RETRO RÁDIÓ

„Szállást akartunk foglalni, ellopták a pénzünket” - Az egyik legismertebb szállásközvetítő nevét használták fel a csalók

M. N.
Szerző
M. N.
Létrehozva2024. 01. 30. 14:30

Néhány másodperc alatt bukhatunk nagyobb összeget is, ha erre nem figyelünk! A csalók már nemcsak a Facebookon tevékenykednek, hanem nagyobb cégek nevét ellopva küldenek e-maileket áldozataiknak, melyben fizetésre szólítják fel őket. Ezúttal az egyik legnagyobb szállásfoglaló portál nevét használták fel.

Annyira hitelesnek tűnik a csalók által küldött levél, hogy az ember nem is gyanakszik! Adathalászok áldozata lett egy nő és barátja – tudta meg a Ripost. A fiatal pár a Facebookon osztotta meg történetét, miszerint a legnagyobb szállásközvetítő oldalon szerettek volna maguknak szobát foglalni, ám a pénzüknek nyoma veszett… 

csaló, átverés, cyber criminal
Néhány másodperc alatt hozzáférhetnek az adatainkhoz Fotó: Unsplash.com

A segítségeteket szeretném kérni, hátha más is járt már így

 - kezdte írását az áldozat. - "Lefoglaltunk a legnagyobb szállásfoglaló oldalon egy szállást, majd tegnap kaptunk tőlük egy e-mailt, hogy nem tudják levenni a kártyáról a pénzt. Ez teljesen valós is lett volna, előfordult már ilyen, mert a bankkártyán nem mindig tartunk nagyobb pénzt, de eddig minden rendben volt. Azonban tegnap az e-mail a hivatalos oldalra vitt, majd onnan a fizetéshez ugrott. Amikor megtörtént a tranzakció, rögtön visszaugrott az emailhez, ahol azt írta, hogy email törölve. Hívtuk a szállást, azt mondták, a pénz nem érkezett be, de ez ma már a sokadik ilyen telefon nekik.

A bank nem tudott mit mondani, próbálják visszafordítani a tranzakciót. Ma hívott egy 30-as szám, bemutatkozott a fickó, hogy a bankunktól telefonál rögzített vonalon, és tudunk-e arról, hogy ma megpróbált Molnár Dániel levenni a kártyáról pénzt. (Gondolom, itt ütközött akadályba a csalás, mert a bankban megsemmisítették a kártyát.) A bank azt mondta, nem ők voltak, csalás. Ebben az esetben van remény visszaszerezni a pénzt? Lehet próbálkozni a hivatalos oldal felelősségre vonásával, amiért kikerültek az adataink több helyre? Ma már több fura hívás is volt különböző számokról, pl. 06-1-es számról, miután felveszem, senki nem szól bele… - tették közzé a történetüket. 

Úgy látszik, a legtöbb esetben a csalók emailen keresztül figyelik ki leendő áldozataikat és a tevékenységüket. Amikor lehetőséget látnak rá, generálnak egy, az eredeti oldaléhoz a megszólalásig hasonlító oldalt és az email segítségével oda irányítják áldozatukat, akik ott egy fizetési felszólítást és egy linket találnak. Ha rákattintanak a linkre, az átvisz egy hamis banki fizetési felületre, melyen - ha megadjuk az adatainkat - a csalók hozzá is férnek. Így érdemes ezt elkerülni! Minden esetben győződjünk meg arról, hogy a hivatalos oldal küldte az emailt és ne az emailben szereplő linkre kattintva fizessünk, hanem az eredeti oldalról, amelyik valóban a bank felületére visz. Ne kattintsunk rá a linkre és ne adjuk ki a bankkártya adatainkat!  

„Farsangi jelmezt hirdettem, majdnem ellopták az adataimat”

Korábban a Metropol írta meg, miszerint egy Dunakeszin élő fiatal nő majdnem adathalászok áldozatává vált, amikor a Facebookon egy farsangi jelmezt szeretett volna eladni. Először érdeklődött egy felhasználó, de azt mondta, nem tud elmenni a jelmezért, rendel futárt. Felajánlotta, hogy küld GLS-megrendelést a futárhoz, akin keresztül megkapja a hölgy a vételárat és eljönnek a csomagért. Ehhez elkérték az email címét. A megérkezett email arculatra megtévesztésig hasonlított a GLS futárszolgálat által használt internetes, levelezési arculathoz, bár a levél hangvétele nem igazán illett ennek a társaságnak a levelezési stílusához. A levélben elhelyezett „megerősítés” gombra kattintva a felületen még egy chat-ablak is megjelent, ami felajánlotta, hogy segít, ha valahol elakadna a folyamatban. Először a vételár megfizetéséhez kért adatot. Aztán nem bankszámlaszámot kért, hanem egy ikonlista jelent meg, hogy válassza ki, melyik banknál vezetett számlára utaljanak. A bank ikonjára kattintva viszont az Internetbank bejelentkezési felületéhez megtévesztésig hasonló felület jelent meg. Itt a kitöltést az eladó megszakította, hiszen tudta: azért, hogy valaki pénzt utaljon neki, nem kell a saját netbankjába belépnie. Kiderült: az email, amit kapott, nem a GLS társaság által hazsnált domainnevet tartalmazza, hanem egy icould email-címről érkezett… 


 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.