kulcsár edina
A Magyar Nemzeti Bank szerint egyes módszerek esetén bele sem kell szólni a telefonba, elég felvenni és máris pénzt buktunk. Íme a telefonos csalók módszerei és a védekezési lehetőségek ezek ellen!
Az MNB pénzügyi navigátor oldalán az adathalász támadások leggyakoribb módszeriről és azok kivédéséről is tájékoztatják a lakosságot. Ezen csalástípusok közül ezúttal a telefonos csalók módszereit vesszük górcső alá és azt is eláruljuk, mit tanácsol a jegybank, mivel védekezzünk ezek ellen!
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Navigátor aloldala szerint ezek a legjellemzőbb adathalász csalások:
Ezek közül kifejezetten telefonon a következőkkel próbálkozhatnak: wangiri, vishing, smishing, spoofing, Mit jelentenek ezek a kifejezések, milyen csalástípust takarnak és hogyan lehet védekezni ellenük? Most kiderül!
A wangiri, azaz a visszahívásos telefonos csalás japánból származik és a mobiltelefonoknak köszönhetően vált az egyik legelterjedtebb csalástípussá. Lényege, hogy a csalók tömegesen generált számítógépes hívásokkal ismeretlen, általában külföldi számról hívják fel áldozataikat és a hívást egy-két csöngés után bontják a visszahívás reményében. A visszahívás azonban a belföldinél magasabb tarifán zajlik, és a csalás akkor is eredményes, ha a hívás látszólag sikertelen: például folyamatosan kicsöng, vagy épp nem csöng ki, hanem vonalszakadást vagy folyamatosan foglaltat jelez.
Akit kettessel kezdődő országhívóval rendelkező afrikai, vagy 5-össel kezdődő országhívóval rendelkező közép-amerikai telefonszámról hívnak, ne vegye fel a telefont és vissza se hívja a számot anélkül, hogy ellenőrizné azt az interneten.
A vishing (a voice és a phishing, vagyis hang és adathalászat szavak kombinációja) és a smishing (közmű-, telekommunikációs, kábelszolgáltató, csomagküldő vagy futárszolgálat nevében telefonálnak) olyan telefonos csalástípusok, aminél a támadó megpróbálja személyes, pénzügyi vagy biztonsági információk megosztására, vagy pénz átutalására rávenni az áldozatokat. Tipikus formája a vishingnek például az, amikor a csaló az adathalász hívás során megpróbálja elhitetni velünk, hogy a banki alkalmazottja, és egy pénzügyi tranzakció során fellépett hiba vagy csalásgyanú miatt telefonál-írja az MNB.
A spoofing, azaz hívószám-hamisítás lényege, hogy az elkövetők módosítják a hívószámot, ami a hívott fél telefonjának kijelzőjén megjelenik. Vagyis híváskor nem a hívást kezdeményező igazi telefonszáma jelenik meg a potenciális áldozatok készülékén, hanem egy másik, jellemzően olyan, ami ismerős: például egy banké.