Létrehozva: 2023.05.06.

Adhat valamit más áron egy kereskedő online, mint az üzletében?

Egy vásárló azt tapasztalta, hogy eltérő árak vonatkoznak ugyanarra a termékre online és a fizikailag is létező boltban, ezért bejelentést tett a hatóságnál. Íme a válaszuk a kereskedő árképzésével kapcsolatban!

Érdekes kérdés érkezett a Pest Vármegyei Kormányhivatalhoz, ami valószínűleg sok fogyasztó fejében megfordult már. Adhat-e egy kereskedő egy bizonyos terméket drágábban egy fizikailag is létező boltban, mint online? Íme a hatóság válasza!

internetes vásárlás,webshop,webáruház, Wish, kereskedő,online bolt
Adhat valamit más áron egy kereskedő online, mint az üzletében? Fotó: AS

Ezt a kereskedői magatartás nehezményezte egy vásárló

A bejelentés szerint az egyik villamossági szaküzlet webshopjában nincs feltüntetve, hogy az ott olvasható árak ugyanarra a termékre vonatkoztatva a fizikailag létező boltban eltérőek, egészen pontosan magasabbak. Ennek következtében a fogyasztónak az eredetileg kiszámolt összegtől többet kellett fizetnie az üzletben. Mivel ezt a szükségesnek vélt információt nem közölték vele előre, a vásárló azt kérte a hatóságtól, kötelezzék az üzletet az így keletkezett árkülönbség megtérítésére. A kormányhivatal válasza -ami a Tudatos Fogyasztóvédelem c. magazinban jelent meg-erre a következő volt.

Jogszerűen járt el a kereskedő?

A kérdés tehát az, hogy jogszerű-e a kereskedők azon gyakorlata, miszerint az online, webáruházban alkalmazott árakhoz képest az üzletbe betérve más, túlnyomó többségben emeltebb árakat alkalmaznak. A hatóság rövid válasza az, hogy az adott vállalkozás az áralkalmazással kapcsolatban jogsértést nem követett el.

Hogy lehetséges ez?

Jelenleg nincs olyan hatályos rendelkezés érvényben Magyarországon, amelyik kimondaná, hogy a kereskedőnek ugyanazon az áron kellene biztosítania a terméket a fizikai üzletében, mint online, a webshopjában. Ez alól egy kivétel van: a hatósági áras termékek.

csomag,csomagküldő,webshop,online bolt
Adhat valamit más áron egy kereskedő online, mint az üzletében? Fotó: Ground Picture / Shutterstock

Mért térhetnek el az árak online és az üzletekben?

Ennek egyik indoka az lehet, hogy az üzletben fizikailag tárolt termékek esetében a kereskedőnek jellemzően nagyobb költséggel kell számolnia. Ott van például az őrzés, az üzletbeli fenntartási költségek, az alkalmazottak foglalkoztatása, vagy a pénzkezelés költsége. A webáruházi értékesítés esetén a felsorolt költségek legnagyobb hányada nem jelenik meg, ezért is lehetnek olcsóbbak az online kínált termékek.

Ki kellett volna írnia a kereskedőnek, hogy az üzletben más árak vannak mint a webshopban?

A webáruházaknak a vásárlást megelőzően tájékoztatási kötelezettsége van a leendő vevők felé: kötelesek a termékek vételárát feltüntetni, de nem kötelesek az üzletben alkalmazott árakat feltüntetni, mivel az akár meg is téveszthetné a vásárlókat.

De nem úgy van, hogy ha két ár van feltüntetve, az olcsóbb az érvényes?

A fogyasztóvédelmi törvény szerint valóban az a szabály, hogy több eladási ár vagy szolgáltatási díj egyidejű feltüntetése esetén a vállalkozás köteles a feltüntetett legalacsonyabb eladási ár vagy szolgáltatási díj felszámítására. Erre gondolhatott a bejelentő is, amikor felkereste a kormányhivatalt, ez a törvény viszont nem arra a helyzetre vonatkozik, amikor a kereskedőnek van offline és online üzlete is. Csak az egy légtérben, eladótérben feltüntetett árakra kell ezt a szabályt alkalmazni.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek