tóth gabi
Karácsony Gergely 2023-ban kitiltaná az autóforgalmat a pesti alsó-rakpartról és a Lánchídról.
Óriási fennakadásokat okozhat a főváros közlekedésében Karácsony Gergely terve, hogy 2023-ban kitiltaná az autóforgalmat a pesti alsó-rakpartról és a Lánchídról. Dr. Kovács Kázmért, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnökét kérdezte a Metropol erről és a belvárosi közlekedés égető problémáiról.
A főpolgármester a Lánchídról a 2023. őszi átadás után száműzné az autósokat, ami a rakpart lezárásával együtt gyakorlatilag megbénítaná a budapesti közlekedést.
"Remélem, hogy ez az ötlet nem fog megvalósulni, mert ez még jobban ellehetetlenítené a budapesti közlekedést" – mondta a szakember, aki szerint a pesti alsó-rakpart részleges lezárása gyakorlatilag azonos a teljes rakpart lezárásával.
Ha a terv megvalósul, akkor az utak kapacitását nemhogy csökkenteni, hanem éppen, hogy növelni kellene. Hiszen akik nem vehetik majd igénybe a pesti rakpartot, azok többnyire a budai alsó-rakpart felé veszik majd az irányt. Ott pedig már eleve folyamatosan csúcsforgalom van, ami így tovább fog fokozódni.
Az észak-déli irányban közlekedő autósok rémálmának számító kettős lezárás után sokan a belváros felé kereshetik az „egérutat”, ami tovább fokozná a káoszt.
"Ha nem a budai alsó-rakpartra, hanem a belvárosba terelődik át a forgalom, az pont ellentétes hatást vált majd ki, mint amire a Városháza törekszik. Még nagyobb lesz a zsúfoltság, és még több lesz a károsanyag-kibocsátás. A harmadik lehetőség a Nagykörút lenne, és pár környező nagyobb utca, ezek azonban már korábban nehezen járhatóvá váltak a biciklisávok miatt" – magyarázta Dr. Kovács Kázmér. A Király utcát vagy a Dob utcát pedig a „forgalomcsökkentés” címén bevezetett elterelő korlátozások miatt ma már nem lehet az eredeti kapacitása szerint használni.
"Egyre inkább az látszik, hogy a fővárosi önkormányzat és néhány egyéb döntéshozó célja az, hogy autósokat kiszorítsák és ellehetetlenítsék" – foglalta össze az elnök.
"A gyalogosok számára a pesti alsó-rakpartnak a korzóról történő közvetlen elérése egy nagyon szép célkitűzés, és minden józan budapesti egyet is ért vele, de a feltételeket ehhez előzetesen meg kellene teremteni" – mondta Kovács, majd rögtön el is magyarázta, hogy is lehetne sétáló szakasszá tenni a rakpartot a város megbénítása nélkül.
"Miután úgysem az egész rakpart lezárásáról van szó, csak egy bizonyos szakaszáról, akkor tessék egy alagútban a gyalogosok alatt elvezetni az autós forgalmat" – ahogy ezt számos nyugati országban is teszik. Amennyiben erre jelenleg nincsenek meg az anyagi lehetőségek, akkor ezzel várni kell.
Egyre több kerület dönt amellett, hogy lakossági parkolóhelyeket hozzon létre, ezzel segítve a helyiek esti parkolását. Ez azonban hosszútávon sokak számára okozhat fejfájást. Dr. Kovács Kázmér elárulta, kiket is érint majd leginkább a döntés.
"A színházi és a vendéglátóipari közönség láthatja leginkább ennek a kárát" – állapította meg a szakember. "Azt tapasztaljuk, hogy a kerékpár- és rollerparkolókat a belváros jelentős részén gyakran úgy valósítják meg, hogy közben a parkolóhelyek számát aránytalanul csökkentik. A Nagymező utcában például egymás után 6 vagy 7 kerékpárparkolót létesítettek, valamennyi esetben a gépkocsiparkolás elvételével. Számos helyen nyugodtan megmaradhattak volna az autóparkolók, mert mindezt meg lehetett volna oldani a járdán is" – számolt be a tapasztalatokról a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának az elnöke.
Pénteken újabb támadást intézett az autósok ellen Karácsony Gergely, aki mostanra már azt is meg akarja mondani, hogy az autósok biciklivel közlekedjenek. A főpolgármester abszurd logikája szerint az autósoknak is az a jó, hogy egyre több a bicikliút - vagyis egyre kevesebb az autós közlekedés.
Az autósoknak is jobb, ha több biciklis van az utakon - ezt írta ki a nemzetközi kerékpáros világnap alkalmából a közösségi oldalára Karácsony Gergely, aki a jelek szerint mostanra eljutott odáig, hogy
MEG AKARJA MONDANI, MIVEL KÖZLEKEDJENEK AZ EMBEREK.
A baloldali főpolgármester szerint 38 százalékkal többen közlekedtek idén májusban kerékpárral - ezt azonban nehéz ünnepelni, figyelembe véve, hogy ennél nagyobb arányban nőtt az autósoktól elvett útfelületek száma. Karácsony zavaros logikája szerint az autósoknak is az a jobb, ha több a bicikliút Budapesten - vagyis minél kevesebb a hely az autósoknak. A legabszurdabb az, hogy Karácsony elismerte, az autók száma is nőtt - vagyis semmi nem indokolná, hogy területet vegyen el tőlük.
Az autósok kiszorítása 2020 tavaszán kezdődött meg, amikor is Karácsony egyszemélyben hozott döntésének következtében a város több pontján is kerékpársávokat alakítottak ki (Bartók Béla út, Üllői út, Nagykörút, Andrássy út).
Ahogy akkoriban tele volt vele a sajtó, a leálló- és parkolósáv mellett felfestett bicikliutak elviselhetetlen dugókat okoztak, ami leginkább a belváros közlekedését bénította meg. Arról nem is beszélve, hogy a szakmai szervezetek balesetveszélyesnek minősítették a kialakított közlekedési helyzetet.
A BALOLDALI VEZETÉST EZ A LEGKEVÉSBÉ SEM ZAVARTA, ÍGY A VÁROSKÖZPONTBAN AZÓTA IS LEHETETLEN KÖZLEKEDNI.
Karácsony ráadásul hazudott: ugyanis ideiglenes intézkedésként jelentette be a biciklisávok kialakítását, amit a járvány miatt megváltozott közlekedési szokásokkal próbált indokolni, de azt a széles körű tiltakozás ellenére nem vonta vissza, még a járvány vége után sem.
Pedig indokolt lett volna, hiszen a biciklisávok kihasználtsága mindvégig nagyon alacsony volt.
Bár a biciklisávok felfestését követően is látványosak és legfőbbképpen érzékelhetőek voltak a torlódások, a totális káosz tavaly következett be. Ugyanis a főváros érthetetlen módon több projektet is egyszerre indított el, ami lehetetlenné tette az autósok helyzetét. Az időben összecsúszó felújítási és átépítési munkálatok további nehézséget okoztak és okoznak ma is a közlekedőknek.
A Lánchíd minimum két és fél évig tartó felújítása, továbbá a tavalyi év végéig tartó munkálatok, a gyalogossétány kialakítása a pesti alsó rakparton, a Hegyalja út felújítása, a Batthyány tér buszparkolóinak áttelepítése, és végül az augusztusban elkezdődött Blaha Lujza téri felújítás (ami a tervek szerint 2022 végéig fog tartani) külön-külön is komoly problémát okozna, nemhogy egyszerre.
Karácsony érezve az elégedetlenséget, meghirdette az úgynevezett új lámpaprogramot, ami viszont óriásit bukott. A Blaha Lujza tér környékén, ahol jelenleg is állnak, vagy nagyon lassan haladnak a munkálatok, a kialakult dugókat jól láthatóan nem tudta csillapítani, annyira nem, hogy a buszok rendszeresen megrekednek a mellékutcákban. Másrészről a 4-es és a 6-os villamosjáratok menetideje megnövekedett.
Már ezek a lépések is nagy visszhangot váltottak ki, a legdurvább még hátra volt. A főpolgármester ugyanis pár nappal a baloldal számára óriási vereséggel végződő parlamenti választás után minden addiginál látványosabban folytatta az autósok kiszorítását a városból. Ez azt is jelenti, hogy tisztában volt azzal, ötlete ellentétes a budapestiek érdekeivel, azt nem támogatják.
„A pesti alsó rakpart tervezése során volt az a korábbi szakmai döntés, hogy a Lánchídtól délre eső rész teljesen autómentes lesz. Ennek bejelentésével várnom kellett eddig a hétig, felismerve azt, hogy lehet, nem a kampány a legjobb időpont rá" – nyilatkozta egy lapinterjúban, elismerve, hogy a baloldal választási eredményei érdekében nem ismertette idejében a pesti alsó rakpart autómentesítésének részleteit.
Egyébként a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) a napokban tette közzé online konzultációját, ami szerint A BUDAPESTI VÁLLALKOZÁSOK TÖBBSÉGE NEM ÉRT EGYET KARÁCSONY TERVEIVEL.
A főpolgármester nem merte a parlamenti választás előtt nyilvánosságra hozni a terveitFOTÓ: CSUDAI SÁNDOR - ORIGO
A több mint 11 ezer válaszadó 64 százaléka ellenzi a tervet, 69 százalékuk szerint rontani fogja a fővárosi autós közlekedési helyzetet, 61 százalékuk pedig úgy látja, hogy a tervezett intézkedés a helyi vállalkozókra és gazdaságra tekintve is hátrányos következményekkel jár majd - derül ki a kutatásból, aminek következtében a BKIK szakmai egyeztetést kezdeményezett a fővárossal.
Mi lehet az oka Karácsony autósellenességének?
Ezek után felvetődik a kérdés, hogy a főpolgármester miért konfrontálódik ennyire a gépjárművel közlekedőkkel.
Sokan úgy tartják, hogy ennek köze lehet ahhoz, hogy a baloldali politikus többször is megbukott a KRESZ-vizsgán, így a mai napig nincs jogosítványa. Egyes elmondások szerint kétszer biztosan, de lehet, hogy négyszer is neki futott, hiába.