködlámpa is. De az már korántsem mindegy, hogy mikor melyiket használjuk! 

A KRESZ határozottan fogalmaz a témában: a forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani. A kivilágítás kötelező módja a tompított fényszórók és a helyzetjelzők használata. 

Tehát szürkülettől, illetve rossz látási viszonyok között, erősen csapadékos időben, esőben, hóban, illetve ködben az autókon a tompított világítást kell felkapcsolni. Ez pont azért is van így, mert nem minden autón, sőt a többségen nem világít együtt a nappali menetfény és a hátsó piros helyzetjelző fény. Az őszi-téli időjárásban jellemző erősen ködös időben nappal is a tompított világítás használata az ajánlott! A tompított világítást felkapcsolva a szabályosan kiépített nappali menetfény gyengébb fényerőre vált, a helyzetjelző-parkolófény fényerejével világít, hogy ne zavarja a többi közlekedőt. És, ha már világítás, akkor ejtsünk szót a többi világítási mód használatáról.

Távolsági fényszórót lakott területen belül csak fényjelzés adására (fénykürt) lehet használni, lakott területen kívül pedig olyan forgalmi szituációkban, amikor annak használata nem zavarja a többi közlekedőt. A szabályozás mellett a használatot gyakorlatias szempontok is befolyásolják: például ködben nem jó a távolsági fényszóró, mert a fényét a köd visszaveri, így az autóból a sofőr nemhogy messzebb nem lát, de egy vakító fényfalat hoz létre maga előtt, ez pedig veszélyes és kerülendő.

A ködlámpa vagy más néven ködfényszóró használatáról a KRESZ úgy fogalmaz: akkor használható, ha a látási viszonyok ezt indokolják. Ám végső soron a sofőrnek kell mérlegelnie, hogy mikor kapcsolja be. Az első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását. Hátsó ködfényszóró lámpa pedig arra szolgál, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét.

Íme a KRESZ-teszt: 

A FEOL készített egy videót, ami alapján letesztelhetjük tudásunkat. A videó elején normál, majd lassított felvételen is végig vesznek egy pár száz méteres szakaszt. A feladat pedig egyszerű, össze kell számolnunk milyen hibákat találunk a felvételen? A FEOL oldalán olvashatjátok el a KRESZ-teszt helyes megoldását. 

Az új KRESZ bevezeti a „valamennyi járműre vonatkozó mindenkori kivilágítás kötelezettségét, ami annyit tesz, hogy kötelezővé teszi a távolsági fényszóró használatát lakott területen kívül a láthatóság korlátozottsága esetén, de persze lesz az új szabályozáshoz kivétellel és megkötés is. 

A rendőrség korábban készített egy figyelemfelhívó videót, amely ismerteti, hogy mennyi látszik a kocsikból hátulról, nappali menetfénnyel, illetve rendes tompított fényszóró használatával. Íme: 

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek