kulcsár edina
Egyre drágább a bankolás, miközben nem igazán adnak közérthető tájékoztatást a intézetek, hogy miért emelték az áraikat vagy miért lett az eddig ingyenes szolgáltatás most fizetős. Az MNB most utasította a bankokat, hogy legyenek közérthetőbbek, világosan jelezzék a változtatásaikat.
Nagyon sokan szembesülünk azzal a helyzettel, hogy a bankunk egyre magasabb díjat kér, és fizetni kell korábban díjmentes szolgáltatásért. Ilyenkor mindig a szerződésünk apró betűs részéből derül ki, hogy a bankunk ezt megteheti velünk. Azonban, úgy tűnik, ennek a régi trükknek befellegzett!
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) nem elégedett a pénzintézetek eddigi gyakorlatával. Vezetői körlevélben utasította a bankokat, hogy világosan magyarázzák el ügyfeleiknek döntéseiket, amikor árat emelnek, továbbá a díj és egyéb változásokat jól látható módon színessel emeljék ki, jelezzék a szerződésekben ügyfeleiknek. Ezt azért kérte az MNB, hogy a díjemeléseket a pénzintézetek ne bújtassák el a több száz oldalas dokumentumokban vagy az apró betűs részekben.
A hitelintézetek általános szerződési feltételeikben, üzletszabályzataikban írják le az esetleges változásokat, például azt, hogy milyen esetben változtathatják meg egyoldalúan a díjakat. Az elmúlt években számos jogszabályi változás növelte a pénzintézetek kiadásait. Bevezették a különadót és a tranzakciós illetéket is, ezek viszont a pénzintézeteket terhelték, akik erre hivatkozva módosították a szerződéseket, viszont nem tájékoztatták erről külön az ügyfeleiket, mert az általános jogszabályban leírtakra hivatkoztak. Ember legyen a talpán, aki ilyenkor végignézi az összes jogszabályi kitételt és értelmezi a szerződésben leírtakat. Így az MNB arra kéri a pénzintézeteket, hogy törekedjenek arra, hogy az ügyfelek megismerjék, melyik jogszabály miatt emeltek díjat. Mindezt közérthetően és átláthatóan kell elmagyarázni.
Azt is kiemelte a közlemény, hogy a változásokat ne az eddig megszokott módon frissítsék, vagyis egy új dátummal kiadnak egy módosított, akár százoldalas dokumentumot, hanem vizuálisan is tegyék nyilvánvalóvá, melyek az új módosított vagy kiegészített részek.
A pénzintézetek a változásokat eltérő betűszínnel vagy színes háttérképpel emeljék ki a hirdetményeikben, üzletszabályzataikban. Tehát ha változott egy szolgáltatás díja, azt a friss kondíciós listában piros színnel emeljék ki.
A díjemeléseket ettől függetlenül minden bank megteheti, és ez nem védi meg az ügyfeleket, csak könnyebben látják át majd át, mely szolgáltatások miért drágultak. Aki sokallja az új díjazást vagy költségeket, az több dolgot is tehet. Átnézi a részletes számlaköltséget és lemond a számára felesleges vagy kiváltható szolgáltatásokról, esetleg kedvezőbb számlacsomagra vált. Bankváltás is lehetséges a kiadásaink csökkentése érdekében. A legjobb ajánlatokat bankszámla-kalkulátorral is érdemes összehasonlítani, ráadásul a pénzintézetek nagyon jó akciókat, kedvezményeket kínálnak így érdemes ezeket megnézni.