
Lebuktak az árspekuláns multik. A hatóság véget vetett a fogyasztók megtévesztésének
Folyamatosan nő az online Árfigyelő nézettsége, és ezt egyes boltok a fogyasztók megtévesztésére használták ki. Ennek vetett véget a hatóság.
Az Európai Központi Bank elnökének is szemet szúrt, hogy sok vállalat a valós költségnövekedésnél nagyobb mértékben növelte az árakat. Christine Lagarde júniusban felszólította a tagállamok versenyhatóságait, hogy lépjenek fel ez ellen. Mivel a multik által működtetett hazai áruházláncoknál is kimutatható volt az élelmiszerek túlárazása, ezért ennek letörésére a magyar kormány bevezette az online árfigyelő rendszert. Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő legutóbb azt közölte, hogy 1,2 millióan keresték fel a honlapot és „60 termékből 55-ben csökkentek a megfigyelt termékek árai, összesen 7 százalékkal."
Az Árfigyelő nézettségét azonban egyes kereskedők a fogyasztók megtévesztésére is kihasználták, de a rendszer fejlesztéseknek köszönhetően a napi árversenyben már nem kerülhetnek előnybe azok a kiskereskedők, amik egyes élelmiszerek árát csak egy-két boltjukban csökkentették. Mostantól a termékkártyákon a legalacsonyabb ár megjelenítésénél az adott üzletlánc boltjainak 80%-ában alkalmazott árakat veszi figyelembe a rendszer. Emellett más is változott az Árfigyelőn. Íme a részletek!

Eddig a legolcsóbb bolt nem biztos, hogy a legolcsóbb volt
Az online Árfigyelő rendszerbe adatokat szolgáltató kiskereskedők egy része nem egységes, hanem boltonként eltérő árazást alkalmaz. Volt olyan boltlánc, amelyik csak egy-két üzletében csökkentette egyes élelmiszereknek az árát azért, hogy az Árfigyelő rendszerben a legolcsóbb legyen. Az Árfigyelőt létrehozó munkacsoport erre a kiskapura keresett megoldást annak érdekében, hogy ez a gyakorlat semmilyen módon ne tévessze meg a fogyasztókat. Sikerült is megtalálni a megoldást-számolt be a fejlesztésekről a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).
Vége a legolcsóbb árral való trükközésnek
A nem egységesen árazó kiskereskedők esetében, a termékkártyákon továbbra is megtalálható lesz a „-tól -ig” jelölés, de mostantól a termékkártyákon a legalacsonyabb ár megjelenítésénél az adott üzletlánc boltjainak 80%-ában alkalmazott árakat veszi figyelembe a rendszer. Ezzel kizárható, hogy egyes kiskerekedők csak egy-két boltjukban csökkentve egy termék árát megtévesztő módon a legalacsonyabb árat kínáló boltláncként jelenjenek meg az adott termékkategóriában.
Nem csak ez változott a termékkártyákkal kapcsolatban
További újítás, hogy mostantól a termékkártyákon az is olvasható, hogy az adott termék az azt forgalmazó kiskereskedő pontosan hány boltjában érhető el az adott napon, az akciós termékeket pedig a vásárlókat tájékoztató „%” jel mutatja meg a termékkártyákon.
Legutóbb ezzel az új funkcióval bővült az árfigyelő
Egy ideje az árfigyelő arra is lehetőséget ad, hogy a látogatók saját bevásárlólistát állítsanak össze, aminek a kosárértékét naponta figyelhetik és akár meg is oszthatják másokkal. A bevásárlólistának köszönhetően nem kell többé sok időt tölteni a szokásos vásárlás előtt az árak összehasonlításával, mert a rendszer minden szükséges információt egy helyen biztosít.
További újítások várhatók
A Gazdasági Versenyhivatal és az Árfigyelőt létrehozó munkacsoport folyamatosan dolgozik a további funkcionális fejlesztéseken, hamarosan élesedik például a térképes boltszűrő, amivel lehetőség lesz csak a környékbeli boltok termékeire szűrni, illetve a tervek között szerepel az Árfigyelő hivatalos mobilapplikációjának kifejlesztése is. Mindemellett ősszel várható a termékkategóriák bővítése is.
Az árfigyelő eddigi eredményei
Lassan három hónapja működik az árfigyelő rendszer. Indulása óta a 62 termékkategóriából 54 termékkategóriában, átlagosan 6,8%-kal csökkentek az átlagárak. A platform indulása óta
- számos élelmiszer ára 20%-ot meghaladó (fokhagyma, kelkáposzta, tojás, zöldpaprika, spagetti), illetve 15% feletti mértékben (rétesliszt, alma, fejes káposzta, finomliszt, csemegeuborka) csökkent;
- szeptember eleje óta az átlagárak 34 termékkategóriában tovább mérséklődtek;
- a látogatottsági adatok alapján már több mint 1,2 millió látogatója volt az oldalnak;
- a keresések száma pedig megközelíti a 670 ezret-írja a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.






