tóth gabi
A magyar sofőrök 80 százaléka továbbra is kedvezményes áron tankolhat.
A magyarországi kutakon tankolók szombat délben szembesültek először azzal, hogy lekerült a sapka a benzinárról, és már csak egy szűkebb kör töltheti meg autóját a hatóságilag maximált áron. Ahogy az aznapi rendkívüli kormányinfón is elhangzott, kikerültek a kedvezményezetti körből azok, akiknek a forgalmi engedélyébe nem természetes személy van bejegyezve.
Kíváncsiak voltunk, hogy valójában hány autóst érint a szigorítás. Mivel a személygépkocsik mintegy 20 százaléka lehet céges üzemben tartású, ez nagyjából 800 ezer autót jelenthet. Ugyanakkor a cégautók az átlagosnál többet futnak, ezért az üzemanyagvásárlást az új jogszabály nagyobb arányban érinti. A külföldiek és a 7,5 tonna feletti járművek korábbi kizárása az ársapka alól a fogyasztás mintegy negyedét vonta ki a kedvezményes árból, és a mostani lépésnek is hasonló lehet a hatása. Ez azt jelenti, hogy a teljes fogyasztás nagyjából fele értékesíthető a 480 forintos áron, a másik felét piaci áron adhatják el a töltőállomásokon.
A legtöbb kúton ugyan a Mol százhalombattai finomítójában készült benzint forgalmazzák, tekintettel arra, hogy a hazai multicég a nagykereskedelmi elosztó is, de érkezik jelentősebb mennyiség az OMV schwehati és a Slovnaft pozsonyi finomítójából is. Bár az üzemanyagok behozatalát nem korlátozzák vámakadályok, az import a hazai forgalomnak alig 15-20 százalékára tehető, mivel az importőr cégek csak annyit hoznak be, amennyit piaci áron tudnak értékesíteni. A többit az olcsó urali nyersolajhoz hozzáférő Moltól szerzik be.
Most a kétféle forrás aránya változhat meg, hiszen a külföldi cégeknek érdekükben állhat több üzemanyagot behozni, és kevesebbet a Moltól vásárolni. Ezzel a kapacitásgondokkal küzdő magyar cégen enyhülhet a nyomás, legalább is ebben az értelemben. A kormány ugyanis megemelte a Molra kivetett különadót: az eddigi 25 százalék helyett immár 40 százalékot kell az Oroszországból beszerzett kőolaj utáni extraprofitból befizetniük az államkasszába.