Létrehozva: 2024.10.19. 07:30

"Beállítottam csengőhangnak" - a biztonsági öv pittyegéséről kérdeztük olvasóinkat, ez volt az apropó

Új szabályozást, pontosabban a jelenlegi szigorítását javasolja az egyik befolyásos közlekedésbiztonsági szervezet. Hosszabb és hangosabb jelzésekkel figyelmeztetnék az autóban ülőket, ha elmulasztják bekötni a biztonsági övet.

Ugye ismerős az az érzés, amikor beülsz az autódba a volán mögé, vagy más autójába a jobb egybe és szépen kényelembe helyezed magad, esetleg bekapcsolod a rádiót is. Aztán még épphogy csak elkezd gurulni a verda, de te hirtelen kihordasz lábon egy infarktust, csak azért mert elfelejtetted a biztonsági övet. Erre pedig egy annyira kellemetlen, idegesítő és minden zeneiséget nélkülöző vinnyogással figyelmeztet a kocsi, mintha csak az lett volna a cél, hogy minél messzebbre guruljon el a gyógyszere annak, aki ezt meghallja. Könnyen lehet, hogy a pittyegés hamarosan még tovább fog tartani, ha nem kötöd be magad.

biztonsági öv
Első a biztonság - az autóban is, ahol a legelső teendő kellene, hogy legyen a biztonsági öv becsatolása. Manapság már nehéz is lenne megfeledkezni róla / Fotó: Ron Lach / Pexels (illusztráció)

A mértékadó amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) ugyanis két éve elkezdte minősíteni a biztonsági övre figyelmeztető rendszereket. Mivel a gyártók igyekeznek minél jobban megfelelni ennek a szervezetnek és az általa támasztott elvárásoknak, ezért több sem kellett nekik: elkezdtek hangosabb és hosszabb ideig rikácsoló-világító berendezéseket telepíteni az autókba, hogy jó pontokat kapjanak a biztonsági teszteken.

Az autógyárak igyekezete jól látható abból, hogy míg az első évben mindössze 17 új autó kapott jó minősítést, 65 százalékuk pedig elfogadható osztályzatot ért el, vagy megbukott az IIHS tesztjén, addig a 2024-es modellekkel már a cégek 62 százaléka ért el jó minősítést, és csak 24 százalékuk elfogadhatót vagy rosszat.

Az IIHS kutatást is végzett, a biztonsági öv használatára figyelmeztető jelzés hatékonyságát illetően és arra jutott, hogy az rendkívül hatásos. Ugyanakkor a szervezet kevésnek tartja még a 90 másodpercig működő bekötésjelzést is – holott a jelenlegi szabályozás 4 és 8 másodperc között hallható és látható figyelmeztetést ír elő. Az IIHS ezen szigorítana, mert úgy gondolják, hogy legalább fél percen át nyüszítő jelzésre van szükség minden autóban, hogy az összes utas kellőképpen bekattanjon és inkább bekösse magát.

A Ripost olvasóit is megkérdeztük a téma kapcsán: arra voltunk kíváncsiak, hogy örülnek-e, hogy sípol az autójuk, ha elmulasztják az övet. A Facebook oldalunkon feltett kérdés megosztotta a kommentelőket, de azért többen voltak, akik szerint ez egy hasznos funkció – ami a jövőben úgy tűnik még hasznosabb lesz. A kérdés így hangzik: "Te örülsz, hogy sípol az autó, ha nincs bekötve a biztonsági öv?"

Vani nevű olvasónkat olyannyira idegesíti ez a figyelmeztetést, hogy legszívesebben elvágná azt a vezetéket, ami felelős ezért a funkcióért. Éva azt írta, hogy akárhányszor meghallja a fülsértő figyelmeztetést, mindig kedves szavakkal próbálja jobb belátásra bírni az autót.

Ilyenkor beszélgetek vele és nyugtatom, hogy jól van na, mindjárt, csak még elhelyezkedem. Ne csináld már, rögvest bekapcsolom!

- vázolta olvasónk, hogy ő miként ellensúlyozza a lármát.

Anita nemtetszése abból fakad, hogy mint fogalmazott neki aztán „ne magyarázzon egy autó!”

Ivánt nemhogy nem zavarja a sípolás, de a hozzászólása arra enged következtetni, hogy kifejezetten tetszik neki ez a hangzásvilág.

Beállítottam csengőhangnak

– írta hozzászólásában egy sírva nevető emoji kíséretében.

Ugyanakkor olyan kommentelő is volt, aki nem szokta sajnos bekötni magát, de neki soha nem csipog a rendszer.

"Nekem nem sípol, mert ki van iktatva" - írta András a hozzászólásban.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek