tóth gabi
Folyamatosan nő az online Árfigyelő nézettsége, és ezt egyes boltok a fogyasztók megtévesztésére használták ki. Ennek vetett véget a hatóság.
Az Európai Központi Bank elnökének is szemet szúrt, hogy sok vállalat a valós költségnövekedésnél nagyobb mértékben növelte az árakat. Christine Lagarde júniusban felszólította a tagállamok versenyhatóságait, hogy lépjenek fel ez ellen. Mivel a multik által működtetett hazai áruházláncoknál is kimutatható volt az élelmiszerek túlárazása, ezért ennek letörésére a magyar kormány bevezette az online árfigyelő rendszert. Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő legutóbb azt közölte, hogy 1,2 millióan keresték fel a honlapot és „60 termékből 55-ben csökkentek a megfigyelt termékek árai, összesen 7 százalékkal."
Az Árfigyelő nézettségét azonban egyes kereskedők a fogyasztók megtévesztésére is kihasználták, de a rendszer fejlesztéseknek köszönhetően a napi árversenyben már nem kerülhetnek előnybe azok a kiskereskedők, amik egyes élelmiszerek árát csak egy-két boltjukban csökkentették. Mostantól a termékkártyákon a legalacsonyabb ár megjelenítésénél az adott üzletlánc boltjainak 80%-ában alkalmazott árakat veszi figyelembe a rendszer. Emellett más is változott az Árfigyelőn. Íme a részletek!
Az online Árfigyelő rendszerbe adatokat szolgáltató kiskereskedők egy része nem egységes, hanem boltonként eltérő árazást alkalmaz. Volt olyan boltlánc, amelyik csak egy-két üzletében csökkentette egyes élelmiszereknek az árát azért, hogy az Árfigyelő rendszerben a legolcsóbb legyen. Az Árfigyelőt létrehozó munkacsoport erre a kiskapura keresett megoldást annak érdekében, hogy ez a gyakorlat semmilyen módon ne tévessze meg a fogyasztókat. Sikerült is megtalálni a megoldást-számolt be a fejlesztésekről a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).
A nem egységesen árazó kiskereskedők esetében, a termékkártyákon továbbra is megtalálható lesz a „-tól -ig” jelölés, de mostantól a termékkártyákon a legalacsonyabb ár megjelenítésénél az adott üzletlánc boltjainak 80%-ában alkalmazott árakat veszi figyelembe a rendszer. Ezzel kizárható, hogy egyes kiskerekedők csak egy-két boltjukban csökkentve egy termék árát megtévesztő módon a legalacsonyabb árat kínáló boltláncként jelenjenek meg az adott termékkategóriában.
További újítás, hogy mostantól a termékkártyákon az is olvasható, hogy az adott termék az azt forgalmazó kiskereskedő pontosan hány boltjában érhető el az adott napon, az akciós termékeket pedig a vásárlókat tájékoztató „%” jel mutatja meg a termékkártyákon.
Egy ideje az árfigyelő arra is lehetőséget ad, hogy a látogatók saját bevásárlólistát állítsanak össze, aminek a kosárértékét naponta figyelhetik és akár meg is oszthatják másokkal. A bevásárlólistának köszönhetően nem kell többé sok időt tölteni a szokásos vásárlás előtt az árak összehasonlításával, mert a rendszer minden szükséges információt egy helyen biztosít.
A Gazdasági Versenyhivatal és az Árfigyelőt létrehozó munkacsoport folyamatosan dolgozik a további funkcionális fejlesztéseken, hamarosan élesedik például a térképes boltszűrő, amivel lehetőség lesz csak a környékbeli boltok termékeire szűrni, illetve a tervek között szerepel az Árfigyelő hivatalos mobilapplikációjának kifejlesztése is. Mindemellett ősszel várható a termékkategóriák bővítése is.
Lassan három hónapja működik az árfigyelő rendszer. Indulása óta a 62 termékkategóriából 54 termékkategóriában, átlagosan 6,8%-kal csökkentek az átlagárak. A platform indulása óta