kulcsár edina
Dühösek a budapesti utasok, szerintük igenis szükség van rendészetre a buszokon, villamosokon, de a főváros nemet mondott a kezdeményezésre.
"Úgy tudom, hogy a járatokon eleve nem italozhatna senki és szigorú szabályoknak kellene megfelelnie mindenkinek. Csak nem ellenőriz senki, mert Karácsony Gergely főpolgármesterék nem az utasokkal, hanem az ellátatlan hajléktalanokkal szemben viseltetnek empátiával. Szerintem igenis kell BKK-rendészet"– véleményezte Ágnes, amikor a Metropol arról érdeklődött a budapestiek körében, szerintük kell-e komoly rendészet a tömegközlekedési járatokra. Mivel szerintük kell de Karácsonyék szerint nem, a téma októbertől igazi bombaként robbanhat újra, könnyen ez okozhatja majd a főpolgármester első nagy kudarcát.
Felháborodtak a budapestiek, többségük úgy véli, a Karácsonyék által felszerelendő kamerák bár hasznosak, de nem oldanak meg minden problémát a járatokon. Szerintük az intézkedéstől például a buszokon nem lesz kevesebb az önkívületi, delíriumos állapotban utazó ellátatlan hajléktalan.
Mint ismert, a BKK közleményben jelentette ki, hogy nem hoznak létre rendészetet, ahogyan azt Vitézy Dávid fővárosi képviselő kezdeményezte.
Ez lehet Karácsony ősszel kezdődő ötéves ciklusának, első nagy beégése, hiszen Vitézy hajthatatlan a kérdésben és októbertől az egyik első lépése lesz, hogy a rendészet létrehozását kezdeményezze. Ha pedig Karácsony nem tud többséget szervezni maga köré, akkor sanszos, hogy a BKK-nak újra kell fogalmaznia jelenlegi álláspontját, amely a napokban tette be a kaput a budapestiek körében:
"Ahogy a témával kapcsolatban korábban is többször jeleztük, meggyőződésünk, hogy alapvetően nem rendészeti, hanem társadalmi és szociális kérdésről van szó, így a megoldást sem az élőerős rendészet létszámának további növelése jelenti” – közölte a BKK. A Budapesti Közlekedési Központ azt is kijelentette, hogy "folyamatosan monitorozzuk és elemezzük az incidenseket, és az eredmények alapján csoportosítjuk az erőforrásokat, valamint hozzuk meg a szükséges intézkedéseket. Az évente elvégzett reprezentatív felmérésünk is azt mutatja, az utasok leginkább a kamerák miatt érzik magukat biztonságban – így ez az a terület, amelyet fejleszteni kívánunk".
Vitézy Dávid közösségi oldalán reagált a fővárosi álláspontra. Mint írta: "Semmi mást nem szeretnék elérni a BKK-rendészetre vonatkozó javaslatommal mint azt, hogy ezeknek a szabályoknak végre érvényt szerezzünk. Mert ez bizony rendészeti kérdés is:
A BKK saját utazási szabályzata így fogalmaz:
"Az utazásból kizárható az a személy
Miután a BKK vezérigazgatója és menedzsmentje csak az elmúlt hetekben felvették a tízmilliós prémiumukat, majd kaptak egy 200 milliós közbeszerzési bírságot, ennél azért több empátiával is fordulhatnának a saját dolgozóik és utasaik felé
– jegyezte meg Vitézy.
A BKK tájékoztatója szerint a jelenleg működő biztonsági szolgálat 200 fősre bővítése műszakonként ötven járőrpárt jelentene, ami nem lenne képes a teljes közlekedési hálózat lefedésére, ugyanakkor körülbelül hárommilliárdos költségnövekedést okozna a vállalatnak.
A fővárosi cég pénzügyeiről akkor hallottunk utoljára, amikor Karácsony Gergely az úgynevezett trükkös hitelfelvételhez, a faktoráláshoz folyamodott. Mivel nem tudta kifizetni a BKK működéséhez szükséges pénzt, ezzel a trükkel a bankok fizették ki a cégnek azt, amit a főpolgármesterék a rekordmennyiségű iparűzési adóból fizettek vissza tavaly év végén. Ráadásul azóta még egyszer megjátszották a trükközést, ezzel előre elköltötték a budapestiek pénzét. Így nem is csoda ha a BKK által jelzett 3 milliárd forint nem áll rendelkezésre most. Októbertől azonban változhat minden, az új Fővárosi Közgyűlés dönthet a források átcsoportosításáról, amely szükséges lehet a BKK-rendészet kialakítására. Arról is, hogy hogyan hozzák helyre a csődközelbe és adósságspirálba vezetett Budapest költségvetését. Viharos időszakra számíthatunk...
A kamerák nem oldják meg a problémát, mert nemcsak az a baj, hogy agresszívan viselkednek a sofőrrel vagy azzal az utassal, aki szólni mer. Úgy tudom, hogy a járatokon eleve nem italozhatnának és szigorú szabályoknak kellene megfelelnie mindenkinek. Csak nem ellenőriz senki, mert a városvezetés nem az utasokkal, hanem az ellátatlan hajléktalanokkal szemben viseltetik empátiával
– mondta a Metropol kérdésére Ágnes.
"Én már régen nem ülök le a 4-6-os villamosokon, éppen azért, mert gyakran láttam kiábrándítóan büdös, ápolatlan embereket. Nem legyintek rá, hogy ugyan mi bajom lehetne, mert tudom, hogy többféle. A másik pedig, ha nekem ki kell fizetnem a jegyemet, bérletemet, akkor nekik miért nem? Ők miért alszanak ott ingyen? Miért koszos és büdös tőlük a villamos?"–mondta Jolán.
"Indokolt lenne a BKK-rendészet létrehozása. Személyes atrocitás nem ért, de történt olyan, hogy annyira bűzlött egy ember, hogy irányt kellett váltanom. Egy kérdés van itt: egyáltalán hogyan kerülhet egy közösségi utazásra alkalmatlan ember a járműre?"–kérdezte Zsuzsa, aki hozzátette: "Sokáig dolgoztam úgy, hogy például éjszaka kellett közlekednem, az állapotok miatt az már a legalja volt".
Érdemes lenne a rendészetet létrehozni, szerintem több jogosultságot is kellene nekik biztosítani ahhoz, hogy érvényt tudjanak szerezni az intézkedésüknek. Találkoztam már olyannal, hogy amikor igazoltatna az ember, az illető azt mondja, nincs nála semmilyen papír. Ezek az emberek van, hogy agresszívan lépnek fel, ha a sofőr vagy az utasok közül valaki szóvá tesz nekik valamit. A rendészet a sofőröknek is nagyon jó lenne, hiszen ki vannak téve mindennek, ugyanakkor a felelősség őket is terhelheti
–mondta Zsuzsa.
"Gyakran nemhogy leülni, de még állni sem tudok amiatt, hogy elfekszenek a buszon. Bűz van, mocsok van körülöttük. Nincs kedvem felszállni már"–jegyezte meg Ilona.