RETRO RÁDIÓ

Így lesz egyedi egy bor: kampányt indít a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa

Z. H.
Szerző
Z. H.
Létrehozva2024. 09. 04. 12:44

A kampány célja, hogy a talajon keresztül bemutassa a terroir, vagyis a földterület és a bor közötti szoros kapcsolatot.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) a Magyar Talajtani Társasággal (MTT) együttműködve programsorozatot indít. Ennek során Magyarország 22 borvidékén, egy-egy borászat közreműködésével szakemberek mesélnek egy kiválasztott szőlőültetvényében a dűlő talajáról és földrajzi környezetéről. Mégpedig úgy, hogy a talajból feltárnak egy szelvényt.

Forrás: Hegyközségek Nemzeti Tanácsa

Az idei évben 11 borvidék ad helyszínt a programnak, amely a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának tervei szerint 2025-ben újabb 11 borászat bevonásával folytatódik.

A kampány célja, hogy a talajszelvényen keresztül bemutassa a terroir és a bor közötti szoros kapcsolatot, és felhívja a figyelmet a talaj létfontosságú szerepére az egyén és a társadalom életében. Céljuk a terroir jelentését mindenki számára érthetővé tenni, és rávilágítani arra, miként járul hozzá a terroir egy bor egyedivé válásához. A terroir szó magában foglalja a társadalmat, a történelmet (borvidéki kultúra és hagyományok), a természetet (klíma, szőlőfajta, klón, az alany típusa és kora) és a talajt, valamint ezek együtthatását. Az idén induló programsorozat fókuszában a talaj és annak összetett hatása áll.

A talaj összetételének, szerkezetének és tápanyag szolgáltató képességének megismerése a borvidékek szőlészeinek és borászainak nemcsak hasznos információt jelent, hanem iránymutatásul szolgálhat az eredményes gazdálkodáshoz. A talajszelvényeken keresztül, mint egy könyvben, megjelenik a domborzati helyzet, a helyi földtan, a felszínfejlődés, a talajt takaró növényzet, az éghajlat regionális és apró, helyi jelenségei és természetesen, az ember. Többek között a talaj ezen adottságai teszik egyedivé, de közben beazonosíthatóvá a bort és adnak lehetőséget a borászoknak saját egyéni stílusuk kifejezésére.

A szőlő-bor ágazat számára a program kiemelt fontossága, hogy a termőhely szakmai alapjainak feltérképezésével segítsen az abban rejlő potenciál kiaknázásában. A tudatos szőlőművelés és bortermelés alappillére a szőlészek és a borászok eredményességének, az erre épített bormarketing pedig iránymutató a fogyasztók számára. A talaj sokféleségének és sokszínűségének megismerése csak az első, de nagyon fontos lépcsőfoka ennek a törekvésnek. További célkitűzése a programnak, hogy közösen felhívják a szakma és a társadalom a figyelmét a hazai termőtalajok fontosságára és állapotára. A legfrissebb uniós statisztika szerint a kontinens talajainak 60-70%-a beteg, azaz állapota, termőképessége (tehát alapvető funkciója) romlik, ami nemcsak az élelmiszerbiztonságot, hanem a természeti környezet fennmaradását is veszélyezteti. Amíg ez nem tudatosodik a társadalom minden szintjén (és nemcsak a mezőgazdaságban), addig a szakmai szervezetek nem tudnak hatékonyan fellépni a talajok védelme érdekében.

 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.