tóth gabi
Integrációs kudarc. A bécsi első osztályosok harmada alig beszél németül.
Integrációs kudarcról írnak az osztrák lapok azzal kapcsolatban, hogy a bécsi általános iskolákban az utóbbi időben negyedével nőtt az úgynevezett "rendkívüli tanulók" száma. Az igazgatók akkor adják meg ezt a státuszt, ha úgy gondolják, hogy egy gyerek még nem tudja követni az órákat, például azért, mert még nem beszéli elég jól az oktatás nyelvét: a németet. Ekkor csak azokból a tantárgyakból osztályozzák a gyerekeket, amelyekben pozitív eredményt tudnak elérni.
A 2022/23-as tanévben összesen mintegy 13 500 gyerek nem tudta megfelelően követni az órákat német nyelvi problémák miatt. A bécsi első osztályosok egyharmada volt támogatásra szoruló diák. Christoph Wiederkehr (NEOS) oktatási tanácsnok az Osztrák Néppárt (ÖVP) kérdésére elmondta, hogy a nyelvi problémákkal küzdő gyermekek kétharmada Ausztriában született. Ráadásul többségük óvodába is járt. Harald Zierfuß, Bécs ÖVP-s oktatási szóvivője szerint
az oktatás és az integráció súlyos kudarca,
hogy a diákok nem beszélnek elég jól németül ahhoz, hogy minden tantárgyból osztályzatot kapjanak. "Ezzel a Bécset kormányzó két párt, az SPÖ és a Neos minden évben gyerekek ezreit fosztja meg az élhető jövő lehetőségétől, hatalmas problémákat hagyva ezzel a városra." Karl Mahrer, a bécsi ÖVP főnöke szerint a gyermekek oktatási lehetőségeit érintő negatív hatások később munkanélküliségéhez, bűnözéshez és radikalizálódáshoz vezethet.
Wiederkehr, Bécs város oktatási tanácsosa a családegyesítések növekedésével magyarázta a problémás diákok növekvő számát, és figyelmeztetett a bécsi oktatási rendszer túlterheltségére. Bécs már most több menedékkérőnek nyújt alapellátást, mint amennyit a szövetségi államok közötti kvótaelosztás előír számára.
A gyerekek hiányos némettudása miatt az általános iskolákban hatalmas kihívás vár a tanárokra, ugyanis az iskoláskorúak 55 százaléka, azaz minden második gyerek nem használja a németet a mindennapi életben. Egyes kerületekben különösen magas ez a mutató: Margaretenben 84 százalék, Brigittenauban 82 százalék és Favoritenben 75 százalék. Bécsben 10 000 diáknak, a gyerekek mintegy negyedének német kisegítő oktatásra kell járnia, mert német nyelvtudásuk nem elegendő ahhoz, hogy követni tudják a tananyagot. E gyerekek 60 százaléka Ausztriában született, 80 százalékuk pedig legalább két évet járt óvodába.
A bécsi ÖVP szorgalmazza a némettanárok számának jelentős növelését az óvodákban, hogy a gyerekek megtanuljanak németül, mert évente több ezer gyerek kerül ki az óvodából anélkül, hogy beszélnék az ország hivatalos nyelvét – mondta Harald Zierfuß az Osztrák Néppárt oktatási szóvivője.