kulcsár edina
3 év alatt hitelképtelenné vált a főváros.
Indokolatlan és példátlan, a demokrácia, az önkormányzatiság elvének megcsúfolása Karácsony Gergely hatalomcentralizációja – mondta a Metropolnak Bagdy Gábor. A főváros Fidesz–KDNP-képviselője arra reagált, hogy a főpolgármester egy személyben dönthet 23 milliárd forint felhasználásáról.
Bár a kormánypárti frakció egyetértett azzal, hogy szükség van a főváros energia- és gazdasági válság elleni alapjára, azzal viszont nem, hogy nem a közgyűlés dönt egy ekkora, a fővárosi költségvetés szempontjából is kiugróan magas összeg felhasználásáról. Ezzel ugyanis szerintük a főpolgármester pontosan azt tagadta meg, amire eddig olyan büszke volt.
Karácsony eddig azt hirdette ugyanis, hogy újszerű közösségi költségvetést készít. Ami lefordítva azt jelenti, hogy az 1,7 millió budapesti lakos 1 milliárd forintról dönthet összesen évente. Jelen esetben ez a nagyon demokratikus közösségi költségvetés úgy néz ki: a lakosság 1 milliárdról dönthet, ő pedig 23-ról csak a hátralévő néhány hónapban. Ez nem tűnik nagyon demokratikusnak
– fogalmazott Bagdy Gábor.
Az eddigi gyakorlat szerint maximum 150 millió forintos összeghatárig dönthetett egy személyben a főpolgármester, ezt a küszöbértéket még Tarlós István vezette be.
Mi 200 milliárddal adtuk át a fővárost Karácsony Gergelynek, azóta napról napra fogy a főváros pénze
– mondta a volt főpolgármester-helyettes, aki szerint a kisebb dolgok esetében nem spórolnak, a nagy összegeket igénylő projekteknél, működés-finanszírozásoknál viszont a kormányra mutogatnak, hogy nem ad pénzt.
Eleve úgy tervezik meg a költségvetést, hogy a kormány támogatására számítanak benne, és bekalkulálnak olyan összegeket, amelyekről semmiféle tárgyalás nem volt a kormány és a főváros között
– mutatott rá Bagdy Gábor, aki szerint ezért légből kapott összegeket szavaznak meg a főváros költségvetésében. A BKV esetében is ezt történt, így szinte borítékolható a botrány kirobbanása – tette hozzá a kormánypárti politikus.
Bár a főváros sikerként próbálja bemutatni, de valójában csak pénzkidobásra volt jó a cégeinek átszervezése. Nagyon sok időt, energiát és pénzt vett igénybe, de valójában a szervezet nem lett hatékonyabb, az igazgatók és a vezetők száma csak nőtt, nem csökkent
– vélekedett a volt főpolgármester-helyettes, aki úgy gondolja, hogy a nagy átszervezésekre éppen azért volt szükség, hogy ezekre hivatkozva a régi vezetők többségét el lehessen távolítani, és a saját embereiket hozhassák vissza nagyobb számban, mint ahányan korábban voltak.
A bankok már nem hiteleznek a Városházának
A Covid és az energiaválság is hozzájárult ahhoz, hogy Budapest pénzügyi egyensúlya teljesen felborult, de emellett nem is állítanak élére minden forintot Karácsonyék – hangoztatta Bagdy Gábor, aki szerint ma számos projektet terveznek hitelből, de ahhoz, hogy új hitelt tudjanak felvenni, a kormány hozzájárulását kérnék. Mint mondta, egyelőre nem ismerni a kormány álláspontját, de ha hozzá is járul, a városháza nem tudná visszafizetni a hitelt. Budapest hitelképtelenné vált, mert működési vesztesége keletkezik, így semmiféle fedezet nincs a hitel biztosítékául.
Hazugsággal reagált a főpolgármester a Világgazdaság tegnapi cikkére, amely szerint 2023 első negyedéve helyett 2023 második negyedében vehetik vissza teljes egészében az utasok a már öt éve lezárt M3-as metróvonalat. Szerinte mindig is 2023 második negyedéves befejezésről volt szó. Ezt azonban erős bizonyítékok cáfolják, például a projekt hivatalos honlapja is - írja a Világgazdaság.
A főpolgármester szerint a helyzet semmit nem változott az elmúlt időszakban: jövő év tavaszán adható át az utasforgalomnak a 3-as metró teljes szakasza. Sőt, megjegyezte, a BKV-nál abban bíznak, hogy néhány állomást a tervezettnél hamarabb sikerül átadni az utasoknak.
Karácsony Gergely reakciója a VG tegnapi cikkének szól, amiben megírtuk, hogy szépen csendben újabb negyedévet csúszott a 3-as metró felújításának átadása. A főpolgármester cáfolata azért meglepő, mert több más bizonyíték mellett a projekt hivatalos honlapja szerint legutóbb még 2023 első negyedévére tervezték az utasforgalomnak való átadást.
Ehhez képest a BKV vezérigazgatója hétfőn egy háttérbeszélgetésen azt közölte, hogy jövő év második negyedévében a 3-as metró teljes vonalán megindulhat a forgalom. Amikor erre rákérdeztünk a cégnél, megerősítették, hogy a hatósági ellenőrzések és a próbafutások folyamata 2023 második negyedévében fejeződik be. Addig pedig az utasok nem használhatják a metróvonalat.
Bár Karácsony Gergely cáfolatnak szánta a bejegyzését, az voltaképpen újból megerősítette, hogy nem teljesül a 2023-as első negyedévi átadás, és leghamarabb csak a második negyedévben áll vissza a forgalomba a 3-as metró a teljes vonalon.
Ez abból is kiderül, hogy a főpolgármester szerint a BKV tárgyalásokat folytat a kivitelezőkkel arról, hogy már 2023 májusában megnyílna az utasforgalom előtt a Nagyvárad tér és a Lehel tér is, így pedig befejeződne az M3-as metróvonal rekonstrukciója. Ez tehát a legoptimistább forgatókönyv, ugyanakkor még nem dőlt el, hogy jövő májusra a kivitelezők valóban elvállalják-e a befejezést.
Pedig a május már bőven nem az első negyedév, sokkal inkább az év közepe
A 16 kilométer hosszú M3-as metróvonal felújítása lassan öt éve, 2017 novemberében kezdődött. Ez soknak tűnhet, ugyanakkor a teljes képhez hozzátartozik, hogy egy meglévő, 40 éves infrastruktúrát kell átépíteni. A rekonstrukció ideje alatt több előre nem látható probléma (azbesztmentesítés) merült fel, és talán azt sem kell különösebben magyarázni, hogy a járvány és az orosz–ukrán háború is kedvezőtlenül hatott a munkálatokra.
A baloldali városvezetés látja, hogy az autósoknak nincs lehetőségük más közlekedési módra váltani, így a parkolási díj egy biztos bevételi forrás, melynek összegét bátran megemelhetik – mondta az Origónak adott interjúban Rotyis Bálint. A Nézőpont Intézet elemzője szerint azzal, hogy a Karácsony Gergely vezette főváros megemelte a parkolási díjakat, végső soron a budapesti lakosokat sarcolják meg, hiszen az autót használó vállalkozások és szolgáltatók be fogják építeni áraikba az áremelkedést, mint plusz kiadást. Az elemző úgy látja, hogy Budapesten a nem megtervezett felújítások, a véletlenszerűen kialakított biciklisávok és a parkolási díjak extrém növelése világos bizonyítéka annak, hogy a főváros nem veszi emberszáma azokat, akik autóval közlekednek.
A fővárosban hétfőtől brutálisan megdrágították a parkolást, egyes helyeken a korábbi ár háromszorosát kell fizetni. Mi lehet ennek az oka, és mit akar ezzel elérni a baloldal?
Miután a baloldali városvezetés nem építette ki azokat a közlekedési alternatívákat, ahova az autósok át tudnának szokni,
A JELENLEGI INTÉZKEDÉS NEM TÖBB, MINT EGY MEGEMELT ÉS KÖTELEZŐEN BEFIZETENDŐ SARC.
A városvezetés látja, hogy az autósoknak nincs lehetősége más közlekedési módra váltani, így a parkolási díj egy biztos bevételi forrás, melynek összegét bátran megemelhetik.
Karácsony Gergelyék hétfőtől drágították meg brutálisan a budapesti parkolást, egyes helyeken a korábbi ár háromszorosát (!) kell fizetni, de a baloldal újabb drágítást javasolFORRÁS: HIRADO.HU
Ezekre a pluszbevételekre a Karácsony Gergely vezette fővárosnak szüksége is van, hisz
A 2019-ES ÖNKORMÁNYZATI VÁLASZTÁSOK ÓTA LÉNYEGÉBEN BALOLDALI KIFIZETŐHELYEKÉNT MŰKÖDIK A FŐVÁROS.
Karácsony Gergely például jelentős számú politikai tanácsadóval vette körbe magát, és munkájukat jelentős apanázzsal meg is hálálja.
A dugó és a káosz szinte mindennapossá vált Budapesten
FOTÓ: KONCZ MÁRTON - ORIGO
Az autósok felháborodtak, de a szakmai szervezetek is tiltakoznak az emelés ellen, ráadásul a Magyar Autóklub szerint az intézkedés alkotmányellenes, mert nem készültek hatástanulmányok. Mi lehet az oka, hogy Karácsony Gergely és a baloldali politikusok figyelmen kívül hagyják az emberek érdekeit és véleményét?
