tóth gabi
Ha valaki csalás áldozatává válik vagy ellopják a profilját és a nevében posztolnak, esetleg úgy érzi, sérülnek a személyiségi jogai, jelentheti az ehhez kapcsolódó bejegyzést, ahogy a jogellenesnek ítélt hozzászólásokat is. Mutatjuk, hogyan!
Aki használ valamilyen közösségi oldalt, az nagy valószínűséggel találkozhatott már jogellenes, erőszakos vagy sértő tartalommal. De előfordulhat az is, hogy csalás áldozatává válunk, és valaki a nevünkben posztol az interneten, vagy akár az is, hogy megsértik a személyiségi jogainkat. Mit kezdhetünk az ilyen típusú bejegyzésekkel, hozzászólásokkal, videókkal, képekkel? Mutatjuk!
Először is fontos tisztázni, hogy a közösségi oldalak esetében az adott oldal felhasználási feltételei határozzák meg, hogy mi az, ami megengedett és mi az, ami nem. Mivel magánvállalatok által üzemeltetett szolgáltatásokról van szó, elsősorban az oldal üzemeltetője és a felhasználók közötti szerződés (felhasználási feltételek) az irányadó ilyen esetekben - hívja fel a figyelmet az onlineplatformok.hu.
A Facebook felületén asztali és mobilról való böngészés esetén is minden bejegyzés, profil vagy kép esetén a jobb felső sarokban található egy három pontból álló ikon. Erre kattintva válasszuk ki a kép/bejegyzés/profil jelentése lehetőséget. Ekkor megjelenik egy kis ablak, ahol azt kell kijelölnünk, hogy mi miatt szeretnénk bejelenteni az általunk kifogásolt tartalmat. Ha megtaláltuk azt, amiért kifogásoljuk a tartalmat, akkor a Facebook megjeleníti nekünk a közösségi alapelvek vonatkozó részét röviden, így ellenőrizni tudjuk, hogy valóban jogellenes-e a tartalom. Amennyiben továbbra is úgy ítéljük meg hogy igen, beküldhetjük a bejelentést, amit a Facebook megvizsgál. A vizsgálat után (ami akár 1-2 hetet is igénybe vehet) kapunk egy értesítést, amiben leírják, jogosnak találták-e a panaszunkat és azt, hogy milyen intézkedést tettek. Amennyiben feltörték a fiókunkat vagy egy csaló a mi nevünkben tesz közzé bejegyzéseket, ezen a linken keresztül tudunk bejelentést tenni.
Mivel ugyanaz a cég, a Meta üzemelteti a Facebook mellett az Instagramot is, ezért itt is voltaképp azonos a bejelentés menete. Az egyes posztoknál, sztoriknál vagy profiloknál ugyanazt a három pontot kell keresni, és itt a bejelentés kategóriát választva tudjuk jelenteni a kifogásolt tartalmat.
A YouTube esetében is a három kis pöttyöt kell keresnünk, amit a videók jobb alsó sarkában, megnyitott videó esetében pedig a videó alatt, a cím mellett találunk. Miután kiválasztottuk a bejelentés opciót, egy felugró ablakban kell kiválasztanunk a bejelentés típusát. Amennyiben nemcsak az adott videót, hanem az egész csatornát (vagyis a videó feltöltőjét) szeretnénk jelenteni, ezt a lista alján lévő linken keresztül tehetjük meg. Mobilon kicsit máshogy juthatunk el a bejelentő felülethez. A főoldalon ugyanúgy a videó jobb alsó sarkában lesz a három pont, a videó nézése közben azonban előbb a videó jobb felső sarkában található fogaskerék ikont kell kiválasztani, majd lejjebb görgetve a bejelentés opcióra bökni.
A TikTok felületén is be tudjuk jelenteni a kifogásolt tartalmakat. Itt először a jobb alsó sarokban lévő megosztás gombot kell választanunk, majd a megjelenő sávban a baloldalon, alul található bejelentés fülre kell nyomni. Itt a többi felülethez hasonlóan kiválaszthatjuk a bejelentés okát.
Fontos megjegyezni, hogy minden felületen lehet jelenteni külön a hozzászólásokat is. Az asztali felületeken (számítógép, laptop, tablet) ezeket a már jól ismert három pontos gombon keresztül tudjuk jelenteni, telefonon pedig legtöbbször a hozzászólásra való hosszú nyomással érhető el a bejelentő felület.