RETRO RÁDIÓ

Ezért hívj mindig rendőrt, ha baleset részese leszel

Piréz
Szerző
Piréz
Létrehozva2022. 12. 11. 05:30

Sokszor futhatsz a pénzed után, ha kihagyod a zsarukat.

Az alapszabályt nyilván mindenki ismeri: ha egy balesetben valaki megsérül, muszáj rendőrt hívni. Ha csak az autókban esik kár, nincs ilyen kötelezettségünk, de mégis hasznos lehet, mivel a vétkes fél utólag az egyértelműnek tűnő helyzetet is vitathatja.

Személyi sérülésnél kötelező, de egyébként is melegen ajánlott rendőrt hívni (Fotó: Pixabay)

Hiába egyezel meg a helyszínen a károkozóval, hogy magára vállalja a javítás költségeit, erre nem tudod kötelezni, ráadásul közben „kiokosíthatja” valaki, akinek a hatására meggondolhatja magát. 

Még az sem jelent biztosítékot, ha a helyszínen kitöltitek a baleseti bejelentőt, az azon elismert felelősség ugyanis jogszerűen visszavonható.

 Ez a kék-sárga papír ugyanis nem a felelősség tisztázására szolgál, csupán a baleset körülményeinek a rögzítésére

A felelősséget ebben az esetben a biztosító állapítja meg utólag, és bizony sokszor nem mindenki megelégedésére. Egyrészt azért, mert minimalizálni akarja a saját költségét, másrészt amiatt, hogy a szakembere nem volt ott a balesetnél, csak a leírtakra támaszkodhat. És 

ha mindkét fél biztosítója arra jut, hogy ügyfele felelőssége nem állapítható meg, akkor a végén mindketten a saját költségükön kénytelenek megcsináltatni összetört autójukat.

Ha pedig megelégelve a huzavonát inkább úgy döntesz, hogy a cascód terhére javíttatod ki a kárt, akkor ki kell fizetned az önrészt (ami általában 10 százalék, de minimum 100 ezer forint), és még a bónusz is ugrik. 

A felelősség elismerése sem jelent száz százalékos garanciát a kártérítésre (Fotó: Wolf Géza)

Na ezért érdemes rendőri helyszínelést kérni. Persze a hatóságok sem döntenek ab start a felelősségről, de legalább a felvett adatoknak mindenképp nyoma marad, így letagadni az egészet senki sem tudja. Sokan azért ódzkodnak a zsaruk kihívásától, mert még szabálysértési bírságot is a nyakukba kaphatnak, mások inkább azért oldanák meg egymás között, mert rohannak, és nincs idejük kivárni a rendőri intézkedést. Ebben az esetben mindenképp 

érdemes legalább annyi időt szánni az ügyre, amíg alaposan körbefotózod a helyszínt (a legjobb, ha van fedélzeti kamerád), hogy egyértelmű legyen, milyen kár származhatott az adott balesetből.

 A biztosító ugyanis az esetleges korábbi károk miatt csökkentheti a javítási díjat, arra hivatkozva, hogy különben gazdagodnál a szervizelésen. 

A Magyar Biztosítók Szövetségének e-kárbejelentő alkalmazása is van, amit ide kattintva tudsz letölteni a telefonodra. Mindenesetre a fotózás közben vagy amíg a rendőrökre vársz, arról se feledkezz meg, hogy biztosítsd a helyszínt: használj vészvillogót, tedd ki az elakadásjelző háromszöget (országúton és autópályán legalább 100-150 méterrel előrébb, hogy időben lassíthassanak a többiek), és ne feledkezz meg a láthatósági mellényről sem. Ez ugyan csak éjszaka kötelező, de ugyanaz vonatkozik rá, mint a rendőrhívásra: ártani nem árthat, sőt.

A kicsinek vélt károk is tízezrekbe kerülhetnek (Fotó: Wolf Géza)

Amikor nagyon kellett volna a rendőr

Motoros futárt döntött föl egy furgon a Hamzsabégi út vasúti hídja alatt. A kétkerekű vezetője simán talpra állt, látszólag sem neki, sem a mocinak nem lett baja, így mindenki ment tovább a maga útján. A nap folyamán azonban egyre rosszabbul lett, végül mentőt kellett hívni hozzá, a kórházban pedig kiderült, hogy combnyaktörése van. Minthogy a baleset helyszínén nem volt köztéri kamera, nem tudta bizonyítani a saját vétlenségét. Hiába volt pont a munkaképtelenséget okozó balesetekre keresetpótló biztosítása, egyetlen fillért sem látott a hosszú betegállomány idején. 

A Gellért-hegy szűk szerpentinjén haladó sofőr megijedt a szembe jövő busztól, és ráhúzta a kormányt az út szélén álló autóra, lesodorva annak a visszapillantó tükrét. A helyzet egyértelmű volt, el is ismerte a felelősségét, ám a másik vezető nem várta meg a biztosító ügyintézését, hiszen tükör nélkül nem közlekedhet, így vett gyorsan egy bontott tükröt az autójára. A letört darabot a szervizben hagyta, így mire a biztosító embere kiszállt felvenni a kárt, nem tudta igazolni a sérülést. 

Autópályán előző külföldi kamionos húzta meg a lassabban haladó hazai teherautó oldalát. A többtonnás járművek annak rendje-módja szerint lehúzódtak a leállósávba, kitöltötték a nemzetközi kárbejelentőt, ám mivel igyekezniük kellett tovább a fuvarral, nem kértek hatósági szemlét. Később kiderült, hogy a megjegyzés rovatba írt idegen nyelvű szövegben a baleset okozója nem ismerte el, hogy ő lenne a ludas az ütközésben, így a biztosító elzárkózott a kifizetéstől. 

Ha a fenti alkalmakkor a rendőr jegyzőkönyvet vett volna fel, egyik esetben sem lett volna megkérdőjelezhető a kár. A tanulság tehát: értesítsd minden esetben a hatóságokat, hogy később ne kelljen futnod a pénzed után!

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.