Létrehozva: 2022.06.08.
Módosítva: 2022.06.13.

Megszólalt a szakember: A fővárosi autósok ellehetetlenítése a cél?

Karácsony Gergely 2023-ban kitiltaná az autóforgalmat a pesti alsó-rakpartról és a Lánchídról.

Szerző ripost

Óriási fennakadásokat okozhat a főváros közlekedésében Karácsony Gergely terve, hogy 2023-ban kitiltaná az autóforgalmat a pesti alsó-rakpartról és a Lánchídról. Dr. Kovács Kázmért, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnökét kérdezte a Metropol erről és a belvárosi közlekedés égető problémáiról.

Fotó: Magyar Autóklub

A főpolgármester a Lánchídról a 2023. őszi átadás után száműzné az autósokat, ami a rakpart lezárásával együtt gyakorlatilag megbénítaná a budapesti közlekedést.

"Remélem, hogy ez az ötlet nem fog megvalósulni, mert ez még jobban ellehetetlenítené a budapesti közlekedést" – mondta a szakember, aki szerint a pesti alsó-rakpart részleges lezárása gyakorlatilag azonos a teljes rakpart lezárásával.

Ha a terv megvalósul, akkor az utak kapacitását nemhogy csökkenteni, hanem éppen, hogy növelni kellene. Hiszen akik nem vehetik majd igénybe a pesti rakpartot, azok többnyire a budai alsó-rakpart felé veszik majd az irányt. Ott pedig már eleve folyamatosan csúcsforgalom van, ami így tovább fog fokozódni.

 

Pest felé lehetetlen lenne kerülni

Az észak-déli irányban közlekedő autósok rémálmának számító kettős lezárás után sokan a belváros felé kereshetik az „egérutat”, ami tovább fokozná a káoszt.

"Ha nem a budai alsó-rakpartra, hanem a belvárosba terelődik át a forgalom, az pont ellentétes hatást vált majd ki, mint amire a Városháza törekszik. Még nagyobb lesz a zsúfoltság, és még több lesz a károsanyag-kibocsátás. A harmadik lehetőség a Nagykörút lenne, és pár környező nagyobb utca, ezek azonban már korábban nehezen járhatóvá váltak a biciklisávok miatt" – magyarázta Dr. Kovács Kázmér. A Király utcát vagy a Dob utcát pedig a „forgalomcsökkentés” címén bevezetett elterelő korlátozások miatt ma már nem lehet az eredeti kapacitása szerint használni.

"Egyre inkább az látszik, hogy a fővárosi önkormányzat és néhány egyéb döntéshozó célja az, hogy autósokat kiszorítsák és ellehetetlenítsék" – foglalta össze az elnök.

 

Jó ötlet, de rosszul megvalósítva

"A gyalogosok számára a pesti alsó-rakpartnak a korzóról történő közvetlen elérése egy nagyon szép célkitűzés, és minden józan budapesti egyet is ért vele, de a feltételeket ehhez előzetesen meg kellene teremteni" – mondta Kovács, majd rögtön el is magyarázta, hogy is lehetne sétáló szakasszá tenni a rakpartot a város megbénítása nélkül.

"Miután úgysem az egész rakpart lezárásáról van szó, csak egy bizonyos szakaszáról, akkor tessék egy alagútban a gyalogosok alatt elvezetni az autós forgalmat" – ahogy ezt számos nyugati országban is teszik. Amennyiben erre jelenleg nincsenek meg az anyagi lehetőségek, akkor ezzel várni kell.

 

Egyre kevesebb a parkoló 

Egyre több kerület dönt amellett, hogy lakossági parkolóhelyeket hozzon létre, ezzel segítve a helyiek esti parkolását. Ez azonban hosszútávon sokak számára okozhat fejfájást. Dr. Kovács Kázmér elárulta, kiket is érint majd leginkább a döntés.

"A színházi és a vendéglátóipari közönség láthatja leginkább ennek a kárát" – állapította meg a szakember. "Azt tapasztaljuk, hogy a kerékpár- és rollerparkolókat a belváros jelentős részén gyakran úgy valósítják meg, hogy közben a parkolóhelyek számát aránytalanul csökkentik. A Nagymező utcában például egymás után 6 vagy 7 kerékpárparkolót létesítettek, valamennyi esetben a gépkocsiparkolás elvételével. Számos helyen nyugodtan megmaradhattak volna az autóparkolók, mert mindezt meg lehetett volna oldani a járdán is" – számolt be a tapasztalatokról a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának az elnöke.

Pénteken újabb támadást intézett az autósok ellen Karácsony Gergely, aki mostanra már azt is meg akarja mondani, hogy az autósok biciklivel közlekedjenek. A főpolgármester abszurd logikája szerint az autósoknak is az a jó, hogy egyre több a bicikliút - vagyis egyre kevesebb az autós közlekedés.

Az autósoknak is jobb, ha több biciklis van az utakon - ezt írta ki a nemzetközi kerékpáros világnap alkalmából a közösségi oldalára Karácsony Gergely, aki a jelek szerint mostanra eljutott odáig, hogy 

MEG AKARJA MONDANI, MIVEL KÖZLEKEDJENEK AZ EMBEREK.

