tóth gabi
Ismét fellángolt a vita, hány éves korig szabad meghosszabbítani a jogosítványt. Csütörtökön Nyíregyházán okozott balesetet egy 91 éves sofőr.
Csütörtökön Nyíregyházán egy 91 éves sofőr hajtott ki az egyik utcából – elsőbbségadás nélkül. Bár személyi sérülés szerencsére nem történt, a sajnálatos baleset újra okot adott arra, hogy az emberek vitába szálljanak egymással: hány éves korig volna szabad jogosítványt adni az időseknek.
A jelenlegi jogszabályok nem határoznak meg konkrét korhatárt, a jogosítvány meghosszabbítását orvosi alkalmassághoz kötik. Rengetegen érvelnek ez ellen, pont az olyan balesetek miatt, mint ami csütörtökön is előfordult. Mások azonban úgy vélik, személye válogatja, ki hány éves koráig tud biztonságosan vezetni. A statisztika is az idősebbek mellett szól: a balesetek 40 százalékát 25 évnél fiatalabbak okozzák. Az idős vezetők által okozott halálos balesetek valószínűsége kisebb a 20 évesekénél!
A ma érvényben lévő jogszabályok értelmében a jogosítvány meghosszabbításához orvosi alkalmasság szükséges, ez dönt arról, vezethet-e még az illető. A vizsgálaton 50 éves kor alatt 10 évenként, 60–70 év között 3 évenként, míg 70 év felett 2 évenként kell részt venni. Ezt a közúti járművezetők egészségi alkalmasságának megállapításáról szóló rendelet írja elő. Ebben pedig ez áll: „A közúti járművezetők egészségi alkalmassága vizsgálatának célja annak megállapítása, hogy a közúti járművezető-jelöltnek, illetőleg a közúti járművezetőnek nincs-e olyan betegsége, testi vagy szellemi, illetőleg érzékszervi fogyatékossága, amely őt a közúti járművezetésre egészségi szempontból alkalmatlanná teszi; továbbá azoknak a feltételeknek, illetőleg korlátozásoknak a meghatározása, amelyek mellett a vizsgált személy betegség, testi vagy érzékszervi fogyatékosság fennállása esetén is vezethet közúti járművet.”
A vita ettől még újra és újra fellángol minden baleset után, amit szépkorúak okoznak, a jogszabályok módosításáról azonban egyelőre nem esik szó.