Karácsony Gergely hivatalba lépése óta támogatja azokat az intézkedéseket, amelyek megnehezítik az autósok életét.
LÉNYEGÉBEN ELLENSÉGKÉNT, ILLETVE BEVÉTELI FORRÁSKÉNT TEKINTENEK MA AZ AUTÓSOKRA BUDAPESTEN.
A fővárosi vezetés el akarja hitetni a budapesti lakosokkal, hogy néhány ad hoc döntéssel a fővárosi közlekedés gyökeresen átalakítható.
A nem megtervezett felújítások, a véletlenszerűen kialakított biciklisávok és a parkolási díjak extrém növelése világos bizonyítéka annak, hogy a főváros nem veszi emberszáma azokat, akik autóval közlekednek.
Karácsony Gergely amikor szembesült a közlekedők kritikájával, mindössze cinikusan azt javasolta az autósoknak, hogy szálljanak ki az autóikból és menjenek gyalog. Ezzel a válasszal és stílussal tökéletesen bebizonyította, hogy
NEM ÉRDEKLI ÉS NEM IS KÍVÁN FOGLALKOZNI AZ AUTÓT HASZNÁLÓK MINDENNAPI PROBLÉMÁIVAL.
Egyre nehezebb közlekedni Budapesten
FOTÓ: CSUDAI SÁNDOR - ORIGO
Ferenczi István, az LMP budapesti elnöke, Kispest egyik önkormányzati képviselője a Spirit FM műsorában bejelentette, hogy további drágítást javasol. Ha tovább emelnék a parkolási díjakat Budapesten, az milyen helyzetet idézne elő?
Már most is két dolgot fognak tapasztalni a Budapesten élők és dolgozók.
EGYRÉSZT ALTERNATÍVA HIÁNYÁBAN A NAPI KÖZLEKEDÉSI KIADÁSOK JELENTŐSEN MEG FOGNAK NŐNI. MÁSRÉSZT KÖZVETETTEN IS ÉRDEMES PLUSZ KIADÁSOKKAL SZÁMOLNI.
Másrészt a budapesti vállalkozások, illetve szolgáltatók a közlekedéssel járó plusz kiadásokat a megemelt parkolási díjak révén be fogják építeni az áraikba.
VÉGSŐ SORON A BUDAPESTIEK LESZNEK AZOK, AKIK DIREKT ÉS INDIREKT MÓDON IS, DE KI FOGJÁK FIZETNI A MEGEMELT PARKOLÁSI DÍJAKAT, MÉG ABBAN AZ ESETBEN IS, HA EGYÉBKÉNT NEM RENDELKEZNEK GÉPJÁRMŰVEL.
Amennyiben pedig tovább nőnek az árak, arra kell készülni, hogy a város csendesebb és kisebb forgalomra tervezett részein hirtelen meg fog nőni az autók száma, és a megnövekedett forgalom mellett rövidesen parkolóhiánnyal is szembesülni fognak a lakosok.
A tanévkezdés reggelén iszonyatos dugó volt a fővárosban. Ha tovább romlik a helyzet, az hogyan érintheti a baloldal megítélését?
A mindenkori városvezetés egyik legfontosabb feladata a városi közlekedés napi szintű működtetése. Ez egy igen nagy kihívás minden nagyváros számára, hisz még a legapróbb döntések is kihatnak a városlakók mindennapi életére. Akár egy hibásan beállított közlekedési lámpa is képes jelentősen megnövelni az utazási időt, így a szakértelem létfontosságú minden egyes módosítás előtt.
NAPJAINKRA EZ A SZAKÉRTELEM HÁTTÉRBE SZORULT, ENNEK KÖSZÖNHETŐEN A FŐVÁROSI KÖZLEKEDÉS MEGDRÁGULT, ILLETVE MINŐSÉGE JELENTŐSEN ROMLOTT.
Karácsony Gergely főpolgármester nem sok jóra számíthat a 2024-es önkormányzati választáson
FOTÓ: KONCZ MÁRTON - ORIGO
Ennek következményeit felfedezhetjük az elmúlt hónapok időközi választásain is. A Fidesz-KDNP jelöltjei sorra jelentős győzelmeket aratnak a baloldali jelöltekkel szemben, nemcsak vidéken, hanem Budapesten is. Mindez optimizmusra ad okot a jobboldal számára, hiszen
MEGDŐLT AZ A VÉLEKEDÉS, HOGY A BALOLDAL BUDAPESTEN KÉNYELMESEN HÁTRADŐLHET A 2024-ES ÖNKORMÁNYZATI VÁLASZTÁS ELŐTT.
A jobboldal számára Budapest továbbra is egy nehéz terep, de Karácsony Gergely sikertelensége napról napra növeli azok számát, akik egy új főpolgármestert, illetve pártkoalíciót akarnak látni Budapest élén.