A baloldali főpolgármester szerint 38 százalékkal többen közlekedtek idén májusban kerékpárral - ezt azonban nehéz ünnepelni, figyelembe véve, hogy ennél nagyobb arányban nőtt az autósoktól elvett útfelületek száma. Karácsony zavaros logikája szerint az autósoknak is az a jobb, ha több a bicikliút Budapesten - vagyis minél kevesebb a hely az autósoknak. A legabszurdabb az, hogy Karácsony elismerte, az autók száma is nőtt - vagyis semmi nem indokolná, hogy területet vegyen el tőlük.

Tudatos kiszorítósdi

Az autósok kiszorítása 2020 tavaszán kezdődött meg, amikor is Karácsony egyszemélyben hozott döntésének következtében a város több pontján is kerékpársávokat alakítottak ki (Bartók Béla út, Üllői út, Nagykörút, Andrássy út).

Ahogy akkoriban tele volt vele a sajtó, a leálló- és parkolósáv mellett felfestett bicikliutak elviselhetetlen dugókat okoztak, ami leginkább a belváros közlekedését bénította meg. Arról nem is beszélve, hogy a szakmai szervezetek balesetveszélyesnek minősítették a kialakított közlekedési helyzetet.

A BALOLDALI VEZETÉST EZ A LEGKEVÉSBÉ SEM ZAVARTA, ÍGY A VÁROSKÖZPONTBAN AZÓTA IS LEHETETLEN KÖZLEKEDNI.

Karácsony ráadásul hazudott: ugyanis ideiglenes intézkedésként jelentette be a biciklisávok kialakítását, amit a járvány miatt megváltozott közlekedési szokásokkal próbált indokolni, de azt a széles körű tiltakozás ellenére nem vonta vissza, még a járvány vége után sem.

Pedig indokolt lett volna, hiszen a biciklisávok kihasználtsága mindvégig nagyon alacsony volt. 

Zéró koncepció

Bár a biciklisávok felfestését követően is látványosak és legfőbbképpen érzékelhetőek voltak a torlódások, a totális káosz tavaly következett be. Ugyanis a főváros érthetetlen módon több projektet is egyszerre indított el, ami lehetetlenné tette az autósok helyzetét. Az időben összecsúszó felújítási és átépítési munkálatok további nehézséget okoztak és okoznak ma is a közlekedőknek.

A Lánchíd minimum két és fél évig tartó felújítása, továbbá a tavalyi év végéig tartó munkálatok, a gyalogossétány kialakítása a pesti alsó rakparton, a Hegyalja út felújítása, a Batthyány tér buszparkolóinak áttelepítése, és végül az augusztusban elkezdődött Blaha Lujza téri felújítás (ami a tervek szerint 2022 végéig fog tartani) külön-külön is komoly problémát okozna, nemhogy egyszerre.

Karácsony érezve az elégedetlenséget, meghirdette az úgynevezett új lámpaprogramot, ami viszont óriásit bukott. A Blaha Lujza tér környékén, ahol jelenleg is állnak, vagy nagyon lassan haladnak a munkálatok, a kialakult dugókat jól láthatóan nem tudta csillapítani, annyira nem, hogy a buszok rendszeresen megrekednek a mellékutcákban. Másrészről a 4-es és a 6-os villamosjáratok menetideje megnövekedett.

Eltitkolt tervek

Már ezek a lépések is nagy visszhangot váltottak ki, a legdurvább még hátra volt. A főpolgármester ugyanis pár nappal a baloldal számára óriási vereséggel végződő parlamenti választás után minden addiginál látványosabban folytatta az autósok kiszorítását a városból. Ez azt is jelenti, hogy tisztában volt azzal, ötlete ellentétes a budapestiek érdekeivel, azt nem támogatják.

„A pesti alsó rakpart tervezése során volt az a korábbi szakmai döntés, hogy a Lánchídtól délre eső rész teljesen autómentes lesz. Ennek bejelentésével várnom kellett eddig a hétig, felismerve azt, hogy lehet, nem a kampány a legjobb időpont rá" – nyilatkozta egy lapinterjúban, elismerve, hogy a baloldal választási eredményei érdekében nem ismertette idejében a pesti alsó rakpart autómentesítésének részleteit. 

Egyébként a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) a napokban tette közzé online konzultációját, ami szerint A BUDAPESTI VÁLLALKOZÁSOK TÖBBSÉGE NEM ÉRT EGYET KARÁCSONY TERVEIVEL.

A főpolgármester nem merte a parlamenti választás előtt nyilvánosságra hozni a terveitFOTÓ: CSUDAI SÁNDOR - ORIGO

A több mint 11 ezer válaszadó 64 százaléka ellenzi a tervet, 69 százalékuk szerint rontani fogja a fővárosi autós közlekedési helyzetet, 61 százalékuk pedig úgy látja, hogy a tervezett intézkedés a helyi vállalkozókra és gazdaságra tekintve is hátrányos következményekkel jár majd - derül ki a kutatásból, aminek következtében a BKIK szakmai egyeztetést kezdeményezett a fővárossal.

Mi lehet az oka Karácsony autósellenességének?

Ezek után felvetődik a kérdés, hogy a főpolgármester miért konfrontálódik ennyire a gépjárművel közlekedőkkel.

Sokan úgy tartják, hogy ennek köze lehet ahhoz, hogy a baloldali politikus többször is megbukott a KRESZ-vizsgán, így a mai napig nincs jogosítványa. Egyes elmondások szerint kétszer biztosan, de lehet, hogy négyszer is neki futott, hiába.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek