tóth gabi
Az online árfigyelő és a kötelező akciózás miatt egy sor élelmiszer árát nem tudják emelni a multik - ezért trükköznek, durván megdrágítottak egy csomó más terméket. A Ripost munkatársai öt áruházláncnál néztek körül, és sok esetben horrorárakat is találtunk. Van ahol egy év alatt duplájára ment fel a joghurt ára és ez még nem minden. Mutatjuk a részleteket.
Pimasz módon megemelte több multi is azoknak a termékeknek az árát, melyekről most kevés szó esik, mivel nem szerepelnek az online árfigyelő rendszerben. Megdöbbentő módon a tavaly augusztusi árakhoz képest van olyan 10 dekás tábla csoki, amely csaknem kétszer annyiba kerül, sőt a legnépszerűbb dobozos jégkrém is hasonló módon drágult. Van gyümölcsjoghurt, aminek ára 100,8 százalékkal emelkedett. A multik így akarnak extra profitra szert tenni, a kormány lakosságot védő intézkedési láttán - a konkrét részleteket a cikk végén táblázatban is összefoglaltuk.
Bár a kormány az árstopok után újabb módon védi az embereket az elszálló áraktól, a multik spekuláns módon emeltek árat. Az online árfigyelő rendszer júliusi indulása óta akció akciót követ a nagy kereskedelmi láncok üzleteiben, ugyanis az árfigyelőn bárki megnézheti, melyik üzletlánc mennyit kér az adott napon például a tejért, sajtért, kenyérért. A kormány augusztustól a legfontosabb élelmiszereknél legalább 15 százalékos árakciót írt elő az üzletek számára.
Az átláthatóság generálta versenynek köszönhetően a 62 termékcsoport, több mint 100 termékének az árai jelentősen csökkentek. Több mint 15 százalékkal lett olcsóbb az alma, a kelkáposzta, a spagetti és a teljes kiőrlésű kenyér, valamint 10 százalékot meghaladó mértékben ment lejjebb a fehér kenyér, a fejes káposzta, a kefir, a margarin, a natúr joghurt, a sertészsír és a vöröshagyma ára is. Egyértelmű siker az online árfigyelő rendszer, mivel a vevők a szükséges olcsó és jó minőségű termékeket választhatják ki a megfigyelt, naponta frissülő 62 árukategóriában.
Igen ám, de a multik visszaélve az erőfölényükkel, suttyomban több olyan termék árát is megemelték, amelyek kellenek a hétköznapokban: népszerűek, vagy szükségesek a magyar háztartások számára.
A Ripost öt multi üzletében nézett körül és több termék árát összehasonlítottuk a tavalyi árukkal. Elszörnyedtünk a drágulásokon.
Például a 150 grammos Zott Jogobella gyümölcsjoghurt ára a Penny-ben tavaly augusztusban még csupán 119 forint volt, míg néhány napja már 239 forintot kértek érte, amely 100,8 százalékos drágulás.
Majdnem ilyen mértékű az Aldiban a 100 grammos Milka csoki drágulása. A tavaly augusztusi 249 forint után idén augusztus végén már 479 forintért árulták az édességet, amely 92,3 százalékos emelés.
Hasonló módon drágult a Sparban a 900 ml-es Carte d' Or jégkrém, amelynek ára egy év alatt 1249 forintról 2399 forintra emelkedett, amely 92 százalékos drágulás.
A Penny 500 grammos orsó száraztészta ára a tavaly augusztusi 259 forintról 425 forintra nőtt, ami 64 százalékos drágulás.
Ugyancsak a Penny terméke az 500 grammos Nestlé Nesquik instant kakaópor, amelynek ára 1299 forintról 1899 forintra emelkedett, ez pedig 46 százalékos áremelkedés.
A mosószer is egy olyan árucikk, amelyre rendszeresen szükségünk van. A Sparban 2022. augusztusában egy 2 literes Persil mosószergél ára még 2299 forint volt. Idén már nem találtunk ilyen kiszerelést, helyette egy 2,43 litereset néztünk meg. Ennek az ára 4590 forint. Egy rövid számítás után látható, hogy a literes 1149 forintos ár 1892 forintra nőtt, ami 64,6 százalékos drágulást jelent.
Szintén a Sparnál néztük meg a normál Libresse betétet, amely 20db/csomag. Ennek ára egy éve 759 forint volt, ma pedig már 1399 forint, vagyis 84 százalékkal drágult.
A Tesco áruházában a 750 ml-es Baba tusfürdő ára tavaly még csak 1509 forint volt, ami 1979 forintra emelkedett. Ez 31,1 százalékos drágulás.
Az Auchan üzletében a 100 grammos Milka táblás csoki tavaly augusztusban még 319 forint volt, ma pedig már 539 forint, ami 68,9 százalékos áremelés.
Szintén kedvelt termék az Óriás Pöttyös Túró Rudi, ami tavaly az Auchanban még 225 forintba került, majd rá egy évre, a napokban már 299 forint, vagyis 32,8 százalékkal lett drágább.
Az Aldiban a 400 grammos Ferrero Nutella mogyorókrém ára tavaly augusztusban még 1399 forint volt, most pedig már 1699 forint, vagyis 21,4 százalékkal lett drágább.
Ugyancsak az Aldiban a 750 ml-es Cillit Bang vízkőoldó ára 1099 forintról 1599 forintra emelkedett egy év alatt, ami 45,4 százalékos áramelkedés.
A Sparban az egy kilós Douwe Egberts Omnia tavaly augusztusi ára 3949 forint volt, most pedig ugyanazt a terméket 4999 forintos áron láttuk, ami 26,5 százalékos áremelés.
Egy táblázatban is összefoglaltunk néhány ismert és népszerű terméket, hogy lássuk, mennyit drágultak egy év alatt.
Termék | Ár 2022.08. | Ár 2023.08. | Drágulás (%) | Üzletlánc |
Zott Jogobella gyümölcsjoghurt 150 gramm | 119 | 239 | 101 | Penny |
Carte d'Or jégkrém 900 ml | 1249 | 2399 | 92 | Spar |
Penny orsó száraztészta 500 g | 259 | 425 | 64 | Spar |
Milka táblás 100g | 319 | 539 | 69 | Auchan |
Baba tusfürdő 750 ml | 1509 | 1979 | 31 | Tesco |
Cillit Bang vízkőoldó 750 ml | 1099 | 1599 | 45 | Aldi |
Persil mosószergél | 2 literes: 2299 | 2,43 literes: 4599 | 64 | Spar |
Nestlé Nesquik instant kakaópor 500 g | 1299 | 1899 | 46 | Penny |