Szoboszlai Dominik
Kiderült: oka van annak, hogy nagyobb eséllyel világosodunk meg, miközben meztelenül állunk a zuhogó víz alatt. Így működik a megvilágosító zuhany!
Ki ne élte volna át élete során már legalább egyszer azt a mámorító pillanatot, amikor a zuhanyzótálcában, a tus alatt állva jutott eszébe egy remek gondolat – legyen szó valamilyen hétköznapi megoldásról, vagy akár világraszóló ötletről. Amerikai tudósok mélyebbre ástak a megvilágosító zuhany témájában, hogy kiderítsék: sokszor miért éppen tusolás közben támadnak a legjobb ötleteink? Találtak is összefüggést!
A Virginiai Egyetem kutatócsoportja Zac Irving vezetésével, valamint a Minnesotai Egyetem tudóscsoportja Caitlin Mills vezetésével egy olyan tanulmányt publikált, amely a Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts című folyóiratban jelent meg. Az új tanulmány eredményei arra világítottak rá, hogy miközben rutinszerű feladatokat végzünk, amelyek nem járnak különösebb szellemi megerőltetéssel, például sétálunk, kertészkedünk, mosogatunk vagy éppenséggel zuhanyzunk, akkor az agyunk hajlamos elkalandozni, ami viszont lehetővé teszi a kreativitás áramlását is!
Volt egy 2012-es kutatás, ami a »Figyelemelterelés inspirációja« címet viselte és kimutatta, hogy a gondolataink elkalandozása tulajdonképpen a kreativitás hasznára válik. Egyfajta inkubáció ez
– idézi a kutatás egyik vezetője, Zac Irving szavait az Unilad.
Kutatótársa, Caitlin Mills kifejtette, hogy saját kísérletükben arra kérték a résztvevőket, hogy találjanak ki alternatív felhasználási módokat egy tégla vagy egy iratkapocs esetében!
A kutatók pedig két csoportra osztották a kísérletben résztvevőket:
Meglepődve tapasztalták, hogy a „mérsékelten lebilincselő" videót nézők esetében kimutatható volt az összefüggés a gondolatban való elkalandozás és az így született kreatív ötletek között.
Úgy tűnik, hogy az emberek gyakran kreatív ötleteket generálnak mérsékelten lebilincselő tevékenységek során, mint például zuhanyozás vagy séta
– írták a szerzők a tanulmányban.
Ennek a kutatók által „záporhatásnak” nevezett jelenségnek az egyik magyarázata az, hogy a kreatív ötletgenerálás egyensúlyt kíván a fókuszált, ám a leleményességet korlátozó lineáris gondolkodás és a határtalan, ám ritkán hasznos véletlenszerű összefüggések között.
Vagyis ha problémánk akad, aminek a megoldása nem akar elsőre beugrani, akkor gyorsan hagyjuk abba az ezen való agyalást és irány a zuhany, ahol aztán nagyobb eséllyel talál majd ránk a heuréka-pillanat!