tóth gabi
A Gazdasági Versenyhivatal elemzése szerint a főleg gyerekeket célzó játékokkal van gond. Érdemes nagyon körültekintőnek lenni az ingyenes mobilos játékokkal!
A versenyhatóság 2023 májusában vizsgálta meg az ingyenesen mobiltelefonra letölthető, gyermeket célzó mobilos játékokat, hogy azok alkalmaznak-e úgynevezett sötét mintázatokat. Ezek olyan digitális üzenetek és felhasználói felületek, amik észrevétlenül késztetik az embereket nem kívánt döntések meghozatalára. Arra jutottak, hogy nem is kevés ilyen sötét minta található az ingyenes játékokban.
A GVH szakértői a vizsgálat során összesen 30 népszerű játékot vizsgáltak meg Androidon és iOS-en egyaránt, amiből 19 minden korosztály számára ajánlott, 10 az ovisoknak nem ajánlott, további 1 pedig csak nagyobbaknak ajánlott besorolású volt. A nemzeti versenyhatóság elemzése számos problémát tárt fel, amik túlnyomó része a játékot megszakító reklámokkal volt kapcsolatos.
30 ingyenesen letölthető játékból 24-ben volt lehetőség a játékon belüli vásárlásra. A játékon belüli reklámok gyakran „jutalmakat” ígérnek, vásárlásra, vagy újabb letöltésekre ösztönöznek, a vizsgált játékok fele pedig személyes adat megadását is kérte a felhasználó gyermekektől.
A reklámokat tartalmazó játékok közül csak minden másodikban tüntették fel a hirdetés reklám jellegét. A megjelenített reklámok fele úgy kívánta egy másik mobilos játék letöltésére ösztönözni a felhasználókat, hogy a hirdetés ideje alatt azt interaktív módon ki is lehetett próbálni, ezáltal további tranzakciókra rávéve a fogékony gyermekeket.
Egyes esetekben a videós reklámokban elhelyezett, jócskán „lelassított” visszaszámláló nem adott valós idejű tájékoztatást arról, hogy a reklámból mennyi idő van még hátra. Előfordult az is, hogy a kijelző sarkában megjelenő, kilépést jelölő „x” az eredeti játék folytatása helyett az alkalmazás-áruházba vitte a felhasználót, ahol egy kattintással azonnal le is lehetett tölteni a reklámozott játékot.
A reklámok megtekintéséért gyakran ajánlottak jutalmat, több esetben pedig a reklámból való idő előtti kilépés a felajánlott jutalom elvesztésével járt. Olyan is előfordult, hogy az alkalmazás egy bizonyos szint elérése után csak úgy engedte továbblépni a játékost, ha megnéz egy vagy több reklámot.
A GVH gyorselemzése azonosított olyan sötét mintázatokat is, amik arra próbálták ösztönözni a gyermekeket, hogy az eredeti szándékaikhoz képest tovább játszanak:
A GVH szerint igyekezzenek fokozott figyelemmel kísérni a mobiltelefonokra ingyenesen letölthető játékokat. A játékon belüli vásárlási miatt érdemes a gyerekkel előre megegyezni arról, hogy legfeljebb milyen összegben, illetve milyen gyakorisággal vásárolhat, megtanítva ezzel a gyereknek a pénz digitális használatát. A biztonságos mobiltelefon használat kialakításában (napi képernyőidő; életkornak megfelelő alkalmazások kiválasztása) a szülői felügyelet szolgáltatások mellett az is segíthet, ha tudatosítjuk a gyermekekben, hogy milyen trükkökkel, sötét mintázatokkal próbálják befolyásolni őket a játékkészítők.