RETRO RÁDIÓ

Nyugdíjasokat lehúzó biznisz: Kedvességet adnak el sok pénzért

Létrehozva2022. 12. 14. 14:43
Frissítve2022. 12. 14. 14:45

Manipulációs technikák, a bizalom megszerzése: mesteri kiképzést kapnak a nyugdíjasokat lehúzó biznisz ügynökei.

Közérzetjavító megoldások nyugdíjasoknak, ingyenes állapotfelmérők és szűrővizsgálatok, wellness megoldások időseknek: ezekkel a hívószavakkal csalogatják magukhoz a potenciális vevőkört azok, akik aztán százezrekért sóznak rájuk mindenféle – legtöbbször haszontalan vagy alaposan felülárazott – terméket. A nyugdíjasokat lehúzó biznisz továbbra is virágzik Magyarországon, előző cikkünkben már bemutattuk, milyen luxuséletet élnek azok, akik ebben az üzletben utaznak. 

A Bódi testvérek minden titkot kifecsegtek a nyugdíjasokat lehúzó bizniszről. Fotó: Palikék Világa by Manna

A nyugdíjasokat lehúzó biznisz alapja a bizalom kiépítése

„Nem árulok el nagy titkot: az értékesítés legfőbb dolga, hogy megbízzon benned a vevő, onnantól kezdve az van, amit te mondasz, és eladhatsz neki bármit. Ha egy emberrel összebarátkozol, akkor a bizalmába fogad téged. Úgy érzem, hogy ezzel a bizalommal sokszor visszaéltünk” – fecsegett egy videóban Bódi Bence egykori módszereiről.  A fő trükk tehát az, hogy összebarátkozzanak a potenciális vevőkkel, majd manipulációs technikákkal meggyőzzék őket arról, hogy megvásárolják a terméküket. Az újonnan belépő értékesítők alapos képzést kapnak, ahogy az álláshirdetésekben is szerepel, mentort és mentorprogramot biztosítanak nekik. 

„Tízszeres áron a lágylézer karóra, tessék, csak tessék!”

Mária esete jól mutatja, hogyan működik az „érzékenyítés” ebben az üzletágban. Ő évekkel ezelőtt járt egy „egészség megoldásokat kínáló központban”, ahol 15 alkalommal kapott úgynevezett oxigénterápiát. Emellett természetesen vásárolt is. A döbbenetes az, hogy minimum tízszeres áron vett egy lézerórát, erről tud is, mégsem mérges sem a helyzet miatt, sem pedig azokra, akik azt eladták neki. 

„A lézerórát ma is használja anyukám. A garanciában foglaltakat az egészségközpont velem szemben teljesítette. Az óra nagyon drága volt, úgy emlékszem, lealkudva 150 000 forint. Akkoriban az emagon hasonló pár tízezer forint volt” – mondja, majd hozzáteszi, hogy nem erőszakoltak rá semmit. „Minden ember a központban maga kipróbálhatta, eldönthette, hogy akarja-e és van-e pénze rá. Mindazonáltal sokan vásároltak és az ingyen kezelésekre is sokan jártak” – meséli. Azt is sejti, hogy az egészségi állapotukban semmiféle változás nem lesz a 150 ezres órától, mégis azt érzi, hátha. „Általában nehezen ugrok efféle vásárlásba. A lézeróra állítólag az érben gyorsabb vérmozgást eredményez, ami az érfalakra tapadt meszesedést, érszűkületet segít lassítani, jó esetben az erek karbantartását segíti. Anyukám naponta 15 percet használja, 87 éves, ártani nem fog neki, ha nem is használ” – elmélkedik. Őt minden bizonnyal meggyőzték, Mária még munkatársunknak is ajánlotta, hogy vegyen részt egy felmérésen. „Szoktak rendszeresen a Facebookon is hirdetni, ezek ingyenes állapotfelmérések, a kezébe is adják a papírt, így még aktuálisabb lesz” – győzködött.

„Felmondtam, mert sírva a lábam elé omlott egy néni”

Sikerült beszélnünk egy nővel, aki korábban dolgozott hasonló üzletben. „Egy hónap után eljöttem. Az tette fel az i-re a pontot és adta meg a lelkiismeretemnek a végső döfést, amikor sírva a lábam elé omlott egy néni, hogy »Köszönöm, doktornő! Megmenti az életem!« Aznap mondtam, hogy többet nem jövök. Persze voltak próbálkozások, hogy gyere, gyere még, és 'felmondási idő'... Már hogy lenne felmondási idő szerződés, bejelentés nélkül?” – teszi fel a kérdést. Azt mondja, nem kellett magukat doktornak kiadni, a nyugdíjasok mégis ezt hitték róluk. „Azt hihették, mert nagyon durván manipulatív maga a tárgyalás sémája is, illetve tudni kellett magáról az érszűkületről bővebben beszélni, hiszen 'prevenciós céllal' kerestük meg őket. Hozzátenném, hogy a kollégák nagy része pont úgy nem értette a szavak jelentését, mint ahogy a célközönségünk sem. Az 'egészségügyi felmérés' eredményei nem is voltak fontosak, azok természetesen mindig rosszak voltak, hanem inkább az számított, amit tárgyalás közben el-elejtettek a 'páciensek', azzal lehetett igazán hatni rájuk” – magyarázta, hogyan működött az ügyfelek manipulálása.

„Amikor a kis Marcika elballag, ön is ott tudjon lenni vele”

Példáért sem kell messzire menni. Idén májusban indult nyomozás az egyik ilyen fővárosi üzlet vezetői ellen, miután weboldalukon dr. Merkely Béla, a Semmelweis Egyetem rektorának nevével visszaélve, illetve egy vele máshol és más céllal készült videóval jogtalanul reklámoztak arteriográfos állapotfelmérést. Ők telefonon hívogattak nyugdíjasokat, akiknek pár ezer forintért kínáltak érdiagnosztikai vizsgálatot, tehát a tipikus, nyugdíjasokat lehúzó bizniszben utaztak. 

Így tanítják, hogyan kell meggyőzni a nyugdíjast, ha túl drágának találja a terméket. Az érzelmi zsarolás bevett fogás 

 „Az üzletkötők hol tudományosnak látszó, hol az érzelmekre ható, ilyen és hasonló szövegpanelekkel próbálták elérni, hogy a magas ár ellenére vásároljanak tőlük: »Teljesen megértem, Marika, viszont itt nem az a lényeg, hogy ez mennyibe kerül, hanem, hogy pár évvel később, a jövőbe tekintve, mikor a kis Marcika majd elballag, akkor ön is ott tudjon lenni vele, örülni a családdal, átadni neki a virágot és könnyes szemekkel gratulálni neki, ne pedig, mikor a család elmegy a ballagásra, akkor csak utána láthasson róla képeket az ágyban fekve, mert a lakást se tudja elhagyni«” – áll a módszerről a rendőrségi közleményben. Itt jól látható, amiről a volt munkatársuk beszélt a Ripostnak: az ügynökök a tárgyalás alatt megpróbálnak személyes információhoz jutni, majd azt felhasználva a potenciális vevő érzelmeire hatni. Ez a manipulatív értékesítés jellemzi a nyugdíjasokat lehúzó üzletágat. 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.