RETRO RÁDIÓ

Könyörögnek a magyar mozdonyvezetők, ezt a traumát akarják végképp elkerülni

Könyörögnek a magyar mozdonyvezetők, ezt a traumát akarják végképp elkerülni
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2022. 05. 04. 17:00

Mutatjuk, milyen megrázó levelet írtak az autósoknak.

„Megéri 2 perccel hamarabb odaérni bárhová, mint soha többé?” – teszik fel a kérdést nyílt levelükben a mozdonyvezetők. A vasúti átjárós balesetek kimagaslóan magas száma miatt fordultak autós társaikhoz, a KRESZ betartására és a vasúti átjárók körültekintő megközelítésére kérve őket, hiszen mindenkit hazavárnak.

Fotó: MÁV

Év eleje óta már 40 vasúti átjárós baleset történt, amelyekben tizenheten vesztették életüket – annyian, mint tavaly egész évben összesen. Ezeket a baleseteket kivétel nélkül a figyelmetlenség vagy a szabályok tudatos megszegése okozta. 

A döbbenetes számok mögött elmúlt életek, gyászoló családok, a súlyos sérülések okozta maradandó fizikai és lelki traumák állnak. Amik nemcsak az autósokat sújtják, hanem a vonaton ülőket is. Az utóbbi években több mozdonyvezető is szolgálatteljesítés közben vesztette életét. Reggel elmentek dolgozni, és soha nem tértek haza. 

Hogy mit érez a mozdonyvezető, amikor a vasúti átjáróban meglát egy járművet, egy kerékpárost vagy gyalogost?

Elsősorban tehetetlenséget. Gyorsfékezünk, de a vonat fékútja többszáz méter. Ez az egyetlen lehetőségünk, és nagyobb jármű esetén – ahogy tanították az idősebb, rutinos mozdonyvezetők – a géptérbe szaladni, hogy túléljük az ütközést

– mutatnak rá drámai hangú nyílt levelükben. 

Ha ugyanis bekövetkezik a baleset, onnantól kizárólag a szerencsén múlik annak a kimenetele. A sínen nem lehet félrerántani a kormányt, fékúton belül egyszerűen nincs mód elkerülni a katasztrófát. Hiába szakképzett dolgozók, akik mindent megtesznek a balesetek elkerülése érdekében, a fizika őket is határok közé kényszeríti.

Az ütközés borzalmas, amelybe a mozdony is beleremeg. Ez a legnagyobb trauma, ami érhet bennünket és egy életen át elkísér. Ki így, ki úgy dolgozza fel közülünk, de egy biztos: maradandó nyomokat hagy bennünk

– írják, hozzátéve, hogy a mozdonyvezetők nem erre gondolnak, amikor ezt a szakmát választják. Akik gyermekkori álmukat valósítják meg, amikor megszerzik a vasutas jogosítványt, hogy aztán egy ilyen baleset teljesen megváltoztassa az életüket

Innentől kezdve minden más. Csalódás, sajnálat, gyötrelem a szívében. Miért? Vajon kik voltak? Miért hibáztak? Miért nem figyeltek? Kérdések ezrei, amikre sosem lesz válasz, amikre sosem kapunk magyarázatot. Egy kis rekesz az agyban, ahová bekerül az eset

– idézik fel a kitörölhetetlen emlékeket.

Barátok, kollégák, szakemberek vagy mentori program segíthet a borzalmak feldolgozásában. Mert menni kell tovább, holnap is fel kell ülni a mozdonyra, hiszen ez a munkájuk. 

Ezért arra kérnek minden közúton közlekedőt, hogy a vasúti átjárót mindig fokozott körültekintéssel közelítsék meg, és tilos jelzés esetén soha ne hajtsanak rá a sínekre vagy gyalogoljanak át az átjárón. Arra is figyelmeztetnek, hogy a vasúti fénysorompó fehér villogó fénye nem szabad áthaladást jelent, csupán annyit, hogy a berendezés működik, de ez esetben is meg kell győződni arról: egyik irányból sem közelít vonat.

A vasúttársaság korábbi elrettentő videója sajnos semmit sem veszített aktualitásából.

A MÁV 7700 kilométer vasútvonalat üzemeltet, ezeket 5500 átjáró keresztezi, vagyis két kilométerenként metszi egymást a vasúti és a közúti hálózat

– mutatott rá Homolya Róbert, a MÁV-Volán csoport elnök-vezérigazgatója, aki szerint 2008 óta nem történt olyan halálos baleset, amely a vasutasok hibájára lett volna visszavezethető. 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.