kulcsár edina
Nem találunk szavakat...
Mi sem voltunk szentek gyerekkorunkban, amikor a 15-ös villamos vágányára rózsapatront helyeztünk, hogy áthaladva rajta a Stuka nagy csinnadrattával elropogtassa, akárcsak a nevét kölcsönző repülőgép a második világháborús légicsatában. Olyan csíny azonban meg sem fordult a fejünkben, ami a járatnak vagy a rajta utazóknak árthatott volna. Bezzeg a mai fiatalok! – sóhajthatnák nagyszüleink, és ez esetben igazat kéne adjunk nekik: az már nem játék, amikor a mai fiatalok unalmukban téglákat és betondarabokat tesznek a sínekre vagy megdobálják a vonatokat, netán felmásznak rájuk.
Legutóbb július 6-án Békéscsaba és Bicere állomás között két 10 év körüli kölyök pakolta meg építési törmelékkel a síneket, az arra haladó vonat rá is futott az akadályra, ami akár ki is siklathatta volna a szerelvényt... Májusban – egy másik vonalon – hasonló mutatvánnyal sikerült betörni az egyik vonat vezetőfülkéjének szélvédőjét.
A nyári szünetben jellemzően megnő a vasúti területeken játszó fiatalok száma, ezért a MÁV arra kéri a szülőket, hogy hangsúlyosan hívják fel gyermekeik figyelmét az ezzel járó veszélyekre, mivel az ártatlannak tűnő játékok következményei fatálisak lehetnek
– figyelmeztet a vasúttársaság, amely az elkövetőket is védeni igyekszik. „A vasút izgalmas, de nem játszótér” címmel kampányt indított, hogy megelőzze a tragédiákat.
Általában lakott területek, lakótelepek mellett fordul elő, hogy a vasúti sínek mellett gyerekek játszanak, vagy nem a kijelölt átjárón mennek a síneken – ezek önmagukban is közvetlen életveszélyt jelentenek. Emiatt ugyanis idén eddig 38 baleset történt, összesen 25-en vesztették életüket, hatan pedig súlyosan megsérültek. Ez azt jelenti, hogy a sínek melletti játék vagy a nem megfelelő helyen történő vasúti átkelés több áldozatot követelt, mint a vasúti átjáróknál bekövetkezett balesetek.
Ráadásul több gyerek csak azért, hogy menőzzön, vonatok tetejére is felmászik, ami életveszélyes. Kevesen tudják ugyanis, hogy a 25 ezer voltos felsővezetéket megfogni sem kell ahhoz, hogy halálos áramütést okozzon. Az elektromos ívkisülés már 2 méterről veszélyes, szerencsésebb esetben is súlyos égési sérülést okozhat. A szülők felelősségét vagy inkább felelőtlenségét jól mutatja: a MÁV vasúti hálózatán 2022-ben történt ilyen típusú balesetek áldozatai kizárólag 18 éven aluliak voltak.
Fontos tudni, hogy azok, akik a sínekre kavicsot, esetleg más nagyobb tárgyat helyeznek az érkező vonat elé, vagy megdobálják a mozdonyt, illetve a szerelvényeket, súlyosan veszélyeztetik mások testi épségét is, hiszen a vészfékezés miatt az utasok és a vonat személyzete is megsérülhet. Ráadásul az ilyen akciók akár mozgásképtelenné is tehetik a vonatot. A mozdonyvezetőnek ugyanis ilyenkor mindig meg kell állnia, hogy meggyőződjön arról, nem sérült-e meg valaki, és emiatt akár 30-40 perces késések keletkezhetnek a vasúti közlekedésben. Az ilyen eseteket mindig feljelentés követi, amelyet a rendőrség büntető eljárás keretében vizsgál. Magyarországon idén már 125 alkalommal történt olyan cselekmény, amely a vasúti közlekedés szándékos veszélyeztetésének minősült.