kulcsár edina
Százezrek imádják a TikTok-os jótevőt, aki felfelé alkuval vásárol az utcai árusoktól virágot vagy épp zoknit. A Hogyis Vanez oldal célja, hogy megmutassa, nem kell másokra várni a jótékonykodással.
A Hogyis Vanez TikTok oldal felhívja az emberek figyelmét arra, hogy pár száz vagy 1000 forint is nagy segítség lehet a rászorulóknak. A videós szerint kis segítségekkel egy jobb világot építhetünk magunk körül, és nem szabad másokra várni a jótékonykodással.
Már több százezer megtekintésnél járnak azok a TikTok videók, ahol egy férfi úgy vásárol virágot vagy épp zoknit utcai árusoknál, hogy „felfelé alkudozik". A magának anonimitást kérő videós a Borsnak elárulta, az ötlet Sándor György humoristáé, miszerint ne lefelé hanem felfelé alkudjunk. Ő ezt az ötletet vitte át karitatív területre. A megható videókon valódi utcai árusokat és utcazenészeket látunk, akik mellett a mindennapok pörgésében hajlamosak vagyunk elmenni. A videókon a férfi azonban nem tesz így: odamegy hozzájuk és megveszi a portékájukat, ráadásul felfelé alkudozva, végül az eredeti ár akár duplájáért.
Már több évtizede így veszek virágot vagy épp kokárdát az aluljáróban. Pár hete jött az ötlet, hogy le is videózom a virágvásárlást, felfelé alkuval, hátha más is kedvet kap hozzá a TikTokon. A cél, hogy mások is kedvet kapjanak segíteni a néniken, bácsikon, utcazenészeken
– árulta el a videós a Borsnak, aki direkt inkognitoban, a „jobbvilág2023" hashtag használatával indított videósorozatot, amiben a nehéz sorsú utcazenészeken, árusokon segít.
Az emberek szívesen elfogadják a segítséget. A felfelé alkunál nagyon meglepődnek, inkább az ellenkezőjét szokták meg az aluljáróban. Amikor többet kapnak mint, amit kérnek az kedves meglepetés számukra, páran kicsit el is érzékenyülnek, sokszor velem együtt
– mesélte a férfi a Borsnak, aki napközben szokott találkozni az árusokkal, amikor munkájából adódóan rollerrel közlekedik a városban. Ahogy ő fogalmaz: – ilyenkor „rámozdul" a szíve bizonyos emberekre, akikhez odamegy és szóba elegyedik, nem ritkán videózva.
A videókon jól látszik, hogy készítőjük minden vásárlás és videózás alkalmával figyel rá, hogy a lehető legnagyobb tisztelettel és odafordulással segítsen a rászorulókon, őket meg nem sértve. Nem véletlen, hiszen ő is került már hasonlóan nehéz helyzetbe, így könnyen együttérez velük.
50 év körüli vállalkozó vagyok, aki volt már nehéz helyzetben, de Isten mindig kisegített a nehézségekből. Én csak próbálok valamit visszaadni ebből. Vallom, hogy jobb adni mint kapni és ezt egyre többen így gondolják
– árult el magáról pár információt a névtelen videós, aki magánemberként is sokat segít az embereken.
– Sokszor elvisszük a rászorulóknak a használt de még jó minőségű ruháinkat, és egyéb karitatív akciókban is vettünk már részt magánszemélyként. A munkámban is szívesen adok lehetőséget hátrányos helyzetű embereknek, ez fontos nekem. A misszióm, hogy egyre többen vegyék eszre a környezetükben, szomszédukban, a saját piacukon, aluljáróban az időseket, rászorulókat és kis adományokkal, vásárlással segítsék őket, vagy akár próbálják ki a felfelé alkut – szögezte le a videós, aki arra kérte a Borsot, hogy kilétét ne firtassuk, hiszen nem szeretné elvinni a figyelmet a történet főszereplőiről, magáról az árusokról és rászorulókról.
A férfi a Borsnak elmondta, hogy azon túl, hogy szeretné népszerűsíteni az ilyen fajta segítségnyújtást, célja az is, hogy megmutassa: a sokszor bírált TikTok felületet lehet jóra is használni.
Szerintem fontos, hogy ne csak a butaság, értéktelenség menjen rajta. A TikTok is csak egy eszköz, és a jót is hirdetni kell, hogy az emberek felbuzduljanak, kedvet kapjanak
– árulta el.
– Látok hasonló tartalmakat YouTube-on is, főként külföldi példákat, de reméljük egyre több ilyen tartalom lesz. Korábban én sem TikTok-oztam, de jó látni, hogy rengeteg pozitív kommentet kapok és sok jó szándékú ember van Magyarországon is, akiket lehet arra bátorítani, hogy jót tegyenek – tette hozzá.