RETRO RÁDIÓ

Lebuktak az árspekuláns multik. A hatóság véget vetett a fogyasztók megtévesztésének

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2023. 09. 21. 15:00
Frissítve2023. 09. 21. 15:57

Folyamatosan nő az online Árfigyelő nézettsége, és ezt egyes boltok a fogyasztók megtévesztésére használták ki. Ennek vetett véget a hatóság.

Az Európai Központi Bank elnökének is szemet szúrt, hogy sok vállalat a valós költségnövekedésnél nagyobb mértékben növelte az árakat.  Christine Lagarde júniusban felszólította a tagállamok versenyhatóságait, hogy lépjenek fel ez ellen. Mivel a multik által működtetett hazai áruházláncoknál is kimutatható volt az élelmiszerek túlárazása, ezért ennek letörésére a magyar kormány bevezette az online árfigyelő rendszert. Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő legutóbb azt közölte, hogy 1,2 millióan keresték fel a honlapot és „60 termékből 55-ben csökkentek a megfigyelt termékek árai, összesen 7 százalékkal."

Az Árfigyelő nézettségét azonban egyes kereskedők a fogyasztók megtévesztésére is kihasználták, de a rendszer fejlesztéseknek köszönhetően a napi árversenyben már nem kerülhetnek előnybe azok a kiskereskedők, amik egyes élelmiszerek árát csak egy-két boltjukban csökkentették. Mostantól a termékkártyákon a legalacsonyabb ár megjelenítésénél az adott üzletlánc boltjainak 80%-ában alkalmazott árakat veszi figyelembe a rendszer. Emellett más is változott az Árfigyelőn. Íme a részletek!

árfigyelő
Több dolog is változott az árfigyelővel kapcsolatban. Fotó: Lakatos Péter

Eddig a legolcsóbb bolt nem biztos, hogy a legolcsóbb volt

Az online Árfigyelő rendszerbe adatokat szolgáltató kiskereskedők egy része nem egységes, hanem boltonként eltérő árazást alkalmaz. Volt olyan boltlánc, amelyik csak egy-két üzletében csökkentette egyes élelmiszereknek az árát azért, hogy az Árfigyelő rendszerben a legolcsóbb legyen. Az Árfigyelőt létrehozó munkacsoport erre a kiskapura keresett megoldást annak érdekében, hogy ez a gyakorlat semmilyen módon ne tévessze meg a fogyasztókat. Sikerült is megtalálni a megoldást-számolt be a fejlesztésekről a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

Vége a legolcsóbb árral való trükközésnek

A nem egységesen árazó kiskereskedők esetében, a termékkártyákon továbbra is megtalálható lesz a „-tól -ig” jelölés, de mostantól a termékkártyákon a legalacsonyabb ár megjelenítésénél az adott üzletlánc boltjainak 80%-ában alkalmazott árakat veszi figyelembe a rendszer. Ezzel kizárható, hogy egyes kiskerekedők csak egy-két boltjukban csökkentve egy termék árát megtévesztő módon a legalacsonyabb árat kínáló boltláncként jelenjenek meg az adott termékkategóriában.

Nem csak ez változott a termékkártyákkal kapcsolatban

További újítás, hogy mostantól a termékkártyákon az is olvasható, hogy az adott termék az azt forgalmazó kiskereskedő pontosan hány boltjában érhető el az adott napon, az akciós termékeket pedig a vásárlókat tájékoztató „%” jel mutatja meg a termékkártyákon.

Legutóbb ezzel az új funkcióval bővült az árfigyelő

Egy ideje az árfigyelő arra is lehetőséget ad, hogy a látogatók saját bevásárlólistát állítsanak össze, aminek a kosárértékét naponta figyelhetik és akár meg is oszthatják másokkal. A bevásárlólistának köszönhetően nem kell többé sok időt tölteni a szokásos vásárlás előtt az árak összehasonlításával, mert a rendszer minden szükséges információt egy helyen biztosít.

További újítások várhatók

A Gazdasági Versenyhivatal és az Árfigyelőt létrehozó munkacsoport folyamatosan dolgozik a további funkcionális fejlesztéseken, hamarosan élesedik például a térképes boltszűrő, amivel lehetőség lesz csak a környékbeli boltok termékeire szűrni, illetve a tervek között szerepel az Árfigyelő hivatalos mobilapplikációjának kifejlesztése is. Mindemellett ősszel várható a termékkategóriák bővítése is.

Az árfigyelő eddigi eredményei

Lassan három hónapja működik az árfigyelő rendszer. Indulása óta a 62 termékkategóriából 54 termékkategóriában, átlagosan 6,8%-kal csökkentek az átlagárak. A platform indulása óta 

  • számos élelmiszer ára 20%-ot meghaladó (fokhagyma, kelkáposzta, tojás, zöldpaprika, spagetti), illetve 15% feletti mértékben (rétesliszt, alma, fejes káposzta, finomliszt, csemegeuborka) csökkent;
  • szeptember eleje óta az átlagárak 34 termékkategóriában tovább mérséklődtek;
  • a látogatottsági adatok alapján már több mint 1,2 millió látogatója volt az oldalnak; 
  • a keresések száma pedig megközelíti a 670 ezret-írja a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.

 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.