kulcsár edina
Kalandos utat járt be az autó mindössze egy hét leforgása alatt.
Gazdátlan, kibelezett autók sora áll az Ásotthalom körüli erdőkben, vagy éppen a dél-alföldi homokbuckákba fúródva. Nem a Mad Max következő részét forgatják a térségben, a kocsikat a rendőrök és határrendészek elől menekülő embercsempészek hagyták hátra.
A déli határon ádáz küzdelem zajlik az embercsempészek ellen, akiknek az Ásotthalom körüli erdőkben vannak a kedvenc felvevőhelyeik. Ezek olyan GPS-koordinátákkal megadott helyek, ahol az előre megbeszéltek szerint a csempész autóval várja az elszállítandó migránscsoportot, akiknek azonban először át kell jutniuk a kerítésen, majd a rendőrök és határőrök elől bujkálva el kell jutniuk oda, ahol majd beszállhatnak az áhított Nyugat felé induló autóba. Nem csoda, hogy ebben a térségben zajló macska-egér játékban sokszor ott bukkannak fel a határvédők, ahol éppen egy embercsempész parkol, akinek ilyenkor nincs más lehetősége, mint a kocsit hátrahagyva menekülni.
A határrendészet ellenőrzi ugyan az elhagyott gépjárműveket, de ők csak azt vizsgálják, hogy az adott autó bűncselekményből származik-e, illetve hogy szerepel-e a körözési rendszerekben. A jármű elszállítása pedig csak akkor a rendőrség feladata, ha a kocsi érintett egy bűncselekményben, vagy ha az a közúti forgalom biztonságát vagy a közbiztonságot veszélyezteti.
Tehát ha az autó nem lopott, és a rendőrök nem a járműben ütöttek rajta az embercsempészen, ráadásul a kocsi egy elhagyatott erdei úton áll, senkinek sem tiszte ellenőrizni, hogy kié vagy honnan származik.
Persze az önkormányzatnak van lehetősége intézkedni, a déli határ mentén álló településekre azonban így is hatalmas feladatot és anyagi terhet ró az illegális migráció és az arra épülő üzletek. Csak egy példa: mint arról korábban a Ripost már beszámolt, az illegális bevándorlás mellett új bűnözési hullám indult el Ásotthalmon: miután híre ment, hogy rengeteg hátrahagyott autó áll gazdátlanul a területen, megjelentek különféle csoportok, amik ezeknek a kocsiknak a szétlopására szakosodtak.
A hátrahagyott járművek számából arra lehet következtetni, hogy az embercsempészbizniszben fogyóeszköznek számít az autó. Azt már tudjuk, hogy mi az utóéletük, de vajon honnan szerzik be őket az embercsempészek? A Ripost munkatársai szeptember 7-én jártak Ásotthalmon, és az egyik elhagyatottan álló furgonban egy számlát találtak.
Az azon szereplő, észak-magyarországi városban található cím segítségével felkutattuk a számla tulajdonosát, hogy kiderüljön, vajon mi köze van az autóhoz. A férfi, amikor meghallotta, hogy egy Peugeot Boxer típusú furgonról érdeklődünk nála, nevetni kezdett. „Az enyém volt, de nem lopták el az autót. Augusztus 30-án eladtam, de gondoltam, hogy valami nem stimmel ezzel a dologgal. Eleve odajött a vásárló, és csak annyit kérdezett, hogy »azért megy a kocsi«? Nem értettem, mert ez egy nagyon jó állapotban lévő autó volt, de úgy tűnt, ez egyáltalán nem érdekli. Kérdeztem a pasitól, amikor aláírtuk az adásvételit, hogy nem kell rá autópálya-matrica? Tudtam, hogy Pestre megy, de csak legyintett, hogy nincs rá szükség. Aztán nem írta át az autót a nevére a kft., ami megvásárolta tőlem, majd érkezett négy gyorshajtásos felszólítás is. Szegeden, Pécsen és Győrben, de ami még rosszabb, hogy Szlovákiában is összeszedett egy 200 eurós büntetést. Mivel nem íratta át az autót, ezek mind az én nevemre jönnek. Még szerencse, hogy itt az adásvételi szerződés, azzal kell majd intézkednem. Egyébként hol van az autó?” - kérdezte a férfi, aki kínjában még jobban nevetett, amikor közöltük vele, hogy egy ásotthalmi ciprusfenyő tövében áll.
A férfi elbeszélése alapján a Boxer egy hétig volt használatban új tulajdonosánál, bejárta Magyarországot, kiment Szlovákiába, majd egy következő útja előtt egy ásotthalmi fenyőfa tövében végezte, nyilvánvalóan menekülő embercsempészek hagyták hátra, tárva-nyitva az autót. „Akkor már nem jön több gyorshajtásos büntetés, ugye?” - kérdezte a férfi.
Kerestük az autót megvásárló céget is. A cégnyilvántartásban szereplő székhelycímen egy 20. kerületi családi ház áll, és bár láthatóan lakják, senki sem nyitott ajtót, és a nyilvántartásban megadott e-mail-címre küldött levelünkre sem érkezett válasz. A kérdés így az, hogy a kft., miután egy képviselője augusztus 30-án megvásárolta az autót, tovább értékesítette-e, és ha igen, akkor kinek. Nem túl életszerű azonban, hogy ebben a szűk időintervallumban az autót újra eladták, majd még arra is volt idő, hogy keresztbe-kasul bejárja az országot. A cég tulajdonosa egyébként egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei lakhelyű fiatal nő, aki idén nyáron alapította egyszemélyes cégét, aminek a fő profilja az autók vásárlása, értékesítése és bérbeadása...
45. § (1) * A rendőrség, valamint a rendőr a feladata ellátása során jogosult - a külön jogszabályban meghatározott módon - a közterületen szabálytalanul elhelyezett járművet elszállíttatni vagy egyéb módon eltávolíttatni, ha az a közúti forgalom biztonságát vagy a közbiztonságot veszélyezteti. Ha a tulajdonos (üzemben tartó) nem állapítható meg, vagy a felszólítás ellenére az elszállított, eltávolított járművet nem veszi birtokba, és a tárolás költsége aránytalanul magas, a rendőrség a járművet értékesítheti, vagy más módon hasznosíthatja. Ha az elszállított, eltávolított jármű ismeretlen tulajdonosa a jármű értékesítése után 60 napon belül jelentkezik, részére az értékesítésből befolyt, a tárolási költséggel csökkentett ellenértéket ki kell fizetni.