RETRO RÁDIÓ

Az autósokat és a vidékieket sújtja elsősorban a budapesti tömegközlekedés drágulása

M.M.
Szerző
M.M.
Létrehozva2023. 07. 23. 17:00

Hiába mondja Karácsony Gergely, hogy az autósokat ösztönözni kell, váltsanak tömegközlekedésre, ha éppen az ő számukra teszi drágábbá a közlekedést. Ugyanis az autósok és a vidékiek közlekednek általában vonaljeggyel, aminek az árát most közel 30 százalékkal megemelték.

Vonaljeggyel nemcsak a turisták közlekednek gyakran, hanem az autósok is, amikor nem akarnak állni a fővárosi dugóban. A parkolás költségei is nagyon megemelkedtek, a rosszul kialakított biciklisávok és a rakpart lezárása miatt már nyáron is dugó van - és most majd a vonaljegyért is többet kell fizetni. 

Szeptembertől többet kell fizetni a jegyekért. Fotó: Nagy Zoltán / Mediaworks

Ráadásul fizetőssé tették a P+R parkolókat is. Így az ember nem tud másra gondolni: a jegyáremelés az autósok újabb megsarcolása. Ha ösztönözni akarnák az autósokat a tömegközlekedésre, akkor a P+R parkolójegy érvényes volna a tömegközlekedésre is, ahogyan például Párizsban.

Tavaly még azt ígérte Karácsony, nem emel

"Nem emeljük a vonaljegyek és a bérletek árát, mert nincs olyan áremelés, ami megoldaná a budapesti közösségi közlekedés finanszírozási problémáit" - jelentette ki Karácsony Gergely főpolgármester a saját Facebook-oldalán 2022 júniusában. 

Karácsony Gergelyt nem nagyon aggasztja, ha mást tesz, mint amit mond. Fotó: Havran Zoltán

Most viszont szeptember 1-jétől csaknem 30 százalékkal emelte a fővárosi tömegközlekedési eszközökre vásárolható jegyek árát: a vonaljegy most 350 forintba kerül, szeptembertől 450 forintba, a buszon, villamoson megváltott jegy ára 450 forintról 600 forintra nő, míg a tíz darabos gyűjtőjegy ára egy ezressel, 3000-ről 4000-re növekszik. 

Ez nem oldja meg a BKK fenntartását

A BKK közleményében azzal indokolja az áremelést, hogy a budapesti közösségi közlekedés iránti igény és használat folyamatosan nőtt az elmúlt években. Azt írják, a BKK a válságok ellenére próbálta tartani a lépést, hiszen új buszok és trolik érkeztek a flottába és befejezték az M3-as metróvonal felújítását. Tegyük hozzá: ezeket a fejlesztéseket még a Tarlós István által irányított városvezetés készítette elő és rendelte meg.  

Azt írják továbbá, hogy "a BKK fenntartójaként a fővárosnak is komoly anyagi terhet jelentett a közösségi közlekedés támogatása, hiszen a szolgáltatások fejlesztése és működtetése jelentős összegeket igényelt". Ennek ellentmond a főpolgármester tavalyi bejegyzése, miszerint a közlekedési vállalat fenntartásában aligha segít egy jegyáremelés. Amivel egyébként nem is mindenki ért egyet a Városházán.

Vannak a Városházán is, akik ellenzik az áremelést

"Nézze, szerintem erről azért kérdezze a főpolgármestert, mert én nem értettem ezzel egyet. Szerintem nem kellett volna megemelni a jegyárakat" - mondta Tüttő Kata főpolgármester-helyettes a Hír TV-nek. Hozzátette: a jegyek ugyan csaknem 30 százalékkal drágulnak szeptembertől, de a bérletek árához egyenlőre nem nyúlnak.

A Metropol utasokat kérdezett, mi a véleményük a jegyáremelésről. Sokan járnak bérlettel, őket az áremelés most nem érinti, de úgy vélekedtek, a mai infláció mellett ez a lépés nem lepte meg őket. Azt már jobban zokon vennék, ha a havi rendszeres kiadást jelentő bérletek árához nyúlna hozzá a főváros. A 30 százalékos árnövekedést azonban többen is arcpirítóan soknak találták, úgy vélték, 15-20 százalék lett volna reális. Különösen azokat érinti érzékenyen az áremelkedés, akik nem gyakran, de rendszeresen utaznak Budapesten tömegközlekedéssel és gyűjtőjegyet szoktak vásárolni, illetve a vidékieket, akiknek nem érdemes megvenniük a bérletet, de amikor a fővárosba látogatnak, így többet kell majd fizetniük a tömegközlekedésért.  

A kormány csökkentette a közlekedés árát

Május 1-jétől lényegesen olcsóbban, a diákok pedig szinte ingyen utazhatnak itthon vonattal és busszal az ország- illetve megyebérletekkel, Az országbérlet 18.900 forint egy hónapra, a vármegyebérlet 9450 forint, míg a diákoknak mindössze 1890 forintot kell fizetni az országbérletért és 945 forintot a vármegyebérletért. Ezekkel mind a MÁV, mind a Volán járatain lehet utazni ország- illetve vármegye szerte. A kormány az ország- és vármegyebérleteket éppen azért vezette be, hogy megkönnyítse és kedvezőbbé tegye a tömegközlekedés használatát.

 

 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.