tóth gabi
Újabb mellbevágó ötlettel állt elő a főpolgármester.
A Kelenföldi pályaudvarnál található P+R parkolási rendszerre vonatkozó szabályozás novemberben lejár. Így a fővárosnak lehetősége nyílik rá, hogy fizetőssé tegye azokat, amellyel egy előterjesztés alapján élni is kíván. Arról egyelőre nem döntöttek, mekkora sarcot akarnak kivetni az autósokra.
Az M4-es metróberuházás keretében a Kelenföldi pályaudvar térségében – EU-s támogatással – 4 P+R parkoló is létesült, összesen mintegy 1500 hellyel. Az európai uniós támogatás feltétele volt, hogy 5 évig térítésmentes üzemeljenek ezek a várakozóhelyek, amelyeket azért építettek, hogy csökkentsék az agglomerációból beáramló forgalmat Budapesten. (Az autósok ingyen otthagyhatták járművüket, majd tömegközlekedéssel utazhattak tovább). A szerződésben foglalt 5 év idén novemberben lejár, Karácsony Gergely pedig előterjesztésében a parkolási rendeletben meghatározott díjak mértékéig ezeken a helyeken is fizetőssé tenné a parkolást.
A Fővárosi Közgyűlés László Imre DK-s polgármester, képviselő javaslatára helyben módosította a javaslatot, így egyelőre kivették belőle a díjfizetési részt, ugyanis a XI. kerület Újbuda Önkormányzata és a Fővárosi Önkormányzat meg kell tárgyalja a pontos elképzelést.
Hassay Zsófia kormánypárti képviselő félelmetesnek nevezte, hogy a P+R parkolási megoldást a díjfizetős zónába emelnék, hiszen az éppen az ingyenességével teszi vonzóvá a parkolást az autósok számára, akik tömegközlekedésre átszállva csökkentik a dugók kialakulását a főváros belső, forgalmasabb részein.
Élő Norbert baloldali képviselő szerint kevés a P+R parkoló a fővárosban és a következő javaslatig úgy kell átgondolják az előterjesztést, hogy abban már az is szerepeljen, hogy hogyan vegyék rá az autósokat, hogy minél többen járnak tömegközlekedési eszközökkel.
Wintermantel Zsolt, a Fidesz–KDNP frakcióvezetője aggodalmát fejezte ki az előterjesztés miatt. Szerinte az valójában arra megy ki, hogy a P+R parkolási rendszer átkerüljön a hagyományos díjfizetésű parkolási rendszerek közé. A politikus reméli, hogy a díjszabás legfeljebb egy vonaljegy árának megfelelő napi árat jelent majd.
Megkérdeztük a Kelenföldi pályaudvar melletti P+R parkolók használóit, mit gondolnak a várható változásról.
Ez abszurdum, pont az lenne a lényeg, hogy ne menjenek be az emberek autóval a városba. A P+R parkolónak pont az a lényege, hogy ingyenesen meg lehessen állni és tömegközlekedéssel lehessen tovább menni.
– mondta el véleményét Nagyné Éva.
Dániel Balázs sem ért egyet a kezdeményezéssel.
Szerintem nagyon rossz lesz, mivel az emberek azért jönnek ide ennyien, mert ingyenes és sokkal könnyebb így közlekedni, hogy ide eljönnek autóval, lerakják és mennek tovább, amerre szeretnének. Reggel is, mikor jöttem, az utolsó parkolóhelyre éppen hogy be tudtam állni. Ha ez fizetős lesz, akkor nem biztos, hogy élni tudnak majd ezzel a lehetőséggel.
A P+R parkolók rendszere Járai Béla szerint önmagában egy olyan filozófiát képvisel, amibe ha belenyúlnak, akkor azt teljesen módosítani kell.
Ez egy P+R parkoló, ezt azért hozták létre, hogy itt az autót az ember letegye, tehát ide eljön autóval, itt átszáll tömegközlekedési járműre és azzal tud tovább menni, ez egy közlekedési filozófia. Ha ezt fizetőssé tesszük, akkor ezt a közlekedési filozófiát is át kell írni. Akkor kell ehelyett valami más.
Az általunk megkérdezettek többsége már megszokta ezt a rendszert és nem örülne a fizetős megoldásnak.
„Akárhányszor bemegyek a városba, én mindig itt állok meg, szóval én nem tartom jó ötletnek, hogy fizetőssé tegyék az itt parkolást” – fogalmazott Nagy Zita.
Nehezen találtam helyet, sokszor van ez, hogy szinte sehol nem lehet megállni autóval a környéken. Rengetegen olyan helyről érkeznek, ahonnan a tömegközlekedés több órába telne vagy ha lemaradnak egy buszról, csak másfél óra múlva indulhatnak a következővel.
– fogalmazott Elcsák Márton.
További véleményeket az alábbi videóban láthattok:
Megszavazta a Fővárosi Közgyűlés, hogy idén egyik budapesti kerületben sem helyezik fel az ünnepi fényeket. A Tüttő Kata főpolgármester-helyettes előterjesztésében szereplő számítások szerint, a díszkivilágítás mellőzésével csak 28,38 millió forintot spórol meg a főváros, amit az általános tartalékra szolgáló keretbe csoportosítanak át.
A jövő évi költségvetéssel kapcsolatban szólalt fel a Fidesz–KDNP képviselője, amelyben a baloldali többségű testület felelős döntésére hívta fel a figyelmet.
Ha jön egy irdatlan jéghegy, akkor nem lehet úgy tenni, mintha az nem lenne az orrunk előtt és nem közelítene. Majdnem mindenki aggódik a főváros pénzügyi helyzete miatt. Ahogy néztem, a BKV eddigi éves 150 milliárdos költségvetése helyett, jövőre durván csak 200 milliárddal számolnak. Ebben a kalkulációban az energiaár emelkedését csak duplájára teszik. Nyilvánvalóan ez ennek többszöröse lesz. A XII. kerületben mi tizenegyszeres gázárnövekedéssel számolunk. Ez egy olyan mértékű növekedés, amely a 400 milliárdos fővárosi büdzsét megborítja. Főpolgármester úr kijelentése, miszerint fölösleges megspórolni tíz- vagy százmilliókat, hogy ha százmilliárdok hiányoznak, szerintem hibás megközelítés. Előttünk a jövő évi költségvetés, én azt kérem, ne politikai kalkulációk alapján tervezzék a jövő évet. Olyan információink vannak, azzal bátorítják önöket, hogy jövő szeptemberben vigyék csődbe a BKV-t és így induljon a baloldal 2024-es kampánya.
– mutatott rá Pokorni Zoltán.