Létrehozva: 2022.11.17.

Egy korszak vége: Világrekorder buszoktól búcsúzik Budapest

Több mint fél évszázada határozták meg az utcaképet a fővárosban.

Kis lépés az utasoknak, nagy ugrás a közösségi közlekedésnek: kivonják az utolsó magaspadlós buszokat is Budapestről. Ez olyan újabb mérföldkő, amely komoly előrelépést jelent az akadálymentes közlekedés megteremtésében. 

Ikarus 280 csuklós busz és troli a Keletinél (fotó: BKV)

Nyár elején már elbúcsúztunk a legendás Ikarus 415-ösöktől, a múlt héten azok csuklós változatától, az Ikarus 435-ösöktől, valamint az Ikarus 260-asoktól, most pedig az utóbbiakból épült csuklósok vonulnak nyugdíjba a főváros útjairól: az Ikarus 280-asokkal ezen a héten találkozhatnak utoljára az utasok

A Matchbox cég ötödik darabja volt a London Bus, amit a 60. évfordulóra újra kiadtak (háttérben az eredeti AEC Routemaster)

Az Ikarus 200-as szériája hosszabb ideig határozta meg nálunk az utcaképet, mint London legendás piros emeletes buszai a brit fővárosét. A Routemasterek nem egészen 50 évig jártak menetrend szerint (utána már csak nosztalgiajáratként), míg a hazai 200-as széria buszai Budapesten majdnem 51 éve vannak forgalomban. 

A 260-as prototípusai 1970-ben álltak forgalomba, a sorozatgyártású buszoknak pedig decemberben lenne az 50. évfordulója, de a trolik még maradnak pár hónapig, tehát a típus jelenléte bőven átlépi az 50 évet. Terveink szerint teljesen nem is tűnik el, mert retró járatként szeretnénk a nyári szezonban folyamatosan közlekedtetni két ilyen buszt

– mondta el a Ripostnak Szedlmajer László, a BKV autóbusz- és trolibusz-üzemeltetési vezérigazgató-helyettese. 

A MABÉOSZ Vasútmotívum-gyűjtő Szakcsoportjának emlékborítékja az ipari csuklós villamos 50. évfordulójára (Fotó: Wolf Géza)

Nem ez az első típus egyébként, ami ilyen szép kort ér meg a hazai tömegközlekedésben: a Ganz két villamosa, az UV és az ICS is átlépte a félévszázados forgalmi időt, de a buszok típusváltása általában jóval gyorsabb, mint sínen futó társaiké. A köznyelvben csak „kocka Ikarusokként” emlegetett 200-asok karrierje azért tarthatott ilyen sokáig, mert Finta László 1967-es formaterve elképesztően modern vonalakkal robbant be a múlt század járműgyártásába.

Ikarus 280 próbajáratként Prágában 1971-ben (Fotó: Jan Hanuš)

Bár a legtöbb utas valószínűleg örömmel nyugtázza a nagyobb kényelmet jelentő korszakváltást, ám sokakat fűznek szép emlékek a most kivont ikonikus Ikarusokhoz. A legemlékezetesebbek alighanem a 7-es vonalcsaládon sokáig kizárólagossággal járó „pirosorrú” Ikarus 280-asok, amelyek különleges színezése máig egyedülálló a budapesti tömegközlekedésben

A gyors 7-es 1:87 méretarányú makettje (Fotó: WUMM Modell)

A fővárosi közlekedési vállalat most még egy utolsó lehetőséget ad minden érdeklődőnek és rajongónak, hogy méltó búcsút vehessen kedvenc típusától. November 17. és 20. között, tehát csütörtöktől vasárnapig négy napon át számos budapesti vonalon lehet még ilyen Ikarusokkal utazni. Ezen a pénteken utoljára jár menetrend szerint a 280-as, de több más magaspadlós is tesz egy kört, mielőtt végleg búcsút venne a főváros útjaitól. Utolsó hagyományos menetrendszerinti üzemnapjukra különlegességként forgalomba áll egy speciális festésű, a 2000-es éveket megidéző Ikarus 260-as is a 220-as autóbusz vonalán. A hétvégén pedig valóságos járműparádét tartanak, amelyen a legutolsó bolygóajtósok mellett régi ráncajtós busszal is lehet utazni. A részleteket a BKV honlapján találod, de a menetrendek a BudapestGO online felületein is követhetők lesznek.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek