kulcsár edina
A kampány célja, hogy a talajon keresztül bemutassa a terroir, vagyis a földterület és a bor közötti szoros kapcsolatot.
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) a Magyar Talajtani Társasággal (MTT) együttműködve programsorozatot indít. Ennek során Magyarország 22 borvidékén, egy-egy borászat közreműködésével szakemberek mesélnek egy kiválasztott szőlőültetvényében a dűlő talajáról és földrajzi környezetéről. Mégpedig úgy, hogy a talajból feltárnak egy szelvényt.
Az idei évben 11 borvidék ad helyszínt a programnak, amely a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának tervei szerint 2025-ben újabb 11 borászat bevonásával folytatódik.
A kampány célja, hogy a talajszelvényen keresztül bemutassa a terroir és a bor közötti szoros kapcsolatot, és felhívja a figyelmet a talaj létfontosságú szerepére az egyén és a társadalom életében. Céljuk a terroir jelentését mindenki számára érthetővé tenni, és rávilágítani arra, miként járul hozzá a terroir egy bor egyedivé válásához. A terroir szó magában foglalja a társadalmat, a történelmet (borvidéki kultúra és hagyományok), a természetet (klíma, szőlőfajta, klón, az alany típusa és kora) és a talajt, valamint ezek együtthatását. Az idén induló programsorozat fókuszában a talaj és annak összetett hatása áll.
A talaj összetételének, szerkezetének és tápanyag szolgáltató képességének megismerése a borvidékek szőlészeinek és borászainak nemcsak hasznos információt jelent, hanem iránymutatásul szolgálhat az eredményes gazdálkodáshoz. A talajszelvényeken keresztül, mint egy könyvben, megjelenik a domborzati helyzet, a helyi földtan, a felszínfejlődés, a talajt takaró növényzet, az éghajlat regionális és apró, helyi jelenségei és természetesen, az ember. Többek között a talaj ezen adottságai teszik egyedivé, de közben beazonosíthatóvá a bort és adnak lehetőséget a borászoknak saját egyéni stílusuk kifejezésére.
A szőlő-bor ágazat számára a program kiemelt fontossága, hogy a termőhely szakmai alapjainak feltérképezésével segítsen az abban rejlő potenciál kiaknázásában. A tudatos szőlőművelés és bortermelés alappillére a szőlészek és a borászok eredményességének, az erre épített bormarketing pedig iránymutató a fogyasztók számára. A talaj sokféleségének és sokszínűségének megismerése csak az első, de nagyon fontos lépcsőfoka ennek a törekvésnek. További célkitűzése a programnak, hogy közösen felhívják a szakma és a társadalom a figyelmét a hazai termőtalajok fontosságára és állapotára. A legfrissebb uniós statisztika szerint a kontinens talajainak 60-70%-a beteg, azaz állapota, termőképessége (tehát alapvető funkciója) romlik, ami nemcsak az élelmiszerbiztonságot, hanem a természeti környezet fennmaradását is veszélyezteti. Amíg ez nem tudatosodik a társadalom minden szintjén (és nemcsak a mezőgazdaságban), addig a szakmai szervezetek nem tudnak hatékonyan fellépni a talajok védelme érdekében.