tóth gabi
Az interneten könnyű névtelennek maradni, ami kedvez a kiberbűnözőknek, ezért az online vásárlásoknál is rendkívül fontos az óvatosság, tudatosság. Főleg az apróhirdetési oldalakon!
Rengetegen esnek áldozatul az apróhirdetési oldalakon garázdálkodó bűnözőknek. A leggyakoribb hiba az előreutalás, de az is előfordul, hogy magukat vevőnek kiadó csalók utaznak a bankkártyaadatainkra. Íme néhány szempont, amit érdemes figyelembe venni az ilyen oldalakon való vásárláskor és néhány ismérv, ami segíthet lebuktatni a piacteres csalókat.
A Vas Vármegyei Rendőr-főkapitányság legutóbbi felhívásában arról számolt be, az elkövetők előszeretettel használják ki, hogy sok esetben nem gondoljuk át kellő alapossággal, mit miért is teszünk, gyorsan előre utalunk. Így járt pórul több vármegyei lakos is, akik a közösségi médiafelületeken rendeltek különböző termékeket, amiket előreutalással fizettek ki az eladóknak. Ezt követően az árut sosem kapták meg, a csalók pedig elérhetetlenné váltak.
A rendőrségi tapasztalatok szerint az online bűnözők tárháza kifogyhatatlan, de a cél ugyanaz, megtudni az áldozatok banki adatait, hozzáférni a számlájukhoz, csalárd módon megszerezni a pénzüket. Az online piactereken az eladók sincsenek biztonságban. Az óvatlan eladót úgy verik át, hogy a piactéren értékesített áruért járó ellenérték fogadásához vagy az áru kiszállításához valamilyen szokatlan, további teendőt várnak el.
Egy eladó ruhákat hirdetett meg egy alkalmazáson (pl. olyanon, mint a Vinted, vagy a Facebook Marketplace) keresztül. A termékekre jelentkezett az álvásárló és elkérte a hirdető bankszámla adatait, majd egy bank internetes felületének látszó oldalra navigálta a jóhiszemű és gyanútlan eladót, ahová kérte, hogy jelentkezzen be. Az ily módon áldozattá vált eladó banki adataihoz hozzáférve kétszer egy perc alatt több mint ötmillió forintot leemeltek a csalók a számlájáról. (A bejelentést követő gyors rendőri intézkedés eredményeként a sértett pénze felét visszakapta.)
Az eladók megkárosításának egyik leggyakoribb módjánál a vevő azzal a szöveggel telefonál, hogy kifizette a meghirdetett terméket, ám arra kéri az eladót, hogy valamilyen távoli hozzáférést biztosító programot (például AnyDesk, TeamViewer) telepítsen a gépére vagy telefonjára annak érdekében, hogy „biztosítva legyen az átutalás fogadása”. Az online piactereken alkalmazott csalások egy másik típusánál az eladó egy sms-t kap, amelyben arról tájékoztatják, hogy a termékét kifizették, de „fogadnia kell az összeget” az üzenetben küldött link segítségével, vagy a termék kiszállításához ajánl a „vevő” egy csomagküldő szolgálatot, ismert, jogszerűen működő cégek nevével visszaélve (pl.: Foxpost, DHL, DPD, MPL), és rájuk hivatkozva küld adathalász linket tartalmazó üzenetet vagy e-mailt.
További hasznos tanácsok itt olvashatók.
A csalás és a tényleges jogosulatlan átutalás között akár napok is eltelhetnek, ezért amint azt észleljük, hogy csalás áldozatává váltunk, azonnal, késlekedés nélkül jelentsük az esetet bankunknál, és tegyünk feljelentést a rendőrségen!